וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלוג תוקפת את שטרום: "ההמלצות יפגעו בפנסיות"

עמירם ברקת

21.12.2015 / 12:02

נגידת בנק ישראל בוועדת הכספים: "הריבית בישראל תישאר נמוכה עוד זמן רב, אפשר רק לשער מה היה קורה לאבטלה ולשקל לולא הריבית הנמוכה"

הנגידה קרנית פלוג  בוועידת רוה"מ, אוקטובר 2013. דרור עינב
קרנית פלוג/דרור עינב

בנק ישראל לא ישנה את מדיניותו בנושא הריבית, למרות העלאת הריבית בארה"ב לפני שבוע. כך אמרה היום (ב') נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג. היא אמרה שהריבית תישאר נמוכה, ובעקבות כך נחלש השקל מול הדולר והאירו. בנוסף, מתחה פלוג ביקורת חריפה על ועדת שטרום לקידום הרפורמה בבנקים ואמרה כי הבנק "יתנגד בתוקף לצעדים שעלולים לזרוע את זרעי המשבר הבא או לפגוע בציבור הלקוחות".

בהופעה בפני ועדת הכספים של הכנסת אמרה פלוג כי "לאחרונה הערכנו שלנוכח הסביבה הממותנת יחסית למרות העלאת הריבית בארה"ב לפני שבוע הסבירות שנצטרך להמשיך במדיניות מוניטרית מרחיבה היא גבוהה ולכן הערכנו שהריבית תישאר נמוכה לאורך זמן".

פלוג לא שללה הורדות ריבית נוספות והרחבה נוספת של המדיניות המוניטרית אך הסבירה כי כל עוד הנסיבות הנוכחיות במשק לא ישתנו לא צפוי שינוי במדיניות הבנק הנוכחית.

פלוג תקפה כאמור את ועדת שטרום ואמרה כי "ההמלצה לעודד לקיחת אשראי על חשבון כספי הפנסיה תפגע בביטחון הפנסיוני של הציבור. אני מזכירה שאנחנו מעניקים הטבות מס לחיסכון הפנסיוני, ולא להגברת הצריכה".

בהתייחס להשפעת הריבית הנמוכה על העלייה במחירי הדירות ובהיקף נטילת המשכנתאות, אמרה פלוג כי הבנק עוקב אחר הנעשה בשוק הדיור, אולם "כלי הריבית ממוקד בנושאים של צמיחה והאינפלציה וצריך לזכור את סביבת האינפלציה. אפשר רק לשער מה היה מצב האבטלה פה ומה היה שער החליפין הייתה מנותקת מהסביבה, יש להניח שהייסוף היה חד ובוודאי האבטלה לא הייתה כל-כך נמוכה".

פלוג חזרה על נתונים שהוצגו על-ידי הביטוח הלאומי במסגרת דוח העוני בשבוע שעבר והדגישה שמשמעותם כי מדיניות המס והקצבאות של ממשלת ישראל איננה חברתית ואיננה פועלת לצמצום בעיית העוני בחברה הישראלית.

לדבריה, "הכלכלה בישראל לא מייצרת עוני חריג, אנחנו לא חריגים בסביבה העולמית מבחינת שיעור העוני. הנקודה החשובה היא מה קורה להתפלגות ההכנסות אחרי מיסים שהם ברובם פרוגרסיביים ואחרי תשלומי העברה קצבאות למיניהם. בהכנסה נטו אנחנו ברמת עוני מאוד גבוהה בהשוואה בינלאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully