וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם "דמי חנוכה"? בחו"ל הייתם משלמים על זה מס

הדס שרים ואלי יזרעאלי

15.12.2015 / 16:28

בלא מעט מדינות בעולם חל מס על מתנות, בשיעורים שתלויים ביחסים בין נותן המתנה ובין מי שמקבל אותה. ובישראל? ועדות הכלכלה והכספים דנות באופן קבוע בשאלה אם בכלל לחייב במס מתנות וירושות

ארנק עם כסף. ShutterStock
ארנק עם כסף/ShutterStock

מנהג ידוע בחגי ישראל מביא את בני המשפחה, הבוגרים בדרך כלל, להעניק מתנות חג לבני המשפחה הצעירים יותר. אם אנחנו רוצים לפתוח שנה מתוקה באמת, אנחנו רוצים לקבל מתנה לא? דמי חנוכה ופורים? זה כמעט לא חג בלי זה. חלק מהמתנות קטנות וסמליות, חלקן גדולות ומכובדות יותר, אבל אחד הנושאים שעולים באופן קבוע בדיוני וועדות הכלכלה השונות בכנסת הוא האם יש להחיל מס על מתנות ובאיזה גודל?

אף שעניין זה נוטה לקומם לא מעט אנשים, אם ישראל תחליט לכונן מס שכזה, היא לא תהיה הראשונה או היחידה. בעולם קיימות לא מעט מדינות שבהן מוטל מס על מתנות בעלות ערך כספי, כשלרוב שיעורי המס המוטלים הם דיפרנציאליים ותלויים ביחסים בין נותן המתנה למקבלה.

אנגליה – פטור ממס על מתנות על 3,000 פאונד

באנגליה מותר לקבל מתנות מבלי לשלם עליהן מס, עד תקרה שנתית של 3,000 פאונד. במקרה שבני המשפחה "לארג'ים", ונותנים מתנות בשווי כספי גבוה יותר במהלך שנת המס הקלנדרית, יש לשלם מס של 20% על כל סכום מעל ל- 3,000

עם זאת יש כמה סוגי פטור ממס שחלים על סכומי כסף הניתנים במתנה מבלי להיכלל בתקרת הפטור השנתי. לדוגמה, אפשר לתת ליחיד מתנה בשווי 250 פאונד לשנה, ללא הגבלה למספר האנשים, אך לא לאותו אדם פעמיים.

אם באותה שנה נזכה גם לחתונה, מתנה לחתונה לילד בשווי של 5,000 פאונד ו/או לנכד בשווי 2,500 פאונד וכדומה לא יחויבו במס. מעבר לזה? תשלמו גם תשלמו.

ארה"ב – פטור ממס עד 14 אלף דולר

אצל הדוד סם אוהבים הכל בגדול, ואכן האמריקאים נותנים פטור שנתי ממס על מתנות, כל עוד הסכום הכולל נמוך מ-14 אלף דולר. כל סכום נוסף חייב במיסוי פרוגרסיבי הנע בין 18%-40%, תוך התחשבות במס העיזבון הקיים. שימו לב שאם אבא ירצה לפנק אתכם במתנת חג יפה, ולממן את לימודיכם האקדמאיים, מתנה זאת תהיה פטורה ממס, בארה"ב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

צרפת – פטור ממס עד לסכום של 76 אלף אירו

בצרפת מונהג מס עיזבון. מדובר במס המוטל על כספים ונכסים העוברים בירושה, כשסכום המס נגזר באחוזים מתוך כלל הירושה ומוטל רק על ירושות ששוויין גבוה מסכום מסוים הקבוע בחוק. כדי להימנע מתשלום מס זה, נהגו רבים להעביר את נכסיהם לילדיהם לפני מותם, מה שגרם לצרפת להחיל מס גם על מתנות. שיעורי המס נעים בין 5%-40%, אך ישנן כמה החרגות.

מתנות במזומן פטורות ממס עד לגבוה מסוים (מרשים) ובהתאם לקרבה לנותן המתנה: לבן או לבת הזוג עד לסכום של 76 אלף אירו, לילד עד ל-46 אלף אירו, לנכד עד 30 אלף אירו. אם נותן המתנה הוא מתחת לגיל 65 המס מופחת ב-50%.

גרמניה – פטור ממס עד לס-75 אלף אירו

גם בגרמניה יש מיסוי של 7%-30%, וזאת לפי חלוקה לקטגוריות ותקרת פטור שנתי. לבן או בת זוג, ילדים, נכדים, הורים וחישוב דיפרנציאלי: עד 75 אלף אירו לשנה פטור. על כל סכום מעבר לזה ועד לסכום של 300 אלף אירו לשנה חל מס של 11%, הקטגוריה השנייה היא של קרובי המשפחה – אחים, אחיינים וכדומה, כשהשוני הוא בשיעור המס - 15% ו-20% בהתאמה.

בלגיה – מס של 3%

בני זוג יכולים להעניק מתנות זה לזה או לילדיהם עד לסכום של 12,500 אירו ולשם מס של 3%, מעבר לסכום זה ועד 25 אלף אירו חל מס בשיעור 4%, על הסכום העודף ועד ל-50 אלף אירו חל מס של 5% וכן הלאה. כאשר מקבל המתנה הוא אח או אחות, מדרגות המס גבוהות יותר (20%-35%). לדודים, אחיינים ונינים השיעורים מטפסים ל-25%, 30%, 40% בהתאמה. יש לציין כי את המתנה יש לתת 3 שנים טרם פטירת נותן המתנה בכדי שהיא לא תסווג כמס ירושה.


הכותבים היא רו"ח (עו"ד) הדס שרים, שותפה וראש חטיבות המס וה-SMB (עסקים קטנים ובינוניים) ורו"ח אלי יזרעאלי, מנג'ר מחלקת המס בפירמת בייקר טילי ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully