וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיטורים בוול סטריט צפויים להתרחב

דפנה מאור

8.10.2002 / 9:02

CSFB מתכנן לקצץ 1,700 משרות; מריל לינץ', ג'יי.פי מורגן וגולדמן סאקס צפויים לפטר אלפי עובדים בחודשים הקרובים בעקבות המשבר בענף; 50 אלף משרות כבר קוצצו בענף

סבב חדש של פיטורים צפוי בבתי ההשקעות בוול סטריט. הקרבן האחרון למשבר בענף הוא קרדיט סוויס פירסט בוסטון (CSFB), זרוע בנקאות ההשקעות האמריקאית של הבנק השוויצי קרדי סוויס. CSFB, המסובך בחקירות ובעיות רבות הנוגעות ליושרת מחלקת המחקר שלו, מתכנן לקצת 7% מכוח העבודה, או 1,700 משרות, כך דיווח "וול סטריט ג'ורנל".

54 אלף משרות קוצצו בבנקים של וול סטריט בשנה וחצי האחרונות, לפי נתוני לשכת הסטטיסטיקה התעסוקתית בארה"ב. לפי נתונים אחרים קיצצו בנקי ההשקעות 8.8% מכוח העבודה מאז סוף שנת 2000, ואין סימנים לסוף הקיצוצים.

בשבוע האחרון לבדו דווח כי ג'יי.פי מורגן סטנלי, מהבנקים הגדולים בארה"ב, מתכנן לפטר כ-4,000 עובדים, בעיקר ממחלקת בנקאות ההשקעות, אשר צפויה להצטמצם ב-20%. מריל לינץ' צפוי לפטר 2,000 עובדים ממשרדיו בניו יורק ולונדון, וגולדמן סאקס יקטין את שורות חטיבת בנקאות ההשקעות ב-10%, כ-250 משרות, לאחר שקיצץ 2,800 משרות בשנה החולפת.

הביקוש לשירותי בנקאות השקעות דעך בשנה החולפת קשות עם נפילת השווקים וקריסתן של חברות רבות. שירותי החיתום שמספקים בנקי השקעות להנפקות כבר אינם נדרשים כמעט, שכן השוק הראשוני שרוי בקיפאון כמעט מוחלט. מיזוגים ורכישות הם חיזיון נדיר. תחום הברוקראז' נפגע גם הוא בשל בריחת המשקיעים מהשווקים. ברבעון האחרון דיווחו מרבית בתי ההשקעות על פגיעה ברווחיהם.

אולם בכך אין מסתיימת מסכת הייסורים של בנקי ההשקעות. רבים מהם נתונים תחת חקירות פליליות ואחרות תחת חשד כי פעלו שלא בתום לב בפעילות המחקר שלהם, המליצו על חברות מתוך כוונה לזכות בעסקי חיתום, וסייעו בעקיפין להונאות חשבונאיות כמו זו שהתבצעה באנרון. הגילוי הטרי ביותר נוגע ל-CSFB עצמו.

מסמכים שנחשפו ב"בוסטון גלוב" אתמול הראו כי מנהלי CSFB הבטיחו לספק לחברות היי-טק המלצות חיוביות למניותיהן - אפילו במקרה של חדשות רעות - ומנעו סיקור מנייתי מלפחות חברה אחת עד ששילמה עמלה מסוימת של שירותי בנקאות השקעות.

הצעה עסקית שהגיש הבנק ללקוחות חדשים ביולי 1999, סמוך לשיאה של בועת האינטרנט, הבטיחה שהחברה "תעמוד לצד לקוחותיה". המסמך רמז באמצעות טבלאות ונתונים שונים שבוסטון יציע דירוג מנייתי טוב יותר ממתחריו, בהם גולדמן סאקס ומורגן סטנלי.

בנפרד, בסדרת אי מיילים שנשלחו במארס 2001, דנו עובדי הבנק בחידוש סיקור מנייתה של ריסרץ' אין מושן, חברה קנדית המפתחת התקן אי מייל אלחוטי. באחד המכתבים מובא לידיעתו של מנהל מחלקת המחקר הטכנולוגי של הבנק שהחברה שילמה 1.8 מיליון דולר, כנדרש. כתוצאה מכך מציע העובד להשיב את החברה לסטטוס סיקור מועדף.

מזכיר מדינת מסצ'וסטס קרא למסמכים "אקדח מעלה עשן" המוכיח שלקוחות בוסטון נאלצו לרכוש שירותי בנקאות השקעות על מנת לזכות בכיסוי מנייתי - ושהתגמול לעמלות היה כיסוי חיובי ומטעה. CSFB כבר שילם קנס של 100 מיליון דולר כדי ליישב תביעה בנוגע להקצאות לא חוקיות של הנפקות ראשונות, אולם היתה זו רק תחילתה של שרשרת תביעות וחקירות נגדו.

בשבוע שעבר צנחה מניית החברה האם, קרדי סוויס, בכ-30% על רקע ההפסדים הקשים של חטיבות בנקאות ההשקעות והביטוח והחשש מפני הורדת דירוג האשראי לבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully