וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עשתה התחרות לרשתות המזון השנה?

7.12.2015 / 14:49

קריסת רשת מגה שינתה את הדירוג של רשתות המזון הגדולות, כך שמיד אחרי שופרסל תפסה את המקום השני רשת רמי לוי, שעל עף עלייה בהכנסות רשמה שחיקה ברווחיות. סיכום הדוחות הכספיים של רשתות המזון

קניות לחג ברשת רמי לוי ספטמבר 2010. אורי לנץ
קניות לחג ברשת רמי לוי ספטמבר 2010/אורי לנץ

שינוי של ממש מתרחש בחודשים האחרונים בשוק רשתות המזון. שופרסל מחזקת את מעמדה כמובילת השוק, מגה מדממת ועדיין לא רואה את התחתית, רמי לוי, שכבשה את המקום השני מבין הרשתות, מצליחה לגדול - אבל נשחקת ברווחים, ואילו הרשתות הקטנות יותר נמצאות בעמדת המתנה להתפתחויות במשבר במגה, שמבחינתן עשוי להוות הזדמנות לרכוש סניפים ולצמוח. איך נראות התוצאות אצל כל אחת מרשתות המזון הנסחרות בבורסה ומה צפוי בהמשך?

שופרסל – מחזקת את מעמדה

שופרסל משתפרת מרבעון לרבעון, בעוד שהמתחרה הגדולה, מגה מדממת וגם הרשתות האחרות סובלות מירידה ברווחים. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח התפעולי של שופרסל ב-187 מיליון שקל, בהשוואה להפסד תפעולי של 95 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014. המעבר לרווח תפעולי מגיע במקביל לרה-ארגון, צמצום דרמטי בהוצאות, והאצת המעבר למוצרים במותג פרטי.

בשורה העליונה נרשמה שחיקה להכנסות בסך 8.58 מיליארד שקל, לעומת 8.79 מיליארד שקל, שנובעת ממעבר למוצרים זולים יותר, מצמצום נקודות מכירה, ומההאטה בכלל בשוק המזון המקומי. עם זאת, בשורה התחתונה, בהמשך לשיפור ברווח התפעולי, רשמה שופרסל רווח של 76 מיליון שקל, לעומת הפסד רבעוני של 149 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014.

מגה – האם תשרוד?

המצב במגה, עד לא מזמן ענקית קמעונאות, קטסטרופלי. אחרי תוכנית הבראה ומימוש סניפים מפסידים, יש צורך במכירת סניפים נוספים, וגם אז לא בטוח שהרשת תחזור לרווחיות. בתשעת החודשים הראשונים של 2015 ההפסד של מגה הסתכם ב-566 מיליון שקל, לעומת הפסד של 130 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014.

המעבר להפסד נובע גם מהוצאות חד פעמיות עקב רה-ארגון בחברה, וגם מהשחיקה בהכנסות שירדו מ-4.47 מיליארד שקל ל-3.55 מיליארד שקל. ההכנסות ברבעון האחרון נשחקו ל-942 מיליון שקל לעומת 1.51 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2014.

למדריכי השקעה – מהון להון, מדריכים פיננסים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

רמי לוי – הכנסות גדלו, הרווח נשחק

רמי לוי היא הרשת השנייה בגודלה בארץ – זה עדיין לא מתבטא בתוצאות ההיסטוריות המצרפיות לתשעת החודשים הראשונים, שבהן מגה עדיין מדורגת במקום השני אחרי שופרסל. ואולם נכון לחודשים האחרונים, רמי לוי עקפה את מגה, ומכירותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב-3 מיליארד שקל, לעומת 2.55 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2014.

למרות העלייה בהכנסות, חלה שחיקה ברווחיות לאור הגברת התחרות, כך שהרווח התפעולי ירד ל-77.3 מיליון שקל, לעומת 97.2 מיליון שקל, ובהתאמה הרווח הנקי הסתכם ב-58.3 מיליון שקל בהשוואה ל-74.3 מיליון שקל. הרשת מתכוונת להמשיך ולצמוח דרך פתיחת סניפים נוספים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ויקטורי צומחת דרך רכישת סניפי מגה

רשת ויקטורי, צמחה בהכנסות דרך רכישת סניפים והיא מצפה להמשיך ולצמוח דרך רכישת סניפים (ממגה). ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ב-719 מיליון שקל, בהשוואה ל-672.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014. הרווח נשחק ל-12.6 מיליון שקל, לעומת 16 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014. השחיקה ברווחיות, בדומה לרמי לוי, מיוחסת להגברת התחרות והוזלת המחירים.

טיב טעם נהנית מרכישת עדן טבע מרקט

טיב טעם גדלה בהכנסות וברווח מתחילת השנה, ובמיוחד ברבעון השלישי של השנה. ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים עלו ל-923.3 מיליון שקל, לעומת 879 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014. הרווח עלה ל-14.9 מיליון שקל לעומת 13.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

טיב טעם רכשה לאחרונה את טבע עדן מרקט והיא צפויה בעקבות הרכישה להציג המשך גידול בהכנסות.

מעבר לתוצאות הרבעון השלישי ותשעת החודשים הראשונים של השנה, מתחוללת כאמור בשוק רשות המזון סערה של ממש. מגה המדממת נאלצה להיפטר מסניפים וממש לאחרונה מכל רשת יו שאותה רכשו בחלקים - ויקטורי, יוחננוף ורמי לוי. ויקטורי רכשה 14 סניפים והיא צפויה כמעט ולהכפיל את מחזור המכירות שלה בתוך כשנה, יוחננוף שהיא רשת פרטית גם כן צםויה כמעט ולהכפיל את הכנסותיה. למעשה, הנפילה של מגה, יצרה שוק חדש לחלוטין עם יחסי כוחות שונים לגמרי. שופרסל הפכה להיות מאוד דומיננטית עם מחזור שנתי של כ-11.4-11.5 מיליארד שקל, ואחריה רמי לוי עם מחזור של כ-4 מיליארד שקל, מגה עם כ-3 מילחיארד שקל, ויינות ביתן עם כ-2.8-2.9 מיליארד שקל. לכאורה שופרסל נהנית מנפילתה של מגה, אבל , מעכשיו היא תצטרך להתמודד עם מס רב של מתחרות בקנה מידה בינוני, וממש לא בטוח שהמצב עכשיו ישחק לטובתה.

הניתוח נכתב על ידי כותבי מהון להון. אין לראות בכתבה המלצה ו/ או ייעוץ מכל סוג שהוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully