וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם העלאת הריבית בארה"ב צריכה לעניין אותנו?

16.12.2015 / 11:59

עד סוף היום נדע אם ארה"ב הופכת למעצמה מבודדת שמתחילה להעלות ריבית בעולם שבו שולטת ריבית אפסית ושלילית. נרצה או לא - ההחלטה הדרמטית של הנגידה האמריקאית צפויה להשפיע ישירות גם על הכיס שלנו

יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן ונשיא הבנק האירופי מריו דראגי, אוגוסט 2014. AP
ג'נט ילן/AP

הספירה לאחור הסתיימה. בשעה 21:00 צפויה נגידת הבנק המרכזי האמריקאי, ג'נט יילן, להעלות את הריבית בשוק האמריקאי, לראשונה מאז שנת 2009. ההערכות הרווחות הן שהריבית תעלה מרמתה האפסית בכרבע אחוז. אף שלא מדובר בשיעור שאמור לטלטל את ספינת הכלכלה האמריקאית, וול-סטריט עוצרת את הנשימה בציפייה להודעה הזו כבר שנה.

התשואה שנרשמה מתחילת 2015 בשוק האמריקאי שלילית. מדד 500 המניות הגדולות (S&P500) מורה על ירידה של שני אחוזים, בעוד שהמדדים באירופה ובמזרח צבועים בירוק בהובלת הדאקס הגרמני והניקיי היפני. זאת, למרות שבארה"ב נתוני הכלכלה טובים בהרבה. עולם הפוך.

השוק התמכר - הגמילה נכשלה

הסיבה לאנומליה בשווקים, נעוצה בכוחם המתעצם ובהתערבות המסיבית של הבנקים המרכזיים בעולם. מאז משבר הסאב-פריים שפקד את העולם בסוף 2008 תחילת 2009, המדד האמריקאי רשם זינוק של יותר מ-200% עד תחילת השנה הנוכחית. לבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב, היה חלק מרכזי בהתאוששות הזו.

הבנק המרכזי החליט בזמנו כי נוסף על ריבית אפסית הוא יוציא לפועל תוכנית רכישות של אג"ח, שמשמעותה בפועל הדפסת כסף והגדלת הנזילות בשוק. כשהריבית בבנק אפסית והכסף מודפס וזורם, האופציות המרכזיות להשקעה הן שוק ההון ושוק הנדל"ן, שרשמו התאוששות מרשימה.

בכך הציל הבנק המרכזי את השוק מהשנים הקשות ודחף אותו אל עבר שיאים חדשים, אך במקביל קיבלנו שוק מכור, שסובל ממנת יתר של הדפסת כספים וריבית אפסית, ופשוט לא מסוגל בלעדיהם.

2015 התאפיינה בניסיונות גמילה של השוק מהתמריצים של הבנק המרכזי שלא צלחו. השנה למדנו שבלי הדפסת כספים וכשברקע מרחפת עננת הריבית, השוק לא מצליח לתפקד, גם כשהכלכלה בריאה.

עוזבים את וול סטריט בלחיצת כפתור

שוק מכור, או לייתר דיוק סוחרים מכורים, פשוט לא רואים בעיניים. מצב הכלכלה המשתפר בארה"ב, זה שמאפשר את העלאת ריבית, לא מעניין את הסוחרים. הם הולכים אחרי הסם שלהם, שכעת מחולק מעבר לים. הבנק המרכזי האירופי, בראשותו של הנגיד מריו דראגי, העלה את המינון. לראשונה בהיסטוריה, אתם משלמים קנס אם הפקדתם כסף בבנק. ריבית שלילית של מינוס 0.3% משמעותה אחת - הכסף בורח מהבנק לשוקי ההון והנדל"ן ומנפח את שניהם.

הסוחרים, שהתרגלו לתמריצים שלהם, יכולים לקבל אותם בקלות ובזול אצל הכוכב התורן - הנגיד האירופי. בעוד שהנגידה יילן צפויה להוריד את המסך על החגיגה בוול סטריט ביום רביעי ולהעלות את הריבית, בכלכלה הגלובלית שבה אנו חיים, הסוחרים יכולים בלחיצת כפתור להעביר את הכספים לשווקים האירופים או לשווקים במזרח, בהם הבנקים ממשיכים לחלק תמריצים.

בארה"ב חוששים כעת מבריחה של ההון ונראה כי יש להם את כל הסיבות להיות מפוחדים. ייתכן שלאחר ההודעה של יילן נראה את השווקים יוצאים לראלי סוף שנה המסורתי, שבו חגיגת הקניות ובעלי האינטרסים בשוק מנסים לשפר מאזנים בישורת האחרונה. אך כשהחגיגה תחלוף, 2016 צפויה להיות מאתגרת במיוחד עבור וול סטריט.

ארה"ב תמצא עצמה כמעצמה מבודדת שמתחילה להעלות ריבית בעולם שבו שולטת ריבית אפסית ושלילית. בנוסף, העלאת ריבית משמעותה בהכרח דולר חזק, שיפגע מאוד ברווחי החברות האמריקאיות. השילוב בין השניים והחששות הכבדים מההשלכות, גרמו לבנק המרכזי לגרור רגליים מתחילת השנה ולדחות את העלאת הריבית ככל שניתן. ניסוי הכלים של יילן ביום רביעי יהיה זהיר במיוחד. צפויה לנו העלאת ריבית מתונה, עטופה במסרים מרגיעים, ולאחר מכן ישיבה ממושכת על הגדר, תוך כדי בחינה זהירה של תוצאות הניסוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ואיך כל זה ישפיע עלינו

גם אם הכלכלה בארה"ב לא מעניינת אתכם, בעולם הגלובלי שבו אנו חיים להחלטה כה דרמטית בארה"ב צפויה להיות השפעה ישירה גם על הכיס שלכם. השאלה המרכזית היא כיצד ינהג בנק ישראל? אם הנגידה, קרנית פלוג, תחליט להעלות את הריבית במשק, נוטלי המשכנתאות ישלמו יותר ושוק הנדל"ן, לשמחתו של שר האוצר, משה כחלון, עשוי להצטנן מעט.

ואולם נתוני הצמיחה במשק מלמדים אותנו שהכלכלה שלנו צומחת לאיטה. ספק רב אם קברניטי המשק יחליטו לקחת סיכון של האטה נוספת ואפילו כניסה למיתון, רק כדי להעלות במעט את הריבית.


הכותב הוא אנליסט ומומחה למסחר בשוק ההון, מייסד בית הספר למסחר בשוק ההון "סימפל טרייד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully