וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויגודמן: "אסור לישראל לאבד את התעשייה שלה"

שירי חביב ולדהורן

6.12.2015 / 14:30

מנכ"ל טבע מדבר על "המהפכה התעשייתית השנייה: "לאנגליה לקח 154 שנה להכפיל את התל"ג לנפש - לסין לוקח היום 12 שנה; בעל עסק - פספסת פנייה בכביש? אתה בחוץ"

ארז ויגודמן. צילום: איל יצהר, גלובס
ארז ויגודמן/גלובס, צילום: איל יצהר

מנכ"ל טבע ארז ויגודמן אומר היום (א') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" כי מדינת ישראל חייבת להשקיע יותר מאמץ כדי לא לאבד את התעשייה שלה בעולם המשתנה בקצב מהיר, בתקופה אותה הוא מכנה "המהפכה התעשייתית השנייה".

"במידה רבה מאוד, במהלך שתומך בצמיחת העולם אך יש לו השפעות מרחיקות לכת, אנו רואים ירידה של מחירי ההון בעולם בעשורים האחרונים", אמר ויגודמן במושב "אימפריות בתנועת מטוטלת". לדבריו, "יש גידול בכוח העבודה בעיקר במדינות המתפתחות וחיבור משמעותי של מעבר מרכז הכובד התעשייתי העולמי מהעולם המפותח לעולם המתפתח. האינפלציה יורדת, הריביות יורדות ולכן מחיר ההון ירד כמעט לאפס. כעת הוא נמצא בסימן שאלה: האם נראה תנועת מטוטלת ומה תהיה עוצמתה".

ויגודמן, שנבחר לאיש השנה של "גלובס" ל-2015, הוסיף: "אנו רואים גידול בגיל הממוצע של האוכלוסייה העולמית. העלות המרכזית של טיפול בבריאות בכל העולם קשורה למחלות הקשורות לגיל. בעולם המפותח, חלקם של אנשים מעל גיל 60 באוכלוסייה הולך וגדל. אלה אנשים שיוצאים מכוח העבודה והגיל שלהם הולך ונהיה יותר 'צעיר' בעת יציאתם מכוח העבודה. התבגרות האוכלוסייה מקטינה את כוח העבודה במדינות רבות. זה הולך לייצר לחץ על הצמיחה העולמית. הפוקוס של העולם צריך להיות על שיפור הפריון. מהפכת המידע, מהפכה דיגיטלית, אנרגיה. שיפור הפריון הוא תנאי קריטי כדי שלא נקבל תנועת מטוטלת של הצמיחה העולמית בגלל הירידה בכוח העבודה.

"הכוחות שתיארתי נוגעים לאחד הנושאים שרלוונטיים לכל מה שקורה סביבנו - המהפכה התעשייתית השנייה. העובדה שמרכז הכוח הכלכלי עבר ממדינות מפותחות למתפתחות. גידול פערי השכר הוביל להעברת תעשיות למדינות מתפתחות. כשתעשייה יוצאת ממדינה, מדינה מאבדת את הנשמה שלה ואת היכולת שלה להצמיח את העוגה. 80% מהמו"פ העולמי קשור בטבורו לתעשייה. צריך לעשות הכל שמדינת ישראל לא תאבד את התעשייה שלה".

ויגודמן: ארה"ב תוריד מסים כדי להחזיר חברות הביתה

ויגודמן הוסיף כי "מדינות מפותחות מנסות להשקיע בחדשנות טכנולוגית כדי להחזיר את התעשייה הביתה. אנחנו רואים צמיחה כלכלית כפונקציה ישירה של מדינות שהביאו את התעשייה אליהן.

"התהליך הבא בשרשרת הוא מעבר מרכז הכובד הצרכני מהעולם המפותח למתפתח. עומד מאחוריו העלייה ברמת החיים כנגזרת של מעבר התעשייה, והגידול של מספר האנשים שמצטרפים לסחר הגלובלי כצרכנים. 2.4 מיליארד צרכנים בעולם ב-2010 – 4.2 מיליארד ב-2025 – כשכל הגידול במדינות המתפתחות. המדינות הצומחות ביותר בעולם במונחי צריכה הן סין, הודו, רוסיה... הן יעברו בגודל הצריכה את המדינות המפותחות.

"החיבור של כל הכוחות האלה מביא לשינוי מרכז הכובד הכלכלי וזו תנועת המטוטלת הכי משמעותית. לארה"ב יש את כל הכוחות: מהפכת אנרגיה, מהפכת ביג דאטה, מהפכה דיגיטלית – להחזיר תעשייה הביתה. אני לא אתפלא אם נראה שינוי במדיניות המס האמריקאי, כחלק מהרצון להחזיר תעשייה הביתה".

ויגודמן התייחס גם למהפכה המידע ואמר: "המהפכה הדיגיטלית שאנו חווים מאיצה עוד יותר את תנועת המטוטלת. זה עידן של מהפכות שאפשר לדבר עליו במשך ימים. כמה שנים לקח לאפליקציות שונות להגיע ל-50 מיליון משתמשים? לרדיו לקח 38 שנה, ל'אנגרי בירדס' זה לקח 35 ימים. קצב השינוי הולך ומתגבר. התוצר הלאומי הגולמי לנפש קופץ בקצב חסר תקדים, שינוי לא לינארי שהולך ומתגבר. לאנגליה לקח 154 שנה להכפיל את התל"ג לנפש, ליפן 33, לסין לוקח היום 12 שנה. קצב השינוי שאנו חווים הולך ומתגבר.

"מה זה אומר לעולם העסקי? כללי המשחק הולכים ומשתנים. אתה נוסע על כביש שיש בו יותר ויותר סיבובים. אתה מפספס פנייה אחת בכביש – אתה מוצא את עצמך מחוץ לכביש ולא משנה באיזו מכונית נסעת. המפסידים הם אלה שעפים מהכביש, המנצחים – אלה שמאתרים את השינויים ויודעים לנצל אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully