וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העברת מוניטין מיחיד לחברה

27.12.2015 / 11:47

מוכרים את העסק? ומה עם המוניטין שלו? כמה הוא שווה, ואיך מחשבים זאת לצרכי מיסוי? יו"ר ועדת האתיקה בשלכת יועצי המס, יועץ המס שמוליק גני, עם התשובות

הצלחה. ShutterStock
להתאגדות כחברה ישנם מספר יתרונות/ShutterStock

נפוצים המקרים בהם אדם פותח עסק, פועל כעצמאי במשך תקופה ובשלב מסוים עומד בפני שאלה מהותית: האם להתחיל לפעול כחברה בע"מ? ההכרעה לסוגיה זו תושפע בעיקר מכדאיות מיסויית. להתאגדות כחברה ישנם מספר יתרונות, העיקרי שבהם הוא חישוב המס לפי שיעור מס החברות, שנמוך משמעותית ממס היחיד, והחיסכון בתשלומים למוסד לביטוח לאומי.

ולכן, בדרך כלל באמצעות מעבר לחברה בע"מ, מעל רף מסוים של רווח עסקי (אני ממליץ מעל 300,000 שקלים), היחיד עשוי להפחית את תשלומי המסים ביותר ממחצית.

בפעולה מהסוג הזה, היחיד יעביר את נכסי העסק לחברה - וההעברה תחשב כעסקת מכירה לכל דבר ועניין. לפי עמדת רשות המסים, אם היחיד מעביר לחברה החדשה שלו ציוד וריהוט משרדי, מחשבים וציוד חשמלי, ומקרקעין - הוא עשוי להתחייב במס. בתוך כל אלה, עובר גם נכס שקשה מאוד לאמוד את סכומו בעת שינוי הסטטוס: המוניטין.

שמוליק גני - יועץ מס. באדיבות המצולם, ספק 500
יוע"מ שמוליק גני. מוניטין הוא אותו כוח שמושך לקוחות להגיע אל העסק/ספק 500, באדיבות המצולם

מה זה מוניטין?

בספרי החוק אין הגדרה ממצה למושג "מוניטין" אך הפסיקה קבעה שמוניטין הוא למעשה מה שמבטא את מכלול היתרונות שנצברו לעסק בשל תכונותיו: מיקומו, שמו הטוב, איכות השירות שהוא מציע וזו שהוא שמספק. מוניטין הוא אותו כוח שמושך לקוחות להגיע אל העסק.

עצמאי שרוצה להעביר את עסקו מיחיד לחברה עשוי למצוא עצמו מחויב במסים לא צפויים, ולכן מומלץ לבחון היטב את שתי אפשרויות ההעברה המוצגות להלן ולצמצם את חבות המס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מכירה רגילה

מכירת נכס מוניטין יוצרת רווח הון עליו יש לדווח ולשלם בתוך 30 יום מיום ביצוע העסקה את מס רווח ההון. אלא שהיחיד יכול לממן תשלום מס רווחי הון מיתרת הזכות שיצר במכירת המוניטין לחברה. ככל שנצליח לשכנע את פקיד השומה שמדובר במכירה חיונית לצרכי העסק ובתום לב, החברה תזכה בפחת בשיעור של 10% בשנה בגובה המוניטין המועבר.

מס רווחי הון בתיק היחיד שמשולם על ידי יתרת זכות של בעל המניות בספרי החברה, אינו גורם לבעיית תזרים מזומנים בבנק. במידה וישנם הפסדי הון בעסק, ניתן לקזז אותם כנגד רווח ההון מהמכירה - ובנוסף אנו עשויים לייצר פחת בשיעור 10% של המוניטין בחברה.

העברה של המוניטין מיחיד לחברה באמצעות סעיף 104 א'

גם במסלול זה יש לדווח לפקיד השומה תוך 30 יום, אך כאן נהיה פטורים ממס בכפוף לתנאים שבסעיף 104 א:
העברה כנגד של לפחות 90% מהון המניות ואחזקת הנכס המועבר בחברה במשך שנתיים לפחות. המגבלות אינן רלוונטיות ברוב המקרים מהסיבות הבאות:

1. כאשר מעבירים מוניטין לחברה, בדרך כלל 100% מהון המניות רשומות על שם היחיד, לכן אוטומטית מתקיים תנאי 90%.

2. סביר להניח שהיחיד אשר מעביר נכס - ובמיוחד נכס מוניטין - לא עושה זאת מתוך כוונה למכור בטווח הקצר ולכן תנאי השנתיים אינו רלוונטי. לאחר כשנתיים ניתן למכור את המוניטין או מניות החברה. מכירת המוניטין תחויב במס חברות, ועלות הנכס לצורך חישוב רווח ההון תהיה אפס.

לסיכום, כדי לשנות סטטוס מיחיד לחברה בע"מ, לא די לקבל החלטה. יש לבצע תכנון מס נכון על מנת לשלם מס מינימלי.

רוצה לדעת עוד על ייעוץ מס והשקעות היכנס למגזין הדיגיטלי

וואלה! NEWS בשיתוף לשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully