וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא להב בא לעבוד: מה צפוי לעצמאים ולעסקים הקטנים בישראל?

27.12.2015 / 13:37

רועי כהן, שנכנס בימים אלה לתפקידו כנשיא לשכת העצמאים והעסקים הקטנים, לא מתכוון לעשות חיים קלים לשר הכלכלה ולחברי הכנסת. "לצערי, יוזמות רבות לא מגיעות להבשלה. בתקופת כהונתי לא תהיה גרירת רגליים". ראיון

עו"ד רועי כהן - מנכ"ל ארגון נפגעי פעולות האיבה.
נשיא להב, רועי כהן. זקוקים גם לתוצאות

לשכת יועצי המס שחבריה מייצגים בפועל יום יום את העצמאים ובעלי העסקים הקטנים מול רשויות המס ונחשפים לאתגרים ולקשיים הבירוקרטיים הרבים שעומדים בפניהם - חרטה על דגלה ונחושה להוביל מקצועית את המאבק הציבורי למענם, מתוך דאגה ותחושת שליחות לאומית. התיישבתי עם רועי כהן, נשיא להב הנכנס לשיחה על אותם אתגרים העומדים בפני אנשי העסקים - ועל הפתרונות אותם הוא מקווה להשיג בתקופת כהונתו.

מהו לדעתך הקושי העיקרי עמו מתמודדים העצמאים ובעלי העסקים הקטנים?
"אחד הקשיים המרכזיים של העסקים הקטנים בישראל הינו ההתמודדות עם הביורוקרטיה הישראלית, המטילה עליהם מעמסה כבדה שנוספת למאמץ היומיומי לשרוד מבחינה כלכלית. הקמת גוף יחיד (ONE STOP SHOP) שבו יתנהל כל הליך פתיחת העסק, הוא חיוני לאפשרות להצליח. האתגר הגדול הוא להביא לשינוי במודעות. אנחנו כעצמאיים זוכים להרבה אמפתיה, לסולידריות, ולמילים יפות. זה טוב ויפה אבל אנחנו זקוקים גם לתוצאות. נתון מעניין שמשלים את התמונה, מלמד על עשרות הצעות חוק לתועלת העסקים הקטנים שעברו בקריאה טרומית בשנים האחרונות, אך אף אחת מהן לא הפכה לחוק מוגמר.

"רוב העסקים בישראל הם עסקים קטנים ובינוניים, המעסיקים במעגל הראשון כחצי מליון עובדים, ובמעגל השני - נותני השירותים - יש עוד כמיליון וחצי משרות. למעשה, מכל מעגל העסקים בישראל רק 3,600 חברות מעסיקות יותר ממאה עובדים. עם זאת, על האידיליה מעיב הנתון הצורם הבא: מדי שנה נפתחים בישראל כחמישים אלף עסקים חדשים, מתוכם נסגרים קרוב לארבעים אלף. סיכויי ההישרדות של עסק קטן לא מזהירים, ומדובר במלחמת קיום של ממש. בארה"ב לשם השוואה, חמישים אחוז מהעסקים עדיין שורדים לאחר חמש שנות פעילות.

"העסקים הקטנים, המהווים את חזית העשייה העסקית בישראל, פגיעים ורגישים לכל שינוי. ממש בימים אלו ניתן לראות שהסובלים העיקריים מהמצב הביטחוני הם אותם עסקים קטנים, הרבה יותר מהגופים הגדולים".

ומה עם נושא הביטוח הלאומי?
"הביטוח הלאומי הוא סוגיה כואבת במיוחד עבור העצמאים. עצמאי שמרוויח מעסקיו את השכר הממוצע במשק, ישלם דמי ביטוח לאומי גבוהים בחמישה אחוזים וחצי משכיר בעל משכורת זהה. הכיסוי הביטוחי לעומת זאת, לא דומה בכלל: עצמאים אינם זכאים למרבית הקצבאות שנותן הביטוח הלאומי".

ישנו גם המהלך להענקת דמי אבטלה לעצמאים שזכה לאחרונה לכותרות רבות.
"למרות כל הכותרות העסק תקוע. לצערי, הפקידות באוצר הכניסה שינויים בהסכמות שאילצו אותנו לדרוש להחריג את הנושא מחוק ההסדרים. דיון בנושא יתקיים בוועדת העבודה צפוי להתקיים בקרוב".

יועץ מס שמואל חרסט. לשכת יועצי המס, ספק 500
יוע"מ שמואל חרסט/ספק 500, לשכת יועצי המס

לדברי כהן, אמנם לא הכל שחור, אך יוזמות רבות לא מגיעות להבשלה: "חברי הכנסת אלי כהן ורועי פולקמן התחילו לקדם את נושא הפנסיה לעצמאיים, אך יש עוד שלל נושאים שדורשים מענה. ביטוח לאומי לא מעניק לעצמאים דמי לידה ומילואים, וגם הרשות לעסקים קטנים לא הגיעה לידי מימוש וביצוע. הגדרתי לעצמי כיעד מרכזי לפתור את בעיית 'הרגל המסיימת' של תהליכי החקיקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פנסיה במחשב.
פנסיה לעצמאיים ודמי לידה בראש הרשימה

עצמאי זה לגמרי לבד

לאחרונה עבר בקריאה ראשונה חוק של חבר הכנסת רועי פולקמן, המעניק העדפה מתקנת לעסקים קטנים. "כיום הדרישות לכניסה למכרז לא מתאימות לעסקים קטנים ובינוניים", אומר כהן. אין להם ניסיון כמו חברה גדולה. הערבויות והמחזור הכספי הנדרשים גבוהים מאוד ולא מאפשרים התמודדות של עסק קטן".

כל עצמאי מכיר את תופעת התשלומים הדחויים. נוהל התשלומים הממשלתי עומד לעתים על שוטף + 120, כלומר השכר משולם לספק רק כעבור ארבעה ואפילו חמישה חודשים.
"לשמחתנו שר הכלכלה דרעי העביר בהחלטת ממשלה ביומו האחרון במשרד תיקון, המקצר את תקופת ההמתנה, ומורה על תשלום שוטף + 30. יחד עם זאת, העברת משרד הכלכלה לידי ראש הממשלה מטרידה אותי, ואני מתקשה לראות איך נתניהו ימצא זמן לעסוק גם בבעיות המשרד החדש".

אתה מסמן מטרות?
"אני מעונין להעביר מסר לרגולטורים. הרגולטור חושב ברמה הלאומית, אבל חובתו לקחת גם את ההיבט של העצמאי הקטן; דברים שמצטיירים יפה כמו תוספת ימי חופשה או העלאת שכר מינימום, מקשים מאוד על ההתמודדות היומית של העסקים הקטנים, הנדרשים לשאת בנטל הכלכלי שכרוך ביוזמות הללו".

מהי לדעתך הסיטואציה הכי מתסכלת לעצמאי?
"מקומם אותי שעובד עצמאי הנותן שירות לבית עסק תמורת חשבונית, יכול לעבוד חמש שנים באותו גוף אך ניתן לפטר אותו ללא הודעה מוקדמת. לשם ההשוואה - שכיר זכאי לשימוע ולהודעה מראש לפני פיטורין, ובנוסף גם לפיצויי פיטורין ולדמי אבטלה. עצמאי שימלא את אותו תפקיד אך יקבל תמורה מול חשבונית, יכול למצוא את עצמו מהיום למחר מחוץ לעבודה. חייבת להיות רשת ביטחון, גם אם היא מצומצמת. זו יכולה להיות הודעה מוקדמת או אבטלה, אך משהו בסיסי אחר לכל הפחות".

אז מה נאחל?
"אני רוצה לאחל לארגון להב ולשותפים לעשייה הצלחה רבה בקידום האתגרים העומדים בפניהם. בתקופתי כנשיא לא תהיה יותר גרירת רגליים בכנסת בנושא עצמאים ועסקים קטנים. יהיו דמי אבטלה לעצמאים, כי זוהי חובתה של מדינת ישראל. הצלחת העסקים הקטנים היא הצלחת המשק הישראלי כולו".

המראיין הינו סגן נשיא להב

רוצה לדעת עוד על ייעוץ מס והשקעות היכנס למגזין הדיגיטלי

יוע"מ שמואל חרסט בשיתוף לשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully