וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפד העלה את הריבית ב-0.25%, לראשונה מאז שנת 2006

משה גולן

16.12.2015 / 21:02

כל 10 חברי הנהלת הפד תמכו בהחלטה. המטרה של הפד היא לבצע את הצעד הראשון בדרך חזרה לכלכלה המוכרת והנורמלית בה לכסף יש מחיר"

ג'נט ילן, הנגידה הנכנסת של הפדרל ריזרב. Alex Wong, GettyImages
ג'נט ילן/GettyImages, Alex Wong

הפד העלה את שיעור הריבית בארה"ב ב-0.25% מרמתה האפסית. ההחלטה, שהתקבלה ברוב של 10 תומכים מול 0 מתנגדים מחברי "ועדת השווקים הפתוחים", הייתה צפויה על ידי מרבית הכלכלנים והאנליסטים בארה"ב ובעולם.

לפני כעשור הפד התחיל להפחית את הריביות עד לרמה אפסית של 0%-0.25%. מאז 2008 הפד קיבע את הריביות על רמה אפסית וזאת במטרה לתמוך בשווקים הפיננסים שנפגעו כתוצאה מהמשבר הגדול שפרץ באותה שנה.

מאחר והאינפלציה עדיין נמוכה מאוד והעלאת הריביות עלולה למתן אותה עוד יותר, הפד התלבט במשך תקופה ארוכה האם לנקוט במדיניות מוניטארית מרסנת. הוא הציב יעד אינפלציה של 2% (בשיעור שנתי) אך רמת המחירים בארה"ב עדיין רחוקה מיעד זה. בכל זאת, כפי שבכירי הפד ובראשם היו"רית ג'נט ילן וסגנה סטנלי פישר רמזו בחודשים האחרונים, מלבד האינפלציה, הכלכלה האמריקאית עלתה על מסלול של התאוששות והדבר בא לידי ביטוי במיוחד בשוק העבודה, שמתחילת השנה ייצר בממוצע 210 אלף משרות מדי חודש, כך שהתנאים הבשילו לשינוי המדיניות המוניטארית.

מוקדם יותר העריכו חלק מהאנליסטים כי הפד עשויה להפתיע את השווקים ולהעלות את הריבית בשיעור נמוך יותר של 0.1%.

האנליסטים בשוק ינסו ללמוד ולנתח את ההחלטה ואת הטון שינקוט הפד במסיבת העיתונאים לאחר ההחלטה וזאת במטרה להבין מה יהיה הקצב העתידי של העלאת הריביות. האם ב-2016 הפד יעלה עוד מספר פעמים את הריביות או שמא לאור האינפלציה הנמוכה הוא יותיר אותן ברמה נמוכה לטווח ארוך? נחכה ונראה.

וכיצד יגיבו השווקים? הדולר, כצפוי אמור להתחזק מיידי לאחר ההחלטה. "השחקנים לטווח ארוך בשוק המט"ח ככל הנראה נוקטים בפוזיציית לונג על הדולר, אך נראה כי הסוחרים לטווח קצר מבצעים התאמות רבות בפוזיציות שלהם לקראת החלטת הריבית", מציין סוחר מט"ח ל-CNBC.

"השוק כבר מתמחר את העלאת הריבית והמפתח היום הוא התחזיות הכלכליות שימסור הפד", אמר ל-CNBC פיטר קרדילו מ-First Standard Financial. שרון סטארק, אסטרטגית ב-D.A. Davidson, אומרת כי "אם הודעת הפד לא תהיה יונית, השוק יגיב בירידות חדות".

ומה לגבי שוק המניות והאג"ח? אומנם כאשר הריבית עולה שוקי המניות מגיבים בירידות בעוד תשואות האג"ח הממשלתיות עולות. עם זאת, חשוב לזכור שהפד מעלה את הריביות בתקופה של צמיחה והתאוששות בכלכלת ארה"ב ובכך שולח מסר חיובי לשווקים. בנוסף, לפי ניתוח של חברת Allianz Global Investors, מדד ה-S&P השיג תשואה ממוצעת של כ-10% במהלך השנים שבהן מחזורי הריבית עברו לעלייה, מאז 1983. גם הסחורות הגיבו באופן חיובי וזינקו בממוצע ב-25% כאשר הפד העלאה את הריביות.

אלעד שמש, סמנכ"ל הברוקראז' של Colmex מציין בהקשר זה כי כי כל העלאת ריבית נמוכה מרבע אחוז, צפויה לדחוף את השווקים כלפי מעלה ואת הדולר כלפי מטה בהתאם להסבר הנגידה לגבי מדיניותה. במידה שהמשקיעים יאהבו את מדיניות הבנק הפדרלי היום, אנו צפויים למהלך עליות מהיר יחסית עד פגרת חג המולד".

שמש מעריך עוד כי "שוק הסחורות והדולר, צפויים להיות תנודתיים במיוחד. חשוב להבין כי העלאת הריבית צפויה לפתוח את פערי הריבית בין הדולר למטבעות המובילים ולהשפיע על זרם ההון. תנודת הדולר צפויה להשפיע על מחירי הסחורות בקשר הפוך ובעיקר על הנפט".

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, מציין בסקירה שפרסם כי "עיני העולם הפיננסי יהיו נשואות היום אל אמריקאית אחת – ג'נט ילן, נגידת הבנק המרכזי בארה"ב. הצפי הוא שהפד יקבל החלטה על העלאה של הריבית בשיעור של רבע אחוז, יוסיף שמצב הכלכלה משביע רצון והיא מתחזקת ובכך יסביר את העלאת הריבית, ויימנע מאינדיקציות ברורות על העלאות נוספות. המטרה של הפד היא לבצע את הצעד הראשון בדרך חזרה לכלכלה המוכרת והנורמלית בה לכסף יש מחיר, עם מינימום זעזוע בשווקים. מכיוון והשווקים כבר הפנימו את ההעלאה הקרובה, עם מידה מסוימת של זהירות מצד הפד – העלאת הריבית הראשונה תעבור בשלום. השווקים עשויים אף להגיב בעליות משמעותיות על רקע סיום תקופת אי הודאות, ועוד יותר לאור הירידות החדות יחסית של שוק המניות הגלובלי מתחילת החודש בפרט ובארבעת החודשים האחרונים בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully