וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הפך מרכז החיים של בר רפאלי לעניין ציבורי ולמה כולם מפסידים מכך?

14.1.2016 / 8:48

הסערה התקשורתית סביב בר רפאלי והחשד לפיו העלימה מסים במיליוני שקלים אולי מעצימים את כוחה של רשות המסים - אך באותה העת, אינה מייצרת הרתעה אמתית, ואפילו מעניקה לגיטימציה לנורמה חברתית של העלמת מס. טור דעה

בר רפאלי בקמפיין משקפי הראייה של קרולינה למקה. צילום: אייל נבו,
רפאלי. מעלים המס פוגע בכולנו ולא ברשות המסים/צילום: אייל נבו

הפרסום והעיסוק בחקירתה של דוגמנית העל בר רפאלי מעצים את הנורמה השלילית לגבי תשלום מסים בחברה הישראלית, ומשכך מערער את תחושת הצדק, ופוגע בסולידריות החברתית. כאזרחית, עובדת, עצמאית ומשלמת מסים כחוק אני לא מרגישה שנעשה צדק בחקירתה כאחרון הנאשמים, באופן אינטואיטיבי אני רוצה לברר האם גם אני יכולה לשלם פחות? למען הסר ספק, אין בכוונתי להעלים מס. לא רק בגלל שמדובר בעבירה על החוק, אלא גם כי אני מבינה את הקשר בין חשבון המס שלי לחינוך של הילדים שלי.

התקשורת הציפה אותנו במונחים שונים מעולם המיסוי: "תיאום מס", "מרכז החיים" ו"טובת הנאה". בפשטות, השאלה היא האם ההטבות (הנחות הסלב) שבר רפאלי קיבלה, הן למעשה הכנסות (כל הנחה כזו נחשבת כ"טובת הנאה" החייבת במס) והאם היא נחשבת כתושבת ישראל לצורך החיוב במס בארץ. התושבות נבחנת בין היתר לפי מקום המגורים הקבוע (ולכן נבחנו מגוריה במגדלי היוקרה).

ניתן היה להניח כי הסיקור התקשורתי הנרחב לו זכתה הפרשה, יגביר את אפקט ההרתעה של רשות המסים. אולם לדעתי ההיפך הוא נכון. כל עוד החברה תופסת את מעלים המס כמי ש"דפק את המערכת" ולצערו הרב נתפס, ההרתעה אינה עובדת. גדולה ככל שתהיה הפרשה אין בכוחה לנפץ את הבועה בה חיים מעלימי מס שמחזיקים בתפיסה ש"לי זה לא יקרה". הדרך היחידה להעלים את התופעה היא לשנות את השיח.

רק אם החברה תגנה את מעלים המס מתוך התפיסה כי ההתחמקות מתשלום מס מקטינה את השירותים החברתיים שהמדינה יכולה להעניק, מגדילה את הפערים החברתיים וגורמת לאי צדק חברתי - נוכל למגר את העלמת המס. מעלים המס פוגע בכולנו ולא ברשות המסים.

גיתית שלומי.
יועצת המס גיתית שלומי

לשלם מס זוהי חובתנו האזרחית

אמנם, על רשות המסים לפעול בנחישות כלפי מעלימי מס ונגד תופעות של הון שחור - אך בה בעת עליה לדאוג לחיזוק "תודעת המס" בקרב הציבור. חיזוק כזה מתחיל ביצירת הקשר בין חשבון המס שאנו משלמים לשירותים שאנו צורכים כתושבי המדינה. רק אם כולם ישלמו מס אמת, כולנו נוכל לשלם פחות ממנו.

פרשת רפאלי, היא אחת מבין פרשיות העלמות מס של מפורסמים שעלו לכותרות בשנים האחרונות. רשות המסים מאתרת וחוקרת מאות ואלפי אזרחים מדי שנה - ויש לציין כי עובדיה, חוקריה ומנהליה עושים ימים כלילות כדי לדאוג לקופה הציבורית של כולנו, ואין חולק על כך שנחישותה של רשות המסים מובילה להישגים. לא בכדי בשנת 2015 הובילה רשות המסים לגביית מס מעל כל התחזיות, והתוצאה לא איחרה לבוא. לפני כחודש הופחת המע"מ באחוז אחד, ומחודש ינואר 2016 יופחת מס החברות באחוז וחצי.

הקשר הוא ישיר, וזה תלוי בכל אחד מאתנו. אם כולנו נאמר לעצמנו שלשלם מס זוהי חובתנו האזרחית (אני מאחלת ליקירי לשלם המון מס, מבחינתי זו הדרך לאחל להם פרנסה טובה), אם כולנו נחליט שלא קונים שירות או מוצר בלי חשבונית מס (גם אם לפעמים מציעים לנו לכאורה "הנחה", יש לזכור כי יש המחיר העקיף הוא הפחתה בשירותים הציבוריים), ובפעם הבאה שנשמע סיפור על אחד שמצא דרך "לעבוד על המדינה" נזכיר לו שהוא למעשה עובד על כולנו - רק כך נרוויח כחברה את הצדק החברתי שמתחיל בחובותינו למדינה כאזרחים ומסתיים בזכויותינו החברתיות. כל מי שמנתק בין השניים, טומן את ראשו בחול.

גיתית שלומי - ממונה על תחום החקיקה והקשר עם הכנסת של לשכת יועצי המס

רוצה לדעת עוד על ייעוץ מס והשקעות היכנס למגזין הדיגיטלי

יוע"מ גיתית שלומי בשיתוף לשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully