וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה חודשים אחרי הורדת המס - האלכוהול עדיין יקר

16.12.2015 / 16:08

לקראת חגיגות השנה האזרחית החדשה יצאנו לבדוק האם יש בשורה לצרכנים בהורדת המיסוי על אלכוהול. התוצאות לא מעודדות – אנחנו עדיין משלמים עשרות אחוזים עודפים

מערכת וואלה!

בחודש ספטמבר האחרון חלה ירידה בשיעור המס על אלכוהול ובכך בוטלה הגזירה של לפיד מלפני שנתיים. המס על הבירה הופחת ב-46% והמס על משקאות משכרים ב-21%. עם המהלך צפו במשרד האוצר כי הירידה במיסוי תתגלגל לצרכן ותתבטא במחירי האלכוהול הסופיים בחנויות ובברים. הצפי היה שמחירי הבירות ירדו בכ- 15 עד 20 אחוזים, ומחירי המשקאות המשכרים ב10% בממוצע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה קורה ברשתות השיווק?

את הבדיקה ברשתות שיווק עשינו באמצעות האתר פרייסז להשוואת מחירי מזון באינרנט לצרוך הבדיקה השווינו מחירים של מוצרי אלכוהול פופולריים ברשתות שונות ברחבי הארץ נכון לחודש נובמבר, כחודשיים אחרי הירידה במס. בסקר לא התייחסנו למחירי מבצע. התוצאות לא מעודדות. נראה שההוזלה חלה רק בחלק ממוצרי האלכוהול ולא תמיד בהיקפים זהים לאלו של ירידה במס. כמו כן, במקומות רבים חלק מהמוצרים עדיין נמכרים באותו מחיר, ובמחיר גבוה אף יותר.

למשל, מצאנו כי מחירו של בקבוק וודקה אבלוסוט 700 מ"ל, כמעט ולא ירד, אם לא מתייחסים לירידה מינורית של 60 אגורות שלא מהווה אפילו אחוז אחד מהמחיר ההתחלתי. מחירו של מותג ג'יימסון לוויסקי בבקבוק 700 מ"ל ירד ב-4 אחוזים בלבד, לעומת הירידה של 10 אחוזים, שצפינו בהתאם לירידה בשיעורי המס. במקומות אחרים המחיר אף עלה ב 2 אחוזים.

מחירה של שישיית בירה גולדסטאר 330 מ"ל לא ירד כלל, כאשר שיעור המס ירד ב-2 שקלים לליטר. בחישוב קל, אפשר להבין – בכל שישייה שנמכרת, כ-4 שקלים הם תשלום עודף שהלקוח משלם, והולך, ככל הנראה, לכיסם של הקמעונאים.

המוצרים שהוזלו באופן משמעותי הם וויסקי ג'וני ווקר בלאק לייבל 700 מ"ל שרשם ירידה של עד 12 אחוזים, ושישיית בירות היניקן 330 מ"ל שרשמה ירידה דומה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מה קורה בברים ומסעדות?

על מנת לבדוק מה קרה למחירי אלכוהול בברים ומסעדות בחודשים שלאחר הירידה במס, נעזרנו באתר web.archive.org שמארכב "תמונת" של אתרים וכך אפשר "לחזור בזמן". נכנסו לאתרי אינטרנט של מסעדות והשווינו תפריטי אלכוהול הקיימים ברשת היום, למה שהופיע בה לפני שלושה חודשים. כך גילינו שעשרות מסעדות וברים ברחבי הארץ לא שינו את התפריט ולא טרחו לעדכן את מחירי האלכוהול בהתאם לירידה בשיעור המס.

"אני חושב שזה נובע בעיקר מחוסר היציבות בנושא הזה", אומר קניין של מסעדה גדולה בתל אביב, האחראי למחירי המשקאות בתפריט. "המס עלה רק ב 2013 , וכמו שלא העלינו מחירים כשהמס עלה וספגנו את ההפרש, כך גם לא הורדנו את מחירים היום כשהמס ירד. שנית, מדובר בירידה מאוד מינורית ביחס לכוס משקה שאנחנו מוכרים. כשהמכיר של בקבוק וודקה יורד בכמה שקלים, מחירה של כוסית ובה 50 מיליליטר יורד בכמה עשרות אגורות. לכן בעלי הברים והמסעדות לא מתחילים בתהליך הפקה של תפריטים חדשים שהוא מורכב והרבה פעמים גם יקר, בשביל ירידה כה מינורית".

  • עוד באותו נושא:
  • אלכוהול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully