וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא מגע אדם: כך נראה העתיד של הגבינה הצהובה בארץ

20.12.2015 / 18:00

יצור ללא מגע ידי אדם, פרוסות בצורות של חיות לילדים, הגדלת היצור לצורכי יצוא - עתידה של הגבינה הצהובה בישראל נראה מזהיר מאי פעם במחלבה החדשה של תנובה שנפתחה בתל יוסף

עריכה: מיה בן ניסן

מחלבת ענק חדשה של תנובה שנפתחה בתל יוסף מסמלת את מגמת הגידול והצמיחה של תחום הגבינות הצהובות בארץ, על רקע פתיחת ענף החלב ליבוא והחלטת הרגולטור להגדיל את אישורי מתן הפטור ממכס ליבוא גבינות קשות.

פריחתה של הצהובה

על פי נתוני אתר סטורנקסט, קטגוריית הגבינות הצהובות מגלגלת כמיליארד שקל בשנה, והיא נמצאת במקום השני אחרי תחום החלב הניגר (חלב לשתיה) שמגלגל 1.3 מיליארד שקל, ולפני קטגוריית יוגורטים שמגלגלגת 900 מיליון שקלים בשנה. הגבינה הצהובה נמצאת בצמחיה של 4% בממוצע מאז 2009, לעומת 2% של עולם החלב כולו, ו3% של תחום המזון.

גם כשחלה האטה בצמיחת תחום החלב בשנה שעברה עקב הלובי השלילי, והאטה בתחום המזון כולו, עקב צרכנות קפדנית ונבונה יותר, ישראלים המשיכו לצרוך גבינה צהובה. הצריכה התחזקה גם במהלך החודשים האחרונים, עם סערת הבשר המעובד – רבים החליפו את פרוסת הנקניק בפורסת גבינה.

רובוטים במקום אנשים

המחלבה החדשה, שנבנתה בהשקעה של 350 מיליון שקלים, מאובזרת בטכנולוגיות המתקדמות בעולם, ומתיימרת להחליף את היצור המסורתי של מכונות בשילוב עם מגע אנושי בתהליך אוטומטי לחלוטין. כך נגלה לעיני המבקרים, אולם יצור ענק, שמנוהל מחדר בקרה ממוחשב על ידי שניים או שלושה אנשים במשמרת. אלפי ליטרים של חלב הזורמים בצינורות ועוברים תהליך הגבנה במיכלי ענק מתקבעים בצורת הבלוקים המוכרים ונכנסים ל-3 בריכות המלחה, בהן 1,000,000 ליטר תמלחת. 16 רובוטים שורזים, חותכים ומסיעים את המוצר ועגורן אחד ענק באורך 30 מטר שהגיע בהובלה ימית ויבשתית מנמל אשדוד מסייע באריזה ובמשלוח.

בתהליך הדרגתי היצור יעבור מהמחלבה הישנה בתל יוסף למחלבה החדשה, ומה יקרה לכל אותם עובדי הייצור שלא נחוצים יותר לאור הטכנולוגיות המתקדמות?

"אנחנו צפינו את המהלך הזה והתנהלנו בצורה מסודרת מול ועד העובדים שלנו", מציין אריק שור, מנכ"ל תנובה, "אחד המנגנונים זה כמובן פרישה לפנסיה ללא מחליף. כמו כן, בשנים האחרונות שכרנו הרבה עובדים זמניים, שיסיימו את עבודתם לפי חוזה העסקה זמני שנחתם איתם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדוע יבוא זול יותר?

כבר היום תנובה שולטת ב 80% משוק הגבינות הצהובות בישראל, יבוא מהווה פחות מ-10 אחוז. יחד עם זאת, מחירי הצהובות המיובאות נמוכים משמעותית לעומת הצהובה הישראלית ללא פיקוח (המוצרים שנמכרים ארוזים במדפי המקרר ולא במעדניה). ההבדל עומד לעתים בשליש ואפילו בחצי מחיר.

"פער המחירים בין גבינת "עמק" ובין הגבינות המיובאות הוא ברובו המכריע נגזרת של עלויות גבוהות של חומרי הגלם המהוות כ- 80% מעלויות הייצור של גבינה צהובה", מציין שור, "עלות חומר הגלם בישראל גבוהה בכ-30% מהמחיר באירופה ולפיכך ההבדל במחיר. חשוב לציין שהמחיר הבסיסי נקבע על ידי הרגולטור שכן 70% מהשוק מפוקח".

מה צופה העתיד

מלבד הגדלת היצור של צהובה לישראלים, בתנובה פוזלים לכיוון היצוא של הגבינה לסין. במפעל החדש שטחים נרחבים שעדיין עומדים ריקים והם נועדו להכיל את היצור העתידי של יצאו כשיפתח. כמו כן, במפעל נערכים ליצור חדש של גבינה צהובה לילדים ועיצוב הפרוסות בצורות משעשעות של חיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully