וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארנונה – ההמלצות שיחסכו לכם כסף

עו"ד מוטי איצקוביץ

23.12.2015 / 9:10

לא מעט תקנות עירוניות וחוקים מגדירים מי זכאי להנחות בתשלומים העירוניים – אבל המידע מוגש לתושבים בצורה מסורבלת ובלתי אחידה. למי בכל זאת מגיעה הנחה, מה שיטות המדידה וכיצד מגישים ערעור על גובה התשלום? מדריך

חישוב חשבונות. ShutterStock
גם נכס ריק חייב בתשלום ארנונה/ShutterStock

ארנונה היא מס שנתי שמוטל בתחילת שנת המס על מבנים וקרקעות, ומטרתו לממן סל שירותים רחב שמספקות הרשויות המקומיות. המשמעות היא שגם אם הרשות לא מספקת שירות כלשהו – התושבים מחויבים לשלם את תשלומי הארנונה. המחזיק בנכס - המשתמש ולא הבעלים - הוא זה שמחויב בתשלום הארנונה, כך שכעקרון גם פולש חייב בתשלום ארנונה.

אף שנקבעו לא מעט חוקים שמטרתם להקל על אוכלוסיות מסוימות בתשלומי הארנונה, כמו גם תקנות עירוניות שמתייחסות להקלות בתשלום, לאזרח הפשוט קשה להגיע למידע הנוגע להנחות בארנונה. נכון היום, כל אזרח שרוצה לדעת אם הוא זכאי להנחה בשל מצבו הבריאותי, או בשל המעמד שלו, צריך לפנות לרשות המקומית שבה הוא מתגורר בכתב או לגשת פיזית, ולברר באופן פרטני את זכאותו.
אמנם חלק מהרשויות מפרסמות באתרי האינטרנט שלהן את המידע, חלק שולחות לתושבים בתחילת השנה מכתבים שבהם מפורטות הזכאויות, ואחרות מפרסמות את המידע במודעות פרסומת. עם זאת, אין אחידות בנושא פרסום הזכאות להנחה.

לנוכח הגיוון הרב של סוגי ההנחות, טוב יעשה משרד הפנים אם יורה לרשויות לשלוח בתחילת כל שנת מס, לכל התושבים ללא יוצא מן הכלל, מידע לגבי זכאותם להנחות ובאילו שעורים.

איך מוטלת הארנונה?

הארנונה מוטלת בתחילת שנת המס במסגרת שובר שנתי, אך במרבית הרשויות ניתנת האפשרות לשלם את הארנונה בשישה תשלומים דו חודשיים, ללא ריבית אלא רק בתוספת הצמדה. יש רשויות שמבקשות פריסה אחרת של תשלומים ויש לשים לכך לב.

איך מחושבת הארנונה?

הארנונה מחושבת על בסיס מ"ר כפול תעריף. בעבר היה חיוב לפי עקרונות אחרים, כגון: מספר חדרים, מספר משאבות, אך משנת 1993 נקבע קריטריון אחיד של מ"ר. ניתן לשלם את הארנונה מראש ובתשלום אחד, ומרבית הרשויות אף נותנות על כך הנחה שהיא טובה יותר מהריבית שנותן הבנק על פיקדון. מועצת העירייה היא זו שמטילה את התשלומים עוד בשנת המס הקודמת, במסגרת צו מיסים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מהו צו המיסים?

צו המיסים כולל את העקרונות לפיהם מוטלת הארנונה בכל רשות ורשות. בישראל יש כ-250 רשויות מקומיות ולכל רשות ורשות צו ארנונה משלה, שמוצג במרבית המקומות באתרי האינטרנט של הרשות. במסגרת צו הארנונה קבועה שיטת המדידה לפיה מודדת העירייה את הנכסים שבתחומה ואזורי החיוב השונים, וכן מוצגים תעריפי החיוב - הסיווגים - המבוססים על עקרון "השימוש".

מוטי איצקוביץ. שני נחמיאס,
מוטי איצקוביץ/שני נחמיאס

מהן שיטות המדידה המקובלות?

יש רשויות המודדות את הנכסים בשיטת הנטו-נטו כדוגמת תל אביב, ללא חישוב השטחים המשותפים ושטחי קירות הפנים והחוץ, ויש רשויות שמודדות את הנכסים בשיטת הברוטו, כולל כלל השטחים.

אלו סיווגים יש?

צווי המיסים כוללים סיווגים שונים כדוגמת "מגורים", "עסקים", "בנקים", "חברות ביטוח", "תחנות דלק" וכיו"ב, ויש אף סיווגים מוזרים כדוגמת "דיר חזירים", "משרדי ההתאחדות לכדורגל" ועוד.

מהו אישור חריג?

רשות מקומית יכולה לפנות לשרי הפנים והאוצר ולבקש ממנה להעלות או להפחית את הארנונה מעבר לשיעור העלאה הארצי.

האם ניתן לקבל הנחה בארנונה?

אף אחד ברשות המקומית, כולל ראש העירייה, לא רשאי לתת הנחה בארנונה שאינה כתובה בחוק. יש להיזהר מהבטחות.

אלו הנחות יש?

החוק מקנה הנחות סוציאליות כדוגמת הנחות לעיוורים, ניצולי שואה, נכים, מעוטי הכנסה, חיילים, עולים חדשים. יש לבקש מהרשות את רשימת ההנחות המצויה בידה. מבקש ההנחה נדרש להגיש בקשה מסודרת לרשות המקומית ולצרף מסמכים. יש גם הנחות הנוגעות למצב הנכס כגון: נכס ריק.

מה דינו של נכס ריק?

גם נכס ריק חייב בתשלום ארנונה כללית, אך המחוקק אפשר לרשות המקומית לתת פטור לנכס ריק לתקופה מוגבלת בזמן. מרבית הרשויות אישרו הנחה של עד חצי שנה לנכס ריק פעם אחת בתקופת הבעלות בנכס.

מי רשאי לנצל את ההנחה לנכס ריק?

בהתאם לפסיקה, גם מחזיק בנכס כדוגמת שוכר, רשאי לבקש פטור לנכס ריק ובעצם הוא מנצל את הזכאות העומדת לנכס ולבעליו.

מה קורה אם מוצאים טעות בחיוב?

אם נמצאה טעות בחיוב הארנונה שנוגעת לזהות המחזיק, שטח הנכס, השימוש שנעשה בו והאזור בו הוא מצוי - אז ניתן להגיש בתוך 90 ימים השגה.

למי מוגשת ההשגה?

ההשגה מוגשת למנהל הארנונה שהוו גורם המצוי בכל רשות והוסמך על ידי מועצת העירייה לדון בנושאי הארנונה הכללית ולהכריע בהשגות. מנהל הארנונה מחויב להשיב להשגה בתוך 60 ימים ואם הוא לא עושה כן רואים את ההשגה כאילו היא התקבלה.

ערעור על החלטת מנהל הארנונה בהשגה יש להגיש בתוך 30 ימים ממועד קבלת התשובה להשגה אל וועדת הערר לענייני הארנונה הכללית המצויה בכל רשות ורשות.

מה צפוי למי שלא משלם?

הרשות המקומית מחזיקה בכלים מנהליים המאפשרים לה לגבות את הכספים על ידי הטלת עיקולים כספיים וביצוע עיקולי מיטלטלין. חיוב הארנונה אמור להיות פשוט וברור במרבית המקרים, אך בחלק מהמקרים, כשיש ספק כלשהו, מומלץ להיוועץ עם גורם מומחה.

האם יש לנו דרך לצמצם את גובה הארנונה?

הדרך לצמצם את הארנונה היא באמצעות בדיקת החיוב ובמידת הצורך הגשת השגות. מאחר והחיוב מתבסס על שטח יש למדוד את הנכס ולבדוק את התעריף בצו המיסים של הרשות המקומית. יש עוד בדיקות שניתן לבצע, אך לשם כך לרוב נדרשת מומחיות מעבר להבנה בסיסית.

למי מגיעות הקלות?

יש כל מיני סוגים של הקלות (פטורים והנחות) המתפזרים על מספר חוקים. יש הקלות סוציאליות שמוענקות לנכים, עיוורים, ניצולי שואה וכיו"ב. לעניין זה יש לעיין בתקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), ובצווי המיסים השונים. יש גם הנחות הקשורות למצב הנכס כגון: נכס ריק, נכס לא ראוי לשימוש וכיו"ב. יש הנחות לגופים ופעילויות שונות כגון: נכסי מדינה, מוסדות מתנדבים לתועלת הציבור, בתי תפילה ועוד.

הכותב הוא עורך דין למיסוי מוניציפלי ממשרד כץ גבע איצקוביץ (KGI)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully