וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר ברשתות האופנה: מה צופן להן העתיד?

6.12.2015 / 15:54

תחרות גוברת, שכר דירה מכביד בקניונים, העלאת שכר המינימום וההאטה בשוק המקומי, היו הנימוקים המרכזיים של רשתות האופנה הישראליות לתוצאות החלשות שהציגו בתשעת החודשים הראשונים של השנה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התוצאות הכספיות של רשתות האופנה ברבעון השלישי של 2015 היו חלשות. הרשתות האשימו בכך את התחרות ההולכת ומחריפה, את שכר הדירה המכביד בקניונים, את שכר המינימום שעלה מדרגה, ואת ההאטה בשוק המקומי.

החולשה התבטאה במיוחד בחברת גולף שעברה להפסד משמעותי, אבל גם החברות החזקות יותר - פוקס, קסטרו ודלתא, סבלו מהרעה בתוצאות. מנגד, בריל שסיפקה תוצאות חלשות ברבעונים הקודמים דווקא רשמה תוצאות טובות יותר ברבעון השלישי.

ככלל, תשעת החודשים הראשונים של השנה מבטאים גידול בהכנסות, אך שחיקה ברווחיות רשתות האופנה. ומה יהיה בהמשך? קשה לנבא, אבל על רקע המצב הביטחוני, וההאטה ברכישות בכלל, התוצאות עלולות להמשיך ולהיות חלשות גם בהמשך. לחברות עם פעילות מקומית בלבד המשמעות היא מכה כואבת, אך חלק מרשתות האופנה המקומיות, ודלתא היא הבולטת, הפכו להיות חברות גלובליות.

למדריכי השקעה

פוקס – ההכנסות גדלו – הרווח ירד

פוקס הרוויחה 29.2 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה והכנסותיה הסתכמו ב-945 מיליון שקל. בתקופה המקבילה ב-2014 הסתכם הרווח ב-49.2 מיליון שקל וההכנסות הגיעו ל-779 מיליון שקל. היקפי הפעילות של החברה גדלו על רקע רכישה של מותגים חדשים, בהם Charles & Keith, מנגו ו–Nike, שהושקו בשנה האחרונה, וכן הרחיבה את את הפעילות של המותגים שנרכשו בשנים האחרונות, בהם The Children's Place ואמריקן איגלס.

אלא שהגידול בהיקפים לא תרם בינתיים לרווחיות החברה, וזאת עקב גידול בהוצאות השוטפות לצד תחרות חריפה במיוחד שהובילה להנחות במחירי המוצרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גולף – מפסידה וסוגרת סניפים

רשת גולף שמפעילה לצד רשת הביגוד גם רשת אופנה לבית, הפסידה בתשעת החודשים הראשונים של השנה 5.3 מיליון שקל, מתוך הכנסות של 590 מיליון שקל, זאת לעומת רווח של 26 מיליון שקל והכנסות של 523 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014. הגידול בהכנסות נובע מרכישת מותגים נוספים ומרכישת אתר לרכישת מוצרי האופנה עדיקה. עם זאת הגידול במכירות לווה בגידול משמעותי יותר בהוצאות ומעבר להפסד תפעולי - 6.5 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 32.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

על רקע זה החליטה החברה להתחיל בתהליך של רה-ארגון עמוק שבו תסגור עשרות חנויות מפסידות, תצמצם או תסגור כליל פעילות של מותגים הפסדים, לרבות המותג בלו בירד שיימכר בעיקר דרך הרשת.

קסטרו – שחיקה ברווח

רשת קסטרו דיווחה בתשעת החודשים הראשונים של השנה על רווח של 19 מיליון שקל, לעומת רווח של 33 מיליון בתקופה המקבילה ב-2014. ההכנסות של קסטרו דווקא עלו מ-645 מיליון שקל ל-668 מיליון שקל, וכך גם מספר החנויות שמפעילה הרשת.

עם זאת, בחנויות הזהות נרשמה חולשה גם בהכנסות על רקע עלייה בהוצאות שכר הדירה בקניונים, דמי ניהול, הוצאות אחזקה, ועליית ההוצאות על שכר, עקב עליית שכר המינימום.

דלתא ישראל - ירידה במכירות וברווח

דלתא גליל הצליחה להגדיל את היקף המכירות שלה בעולם, ובמקביל להעלות את רווחי החברה, אבל דווקא בשוק המקומי היא מאבדת גובה. רשת החנויות של דלתא בארץ מכרה בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-86 מיליון, לעומת מכירות ב-88 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014. הרווח התפעולי של החברה נשחק ל-1.2 מיליון שקל, לעומת רווח של 3.1 מיליון שקל. גם כאן, התחרות, השחיקה במחירי המכירה והעלייה בהוצאות השפיעו על שורת הרווח.

בריל – מצליחה נגד המגמה

רשת חנויות ההנעלה בריל הגדילה את המכירות בתשעת החודשים הראשונים של השנה ל-455 מיליון שקל, לעומת מכירות של 375 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. אבל, גם בבריל הגידול במכירות לא נובע מגידול בחנויות הזהות, אלא בעיקר מרכישה והטמעה של מותגים.

בריל, להבדיל מרוב הרשתות האחרות, הצליחה להגדיל את הרווח התפעולי ל-6.4 מיליון, לעומת 5.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014, אך בשורה התחתונה הפסידה החברה 2.7 מיליון שקל לעומת רווח של 700 אלף שקל. השיפור בתוצאות מתבטא בעיקר ברבעון שלישי, והוא מיוחס, בין היתר, לצעדי התייעלות בקבוצה.

המשביר 365 – הפתעה לטובה ברבעון האחרון

רשת המשביר 365 אמנם הפסידה בתשעת החודשים הראשונים של השנה 14.3 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 19.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014, אבל ברבעון האחרון החברה הפתיעה עם רווח של 7.7 מיליון שקל, לעומת הפסד של 15.3 מיליון ברבעון המקביל ב-2014.

השיפור ברווח נובע מגידול בהכנסות. אלה הסתכמו ברבעון השלישי ב-773 מיליון שקל, בהשוואה ל-676 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2014. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ההכנסות ב-1.82 מיליארד שקל, לעומת 1.78 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2014.

עם זאת, השיפור בהכנסות וברווח מיוחס, בין היתר, לפעילויות שאינן של הרשת עצמה, ובעיקר לשיפור בתוצאות קשרי תעופה, חברה בת שפועלת בתחום התיירות.

הניתוח נכתב על ידי כותבי מהון להון. אין לראות בכתבה המלצה ו/ או ייעוץ מכל סוג שהוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully