וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אשם? שליש מהעסקים הקטנים נמצאים בסכנת הישרדות

27.12.2015 / 9:23

עובדים שעות רבות, דואגים מהפנסיה, ולא שורדים את השנה הראשונה: בדיקת וואלה! עסקים ולשכת יועצי המס מצאה כי רבים מבעלי העסקים הקטנים כלל אינם מודעים להטבות המס המגיעות להם מדי שנה

עסקים קטנים. ShutterStock
רק כ-30% מבעלי העסקים הקטנים הגדירו את מצבם כיציב/ShutterStock

כ-70% מבעלי העסקים הקטנים בישראל עובדים יותר שעות ביממה מעובדיהם, אך רק פחות ממחצית מהם מושכים שכר חודשי גבוה יותר מעובדיהם – כך לפי סקר אינטרנטי שערך וואלה! עסקים בשיתוף לשכת יועצי המס.

עוד עולה מהסקר כי רק כ-30% מבעלי העסקים הקטנים הגדירו את מצבם כיציב, לעומת 37% שהגדירו אותו בשלבי התפתחות ו-6% כמצויים בסכנת סגירה. "ביקשנו לערוך את סקר העסקים הקטנים כדי לקבל נתונים על מה שידוע לנו מהשטח", אומר יוע"מ ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס. "תוצאות הסקר לא הפתיעו אותי, מאחר ובשנים האחרונות אנו עדים לחקיקה מאסיבית לטובת ציבור השכירים, שהיא מבורכת, רק שהיא באה על גבו של המגזר העסקי בלבד.

"בואו נסתכל מה קורה בעולם - בסיס ההצלחה הכלכלית והפוליטית של חברות ומדינות נאורות - עומדת הנכונות, שלצערנו אצלנו קיימת רק בדיבורים, לדחוף קדימה את המגזר העסקי ובמיוחד את העסקים הקטנים, משום שלהם יש את הגמישות הגדולה ביותר להסתגל לשינויים, שהם אחד מהנדבכים הנדרשים לצמיחה ולתחרות בשוק הגלובלי"
ואכן בדיקת וואלה! עסקים ולשכת יועצי המס, מצאה כי כ-40% מבעלי העסקים הקטנים שהשתתפו בסקר ציינו כי נזקקו להלוואות ומימון חיצוני כדי להמשיך ולפעול נוכח מצבם הפיננסי. לשאלה מהם הקשיים שעוצרים את העסק מצמיחה, השיבו יותר משליש כי הבירוקרטיה ושכר העובדים העיקו יותר מכל על העסק ומנעו את קידומו.

ומי אשם במצב הקיים? התשובה לשאלה הזו, זכתה לרוב מוחץ של 73% מבעלי העסקים הקטנים שהאשימו את מדיניות הממשלה, וטענו כי חברי הכנסת הנבחרת אינם עומדים בהבטחות הבחירות שלהם. זה אולי יכול להסביר מדוע 20% מהנשאלים הצהירו כי בדיעבד, לא היו בוחרים להיות בעלים של עסק עצמאי.

מה חושבים המעסיקים. עיבוד תמונה
מה חושבים המעסיקים/עיבוד תמונה

"לא נסתפק בסולידריות וחיבוקים"

ספק אם מישהו בממשלה יופתע לנוכח התוצאות הללו, המבטאות תחושות קשות בקרב העסקים הקטנים. תלונות בעלי העסקים על מיסוי גבוה, תנאי הלוואות, ובירוקרטיה אמנם נערמות, אך נראה שאלה אינם מכירים מספיק את זכויותיהם: 53% מהנשאלים העידו בסקר כי אינם מודעים כלל להטבות המס המגיעות להם.

"אם תמשך כאן הדיקטטורה של הממסד ואנשי הפקידות השכירה, שמעולם לא ניהלו עסק, לא העסיקו עובדים, לא הוציאו חשבונית אחת, ולמרות זאת קובעים את התנהלות העסקים על ידי רגולציה וחקיקה, שמהווה עומס כבד מנשוא על המגזר העסקי, נבריח את הדור הצעיר מתכניותיו ליזום, לקחת סיכונים ולהיות עצמאי - וכלכלת ישראל תמשיך להיפגע , יחד עם אזרחיה - השכירים והעצמאיים גם יחד", אומר גינדי.

"תוצאות הסקר מבטאות היטב את מצבם העגום ורחשי ליבם של העצמאים והעסקים הקטנים", אומר בתגובה לסקר עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת העצמאים והעסקים הקטנים. "כחצי מיליון עצמאים ועסקים קטנים מהווים את הלב הפועם של הכלכלה הישראלית, והם אינם מקבלים את היחס הראוי בהתאם לחלקם בחברה ובכלכלה. לא נסכים להמשך גרירת רגליים מצד הממשלה, ולא נסתפק בסולידריות וחיבוקים. הגיע הזמן למעשים - יש הרבה מאד הצעות חוק לטובת עצמאים ועסקים קטנים שמסתובבות בכנסת, אך אין רגל מסיימת. אנו נוודא שהצעות החוק הללו יגיעו לקריאה שנייה ושלישית, ושציבור העצמאים והעסקים הקטנים יקבלו את המגיע להם. הגיעה העת שהממשלה תפנים שהצלחה של מגזר זה, היא הצלחה של הכלכלה הישראלית".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ירון גינדי - נשיא לשכת יועצי המס. איריס מזור, ספק 500
ירון גינדי, נשיא הלשכה. לדחוף קדימה את המגזר העסקי/ספק 500, איריס מזור

ממשלת ישראל עסוקה בדיבורים

"נתוני הסקר כלל אינם מפתיעים", אומר בתגובה לסקר חבר הכנסת עודד פורר מ"ישראל ביתנו", לשעבר יו"ר "עצמאים עושים שינוי". "ממשלת ישראל עסוקה בלדבר הרבה עד כי לא נשאר לה זמן או רצון לעשות. הפתרון לבעיה טמון בראש ובראשונה בשינוי גישה כלפי העסקים הקטנים, שמבינה כי העסקים הקטנים הם ידידים ולא אויבים. הם נתקלים בבירוקרטיה סבוכה ומתישה, במדיניות הדוחפת אותם ללקיחת הלוואות ובשיטת השוטף פלוס, ששודרגה כבר לשוטף פלוס שנה במקרים מסוימים, אשר גורמת להם להיכנס לסחרור ולקרוס. יתרה מכך, עסקים אלו מתנהלים ללא רשת ביטחון שתרים אותם בעת נפילה. אין להם דמי אבטלה ואין להם תמיכה ממשלתית בעת מצוקה. על הממשלה לגלות יותר אחריות ולהקל על העסקים הקטנים במקום להכביד עליהם. העסקים הללו הם המנוע לכלכלה ולא פרה שניתן לחלוב עד אין סוף".

כדי לפתור את הבעיה צריכה הממשלה לנקוט במדיניות של 'חוק הסדרים' לעסקים קטנים ולעצמאים, ולהביא כעסקת חבילה שורה של חוקים שייצרו שוויון ויניעו חזרה את גלגלי המשק. האלטרנטיבה שבה נראה יותר ויותר אנשים בורחים מיזמות והקמת עסקים תהיה הרסנית למשק.

יו"ר עמותת התאגדות העסקים הקטנים בישראל דקלה אבוטבול, מסכימה עם הטענה: "המדינה מוסיפה ומכבידה - ולצד המיתון, עלויות המס, הייקור הבלתי פוסק בעלויות העובדים, מסרבת לסייע לעסקים שעומדים לבדם מול מציאות עסקית שהיא עצמה כופה עליהם.

"עסקים שנפגעו בגלל בניית הרכבת הקלה בתל אביב מצאו את עצמם בוקר אחד במשבר כלכלי, שאין להם שום סיכוי להילחץ ממנו - וכמוהם בעלי העסקים בירושלים שהמצב הביטחוני גרם לקריסתם. זאת לצד העסקים בדרום שעוד מנסים לשקם עצמם לאחר כל טפטוף טילים שמתרחש לפחות אחת לחודש, ומשבית את הפעילות העסקית לכמה ימים שלאחר מכן.
"המדינה מייצרת משבר כאוטי שיגרום לנזק לא הפיך למשך מספר דורות קדימה. מטריד לחשוב כמה מהדורות הבאים יבחרו להיות יזמים ולהמשיך להוביל את המשק הישראלי קדימה. מטריד לחשוב מה יהיה כאשר מקומות התעסוקה שנוצרו על ידי עסקים קטנים ייעלמו כמעט כליל".

ח"כ עודד פורר. לשכת יועצי המס,
ח"כ עודד פורר. הממשלה צריכה לגלות יותר אחריות/לשכת יועצי המס

העצמאים נדרשים לשלם על ההוצאות שלהם במזומן

גם בעמותת "עצמאים עושים שינוי" לא מופתעים מתוצאות הסקר. "לפי כמות הפניות שאנו מקבלים, מאז הקמנו את התנועה בפברואר השנה, אין ספק שהעצמאים בישראל נמצאים במצוקה קיומית יום יומית", מספרת ענבר בזק ממקימות התנועה. "הסיבות למצוקת העצמאים מגוונות: "ראשית, בשנים האחרונות כנסת ישראל העבירה שורה של חוקים סוציאליים, שהיטיבו עם מצבם של השכירים, כגון העלאת שכר המינימום, הפקדות חובה לפנסיה והגדלת ימי החופשה.

"חוקים אלו, שהם כמובן מבורכים, ממומנים במלואם על ידי המעסיקים. כך נוצר מצב אבסורדי שבו המעסיק מחויב להפריש לעובדיו סכומים גבוהים בגין הטבות סוציאליות, שהוא עצמו אינו זכאי להן. כך, הרווחיות שלו יורדת ולא נשארים לו 'עודפים' לשים בצד לתקופות קשות. שנית, מוסר התשלומים במשק מאוד בעייתי. העצמאים נדרשים לשלם על ההוצאות שלהם במזומן, בעוד שאת התשלומים הם מקבלים לאחר מספר חודשים. ללא ספק נדרש מהלך יסודי ומקיף לתיקון העיוותים לטובת העצמאים ולהביא לצמיחת עסקים קטנים".

ח"כ נאוה בוקר. לשכת יועצי המס, ספק 500
ח"כ נאוה בוקר. לקדם פתרונות ורעיונות להקלה/ספק 500, לשכת יועצי המס

"אינטרס כלכלי חשוב מאין כמותו"

"קראתי בעיון רב את תוצאות הסקר של וואלה! NEWS ולשכת יועצי המס ונראה כי המצב טעון שיפור", אומרת חברת הכנסת נאוה בוקר. "לא ייתכן שאדם המשקיע את חסכונותיו ואת מירב הונו וזמנו בהקמת עסק, יאלץ לסגור אותו בתוך פחות משנה. קיומם ויציבותם של העסקים הקטנים הוא אינטרס כלכלי חשוב מאין כמותו של מדינת ישראל. עסקים אלו מפרנסים קבוצה גדולה מאוד של אזרחים, הן באופן ישיר והן באופן עקיף. אני מתכוונת לבחון את הנושא לעומקו ולפעול בכל הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותי כדי למצוא פתרון ראוי לחיזוקם, ולקידום פתרונות ורעיונות להקלה על בעלי העסקים הקטנים אשר סוחבים על גבם עול כבד ויומיומי".

גם חברת הכנסת נורית קורן מסכימה: "כבעלת עסק קטן בעבר, אני מודעת לקשיים הנערמים על בעלי העסקים הקטנים והבינוניים ומזדהה עם הנכתב בסקר, בעיקר עם הבעיות והקשיים בתחומי המיסוי והבירוקרטיה שגם אני באופן אישי נלחמתי בהם. מתחילת הכנסת הנוכחית פועלת הממשלה להקלה ולסיוע לעצמאים בשלל התחומים של רישוי עסקים, מתן הלוואות וייעוץ, כולל הקמת קרן הלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים.

"בחודשים האחרונים ומאז בחירתי לכנסת, אני פועלת בתחומי החקיקה ובוועדת הכלכלה בכנסת, בה אני חברה, על מנת לפעול לטובת העסקים הקטנים ולהקל על הבירוקרטיה שמעיקה וחוסמת לעיתים את העסק מלהתפתח. בנוסף, כיו"ר השדולה לקידום העולים דוברי צרפתית, אני מסייעת גם ליזמים עולים לפתוח עסקים קטנים, להקל עליהם בפתיחת ותחזוקת העסק, ולהכיר במקצועות בהם עסקו בארצות מוצאם".

רוצה לדעת עוד על ייעוץ מס והשקעות היכנס למגזין הדיגיטלי

וואלה! NEWS בשיתוף יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully