וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חליתי בסרטן לשפני שבעה חודשים - ומאז אני רודף אחרי ביטוח לאומי"

20.12.2015 / 11:03

מקרה נוסף מדגים כיצד רשויות המדינה מקשות על חייהם של המבקשים את עזרת הביטוח הלאומי בעת צרה, גם אחרי שנים של תרומה למדינה. חלית? נפצעת? הביטוח הלאומי לא תמיד יקל עליך

מערכת וואלה!

כל החיים אנחנו משלמים לביטוח הלאומי בתקווה שאם חלילה יקרה לנו הגרוע מכל - נפצע, נחלה או נאבד את כושר העבודה, נוכל לקבל את כספינו בחזרה בצורת קצבה חודשית. סיפורה של משפחה קיבוצניקית מהצפון מוכיח בפעם נוספת שדווקא ברגעים הקשים ביותר, המוסדות בישראל מקשים עלינו במקום לעזור.

אב המשפחה, ובה שמונה ילדים, בן 41, היה בחור בריא וחזק. הוא אף שימש כמג"ד בצה"ל, עד שחלה בסרטן המעי הגס לפני כשבעה חודשים. מאותו הרגע בנוסף לטיפולים הקשים שנאלץ לעבור, החלה מסכת התנהלות מתישה מול המוסד לביטוח לאומי.

הסיפור נחשף בפוסט שהעלתה בפייסבוק אשתו, בשבוע שעבר, ושזכה ל יותר מ-3600 שיתופים:

" לאור המצב המסורטן במשפחתנו לאחרונה נוצר בינינו ובין ביטוח לאומי קשר חדש. זה לא שלא הכרנו קודם. כל חודש מחדש הפרשנו לטובתו סכומים יפים והוא מצידו קיבל אותם בברכה שקטה, וכשהיה חסר משהו מהתשלומים ביקש בנימוס שנשלים. והשלמנו. כך היו היחסים בינינו עד עתה. יחסים קורקטיים של שלום- שלום. אבל לאחרונה הקשר בינינו עלה מדרגה. זה התחיל מטלפונים על בסיס יומי, שיחת טלפון של מה נשמע וכאלה ועבר למפגשים אינטימיים סביב דלפק הקבלה עם קפה מהמכונה. ביטוח לאומי לא נפתח בקלות. יש לו אופי די סגור... הוא לא חושף פרטים אישיים לפני שהוא במאה אחוז סומך עליך. הוא רוצה לברר טוב טוב שיש לקשר באמת סיכוי. הוא חייב לברר מוצא, רקע, מצב רפואי, מצב משפחתי, מצב רוח, והכל הוא צריך בכתב. ויש לו קטע מצחיק כזה שהוא לא אומר מראש כל מה שהוא צריך. אלא בכל פגישה הוא מגלה לך על עוד מסמך חדש שצריך להביא לו. ככה הוא.... חשאי שכזה. בהתחלה זרמנו סבבה כי רצינו לתת לקשר בינינו צ'אנס. ולמרות שזה היה קצת מתיש בעיקר לאור המצב הרפואי הלא פשוט התרוצצנו כדי להמציא את כל הטפסים שהוא דרש. חמוד כזה וביישן, לא יכול להיפתח בקלות, אפשר להבין. זרמנו. הבנו שכדי לפתח קשר עמוק שיש לו עתיד אנחנו חייבים להיות יוזמים, זורמים ולא להתקטנן. ובאמת כל פגישה נתנה לנו תקווה מחודשת שהנה סיימנו את שלב ההיכרות ואפשר לגשת לתכל'ס. והנה שבעה חודשים של התשה טופסולוגית יחד עם שיחות אהבה מידי בוקר הגיעו לסיומם. ביטוח לאומי ישב מולנו נינוח ושלו".

המבוטחים לא מודעים למצב

"זו פשוט התנהלות שלא נגמרת", היא סיפרה לוואלה!NEWS, "בכל פעם שחשבנו שהשגנו כל מה שצריך קיבלנו דרישה לעוד אישור, לעוד ועדה, לעוד מסמך. בעלי הוא אדם חולה, אבל עדיין היה מסוגל ללכת ולדאוג לכל הדברים האלה, מה קורה לאנשים שלא מסוגלים להתמודד עם זה ברגע כל כך קשה? דעו שמכיוון שהזכות לתבוע את הפיצויים רטרואקטיבית קיימת רק למשך 12 חודשים, אז אם לאדם אין כוחות להתמודד עם הביטחו הלאומי בזמן אמת, שנה אחרי האירוע, כבר אין כל אפשרות לראות הכסף הזה שהוא שלהם, הוא לא של המדינה. הם שילמו כל החיים כדי לקבל את הקצבה הזו".

מלבד הגישה הטרחנית והמסורבלת של המוסד, נדהמו בני הזוג לגלות שיש מידע וזכויות שמגיעות להם, שאף פקיד לא טרח לעדכן בהן. כך למשל גילה הבעל בשיחה עם חבר, שהוא יכול לקבל קצבת שיקום נוסף לקצבה החודשית. בבירור מול ביטוח לאומי עלה שזה אכן נכון, אבל המידע הזה הגיע לזוג לגמרי במקרה.

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
הביטוח הלאומי/ראובן קסטרו

גם אחרי שהצליח לאחרונה לקבל הכרה כי הוא נכה 100 אחוז, ומגיעה לו קצבה חודשית של 2,300 שקל נתקל בבעיה נוספת. כך מתארת אם המשפחה בפוסט שפרסמה:

"- תביטו, אמר בקולו הביישני והמנומנם, אמנם יש לכם מאה אחוזי נכות אבל אתם לא זכאים לקבל קצבה. את הקצבה תוכלו לקבל רק אחרי שבמשך שלושה חודשים שלמים ורצופים לא עבדתם.

- רגע, רגע, ניסינו להבין. ואם פיצלנו את ימי המחלה כי חשבנו שיותר מוסרי ללכת לעבוד כל זמן שאפשר?

- חבל! אמר ביטוח לאומי והשתתף בצערנו. חבל שהייתם תמימים כל כך. אם הייתם שואלים בזמן בוודאי הייתם מבינים שעדיף להפסיק לעבוד כדי לזרז את מועד קבלת הקצבה. - אז ממתי מתחילים לספור? שאלנו בתמהון

- מרגע שימי המחלה הסתיימו –עליכם לחכות שלושה חודשים. יש לכם זמן, עד שתקבלו משהו אתם יכולים לנוח

משהו בכל זאת לא הסתדר לנו והמשכנו להקשות ...

- ממה לדעתך אדם שאיבד את יכולתו להתפרנס אמור לחיות שלושה חודשים???? התחלנו לאבד את זה. האם לא בשביל זה בדיוק שילמנו לך מדי חודש?

"-זה באמת מצער, אמר ביטוח לאומי בשלווה. אבל זה החוק...


החקיקה שנוגעת לתשלום הקצבה אך ורק כעבור שלושה חודשים מרגע הפסקת העבודה היא חד משמעית, אבל מעבר לבעייתיות שבה, המקרה הנוכחי מדגיש את חוסר המודעות של האזרח למצב. כשאדם מנסה לשמור על השגרה שלו וממשיך לתרום למקום עבודתו במידת יכולתו המועטה, הדבר מונע ממנו את הזכות לקבל הקצבה.

המקרה גם מעלה פעם נוספת את הבעיה עם סעיף נוסף בחוק – סעיף הביטוחים הפרטיים:

אה, ויש עוד סעיף בחוק שחשוב שתכירו, אמר ביטוח לאומי בשלווה. אם יש לכם ביטוח פרטי של אובדן כושר עבודה (שגם אותו תקבלו אגב רק לאחר שלושה חודשים) ביטוח לאומי באדיבותו יקזז לכם (כלומר: לא ישלם לכם) את הכסף שמגיע לכם בגין התלויים בכם שזה במילים אחרות הילדים שלכם. ודבר אחרון - מבחינת ביטוח לאומי לכל אזרח יש זכות לקצבת תלויים של עד שני ילדים.

-ואם יש לך יותר?

-תסתדר! יש הרבה אנשים טובים בחוץ שיכולים לעזור!

אני כותבת את הפוסט הזה בכאב, לא כדי לעורר רחמים חס ושלום או לבקש עזרה. אנחנו ברוך השם מסתדרים. אבל מה עם אלו שלא??? מה עם מי שאין לו רשת בטחון והוא נשען על הקצבה הסמלית הזו שביטוח לאומי נותן ביום פקודה??? ושתבינו. היא סמלית למדי: מדובר על סכום של 2,342 ¤ לחודש ובעוד תוספת של 937 ¤ עבור כל ילד מתחת גיל 18 ועד שני ילדים (שניים? למה? ככה!) לאדם שיש לו מאה(!!!) אחוזי נכות. הוא לא משחק, הוא לא מתחמק, הוא לא מחוסר עבודה, הוא פשוט נכה. מאה אחוז נכה.

לסיכום - יש כאן שני עיוותים בחוק שחייבים לתקן:

1. קצבת נכות צריכה להיות משולמת מרגע שאדם לא יכול להגיע לעבודה מסיבות רפואיות ולא דקה אחת אחרי. בדיוק בשביל זה יש לנו ביטוח לאומי.

2. לא יתכן שבגלל שאדם מבוטח בביטוח אחר יקזז ביטוח לאומי מהסכום הזעום שגם כך מגיע אליו כסף. ואם יש קשר תלוי בין ביטוח לאומי לביטוחים אחרים אנא מכם קזזו גם בתשלום החודשי שאנחנו משלמים לכם מדי חודש, קרי- מי שיש לו ביטוח מהעבודה לאובדן כושר ישלם פחות לביטוח לאומי מדי חודש.
אנא שתפו. אולי נצליח להשפיע יחד.


כך מסכמת האם את המצב האבסורדי של הנכים במדינת ישראל, ומוסיפה:

לאור התהודה הרבה והמילים הקשות שנכתבו בתגובות לפוסט כנגד הביטוח הלאומי, אנחנו מבינים שהנושא כואב ונוגע בהרבה אנשים. עם זאת חשוב לנו לציין שאין במה שכתבנו חס ושלום טענה אישית כנגד פקיד זה או אחר שעושה את עבודתו, אנחנו נתקלנו בהרבה פקידים ואנשים טובים בביטוח לאומי שרוצים לעזור אבל ידיהם כבולות לחוק ולתקנות. הטענות הן עקרוניות והמטרה היא לנסות לתקן ולשנות. הלוואי ונצליח למען כולנו ורק בבריאות.

עובדים על תיקון החוק

פנינו בבקשת תגובה ממשרד הרווחה ושם הפנו אותנו ישירות לביטוח לאומי שמסר בתגובה: "במקרה המדובר, לאב המשפחה נקבעו 100% נכות רפואית תוך יומיים מיום הגשת התביעה, ללא קיום וועדה רפואית כלל מפאת מצבו הרפואי, במסגרת המסלול הירוק שהביטוח הלאומי מפעיל בבדיקת תביעות של נכים קשים.

בנוסף, החל מחודש נובמבר הוא מקבל קצבת שירותים מיוחדים לנכים קשים שאושרה לו אוטומטית ללא שום בדיקה. לצערנו, לפי החוק, אנו יכולים לשלם קצבת נכות רק אם יש ירידה בהכנסות במשך שלושה חודשים רצופים. חשוב לציין, כי עד לקבלת הקצבה ניתן לנצל את ימי המחלה, מאחר ואנו לא מחשיבים אותם כהכנסות מעבודה בתקופה זו. בימים אלה, הביטוח הלאומי מקדם שינוי בחוק לפיו תשולם קצבת נכות החל מהיום ה-31 ולא מהיום ה-91. כמו כן, הביטוח הלאומי מקדם את פרויקט "מחלקה ראשונה" למיצוי זכויות החולה. במסגרת שירות זה אנו יוזמים פנייה למאושפזים בבית החולים ומקבלים מבית החולים את כל המידע הרפואי הדרוש. בכך אנו חוסכים את כל הבירוקרטיה הכרוכה בהגשת התביעה לביטוח לאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully