וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים שוברות את תקרת הזכוכית בעסקים

27.12.2015 / 14:52

יועצת המס דנה זטלאוי כהן פגשה 4 נשים שהצליחו במגרש העסקי. היום הן מספרות על הדרך, המחיר והתובנות - ומהוות השראה ליזמיות הצעירות

דנה זטלוואי - יועצת מס. לשכת יועצי המס, ספק 500
יועצת המס דנה זטלאוי כהן. מערך יחסי נשים-גברים השתנה/ספק 500, לשכת יועצי המס

בעבר הלא רחוק התקשורת בין הגברים לנשים התבטאה בפן החברתי בלבד, והיחס הפומבי לאישה הסתכם בגינוני כבוד כמו הסרת הכובע בפניה ובמקרים הג'נטלמניים יותר זכתה לכל היותר לנישוק כף ידה. הנשים היו עדינות, חסרות ביטחון, נחבאות אל הכלים ולא העזו לתת ביטוי לדעותיהן בוודאי ובוודאי שלא בציבור.

החל משנות השישים החל להשתנות מעמדן של הנשים. הן חדלו לתפקד אך ורק על תקן של אמהות, עקרות בית ורעיות, הן הביעו דעתן והפגינו כוח בנושאים פוליטיים, כלכליים וחברתיים - והחלו לצאת מביתן ולהיכנס למעגל העבודה. אמנם רובן החלו את דרכן בדרגות נמוכות, אך אט אט החלו תופסות עמדות של כוח במגזר העסקי בתפקידים בכירים. מערך יחסי נשים-גברים השתנה ונעשו שינויים מרחיקי לכת במעמדה של האישה בעשורים האחרונים.

הדבר החשוב והבסיס ביותר ביחסי נשים-גברים הוא ההבנה שישנו הבדל גנטי ביניהם. נשים נוטות להתנהל בצורה פחות כוחנית, אך לא בהכרח פחות קשוחה. לרוב נשים מנהלות ינסו להוציא מכל אחד מהעובדים שלהן את המירב בדרכי שלום ונועם. עולם העסקים הנשי מבוסס על ניהול משא מתן ועל הגעה משותפת להסכמות. הן מעדיפות אמפתיה על פני תחרות, והדדיות ושיתוף הפעולה על-פני שליטה ודורסנות.

כמי שמחזיקות בעמדות מפתח ושותפות להחלטות משמעותיות בלשכת יועצי המס - הן בחקיקה בכנסת, ומתוך אמונה בכוח הנשי, הקמנו חברתי יועצת המס גיתית שלומי ואנוכי את פורום הנשים של לשכת יועצי המס.

יועצות המס, ברובן הינן בעלות ניסיון רב בניהול עסקים, הן מעצם היותן עצמאיות והן מעצם עבודתן היומיומית בליווי עסקים. מתוך פעילותן בפורום הן חוברות לארגוני יזמות נשית, במטרה לתמוך בהקמת עסקים בבעלות נשית, ומעודדות נשים לקום, להעז וליזום.

ברוח הדברים הללו, אני שמחה להציג בפניכם ראיון אישי עם ארבע נשים שהצליחו במגרש העסקי. היום הן מספרות על הדרך , המחיר והתובנות במטרה לשתף את היזמיות הצעירות מניסיונן ומהידע שצברו במהלך השנים.

פנינה רוזנבלום. אלירן אביטל
פנינה רוזנבלום. המראה שלי הוא כלי שיווקי משמעותי ביותר/אלירן אביטל

פנינה רוזנבלום, אשת עסקים מייסדת חברת פנינה רוזנבלום בע"מ

מהו סוד ההצלחה שלך?
"מה שהנחה אותי תמיד בעשייה העסקית הוא השילוב בין עולם הקוסמטיקה, היופי והבריאות - לבין עולם העסקים, תוך אמונה ונאמנות מוחלטת במוצרים שאני משווקת. המראה שלי הוא כלי שיווקי משמעותי ביותר, וכבר מתחילת דרכי שידרתי ללקוחותיי שאין מוצר שלי שיוצא לשוק מבלי שאנסה אותו על עצמי. במקביל, אני דבקה במוטו שהחיצוניות אינה מספיקה - ולאורח החיים הבריא ישנה חשיבות משמעותית ביותר.

מתוך האג'נדה הזו, הקמתי את חברת 'פנינה רוזנבלום בע"מ', שהפכה עם השנים לחברה מובילה בתחום הטיפוח והבריאות, ועם הזמן אף הרחבתי אותה לתחומים נוספים כמו מזון בריא, מצעים, אתר היכרויות ועוד. הקמת החברה הייתה כרוכה מבחינתי בעבודה קשה, אמונה, דבקות במטרה - וכפי שציינתי קודם, אמונה שלמה ומלאה במוצרים שלי".

איך את משלבת בין עבודתך האינטנסיבית לחיי המשפחה והחברה?
"אני לא משלבת. כל אחד מהדברים החשובים הללו מקבל את המקום והזמן המגיעים לו. כשאני בעבודה, אני מרוכזת בקידום ועשייה. כשאני בבית אני מרוכזת במשפחתי. אני דואגת ודאגתי תמיד להגיע הביתה בשעות סבירות, לעולם לא שכחתי את עצמי בעבודה ולעולם לא הזנחתי את משפחתי לטובת העבודה. הרבה שואלים אותי מה הם התחביבים שלך ומה את עושה בשביל הנפש ואני תמיד עונה שכדי למלא את הנפש שלי אני מבלה עם המשפחה שלי".

איזה טיפים את יכולה לתת לאשת העסקים המתחילה?
"תממשי את החלומות שלך ללא חשש, אך עשי זאת מתוך עבודה קשה. תאמיני בכל כוחך בעצמך, ביכולות שלך ובמוצר שאת משווקת. תתחילי בקטן ולאט לאט תתפתחי. תקשיבי לאינטואיציה שלך אבל לא רק. תאצילי סמכויות אך תהיי מעורבת בכל התהליכים - מהקטנים שנראים חסרי משמעות, ועד לגדולים והמשמעותיים ביותר".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
דורין פרנקפורט. צילום: מיקי קרצמן,
דורין פרנקפורט. לבנות תכנית עסקית מדודה/צילום: מיקי קרצמן

דורין פרנקפורט, מעצבת אופנה

מעצבת אופנה ישראלית בעלת רשת חנויות בפריסה ארצית
כבר ארבעה עשורים שאת נמצאת בשוק האופנה ונחשבת חלוצה ומובילה בתחום.

מה לדעתך מבדל אותך מהמתחרים ומאפשר לך לשמור על הגחלת שנים כה רבות?
"הצלחתי כמעצבת אופנה מחדשת נמדדת מדי עונה, וכולה סוג של קסם שאת פישרו לעולם לא אבין. כבר בתחילת דרכנו, החלטנו שותפתי ואני לדבוק באג'נדה של עיצוב וייצור מקומי של בגדי מעצבת ייחודיים, איכותיים ומושקעים, שאמורים לשמח את הלובשת מספר שנים, אך מחירם מדוד - כמו גם להיות מעורבות בטובת הקהילה בה אנחנו חיות, להתייחס בכבוד לבני כל העדות, המגזרים והדתות בארץ, לסגנון החיים שלהם, כמו גם למסורות ולמנהגים השונים והמגוונים".
האם את יכולה להצביע על נקודת מפנה בצמיחת העסק שלך?
"צמיחת בית האופנה הקטן שלנו וביסוס מעמדו היה תהליך ארוך ואיטי שאין בו שיא אחד או נקודת מפנה. הקריירה שלנו התחילה הפוך - מחנות קטנה בלונדון וחנות קטנה ברחוב דיזינגוף בתל אביב".

אילו דגשים או טיפים היית נותנת לעצמאית היזמית הצעירה?
"להחליט על אג'נדה כנה וברורה, בייחוד ליזמית ולשותפיה, כבר בתחילת הדרך. אג'נדה שיוכלו לדבוק בה בכנות ואומץ גם כשמתעוררים קשיים. בנוסף, לבנות תכנית עסקית מדודה שתכלול תקצוב להפתעות וחבלי לידה, ולהתאים את התכנית לקצב הגדילה מדי שנה".

כיצד את משלבת בין העבודה התובענית לחיי המשפחה?
"אכן עבודה אינטנסיבית לצד גידול ילדים, חיי משפחה וטיפול בהורים מבוגרים הם משימה גדושה. אני השתדלתי בכל כמה חודשים בחיי לשקול את סדר העדיפויות מחדש - וכשהרגשתי עייפות גדולה או לחץ, הזכרתי לעצמי עד כמה בת מזל אני שזכיתי להגשים תפקידים שאני כל כך אוהבת. עד היום הרגעים השלווים ביותר שלי, הם כשאני חוזרת מהעבודה, לובשת טרנינג ומבשלת ארוחת ערב כשגבי לבני הבית ולעולם כולו. כשהידיים עסוקות, המוח נח".

ספרי לנו על סיטואציה פחות נעימה במהלך הקריירה שלך, ועל מה שלמדת ממנה.
"למדתי מאינספור דברים, קצרה כאן היריעה. למדתי בתחילת דרכנו כבית אופנה שלא מספיק שגיבשנו צוות מדהים. נערכנו לייצור בגדים שכלל לא היו בשיח בארץ ולא היו להם לקוחות - ולכן נסעתי לאנגליה. במשך שנים התנהלתי בין שתי הארצות, כשהייצור כאן בארץ היה כולו באחריות שותפתי לדרך מרגיט סגל, והמכירה לחנויות ברחבי העולם התנהלה מתערוכות ומהחנות שלנו בלונדון. פרק מורכב ובלתי צפוי בחיינו שלימד אותנו שעל מנת לרכוש לקוחות נדרשת סבלנות, חריצות ונחישות - וגם מהלכים אסטרטגיים שבלתי ניתנים לצפייה מראש".

איריס בר און. שוקה כהן
איריס בר און. אני מדריכה זוגות לפני נישואין לערוך תיאום ציפיות/שוקה כהן

ד"ר איריס בר-און, סקסולוגית, יועצת זוגית ומינית, מרצה ושדרנית רדיו

ספרי על הדרך שהובילה אותך לעצמאות ולבחירה במקצוע.
"בתחילת דרכי המקצועית ובמשך 15 שנה עסקתי בחינוך, כשהאג'נדה שלי הייתה לשלב ילדים מהחינוך המיוחד בכיתות רגילות. כשעבדתי בתחום אהבתי כל יום. במרוצות הזמן ילדתי 4 בנים. בעלי עבד מצאת החמה עד צאת הנשמה ובקושי הכיר את ילדיו - ומכאן חלה נקודת המפנה בחיי: בעלי ואני היינו בייעוץ זוגי על רקע התסכול שלי מחיים כ'חד הורית' נשואה. היועץ המליץ לפרק את החבילה והשבר היה גדול. משם למדתי פסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, מיניות, דוקטורט בחינוך למיניות וייעוץ, והתחלתי את הקריירה שלי".

מה לדעתך מבדל אותך מעמיתיך למקצוע?
"אני עובדת עם זוגות בשיטות שונות. האחת - כשההווה ניתקע להחיות את העבר. והשנייה - שחרור האושר מתלות בזוגיות. לתפיסתי, אדם היודע ליהנות מחייו ואינו מרגיש קורבן של הנישואין, יהיה הורה טוב יותר ובן / בת זוג אוהב/ת.

"בנוסף, אני מדריכה זוגות לפני נישואין לערוך תיאום ציפיות, תוכנית כלכלית ותוכנית הולדה מתוך אחריות, הבנה וסלילת דרך לחיים טובים יותר. בעיניי לא נכון לומר 'אחריי המבול', כי ילדים לעולם לא יחברו זוגיות מקרטעת, וראיה לכך שרוב הזוגות שנפרדו הם הורים. אני מאמינה שכמו שמשקיעים למידה בנהיגה, בלקיחת משכנתא, בלמידת מקצוע וכו', חשוב להבין מתי להיות הורים לתכנן כלכלית ולהיות מוכנים לפשרה וויתורים. כמו כן, אני ממליצה להגיע לייעוץ לבד, להוציא קיטור מבלי שבן או בת הזוג יפגעו, כי מילים אינן נשכחות. אחר כך יחד ניתן לשקם קשרים".

אילו דגשים או טיפים היית נותנת לעצמאית היזמית הצעירה?
"הטיפ החשוב ביותר הוא לאהוב את מה שאת עושה. לא להיות טוטאלית מדי, ובכך להזניח את עצמך, אישך וילדייך- גם כאשר המטרה חשובה. ניתן לשלב בין הדברים, וכאשר יש איזון בחייך התפוקה עולה. לחיות ברגשי תסכול ורגשות אשם אינם יעילים לעבודה".

מה את עושה בשביל הנפש שלך?
"ציור, שחייה, בישול ואירוח. מקפידה מאד לבלות. בין היתר כתבתי את הספר 'מתחתנים הוראות הפעלה'. כיום אני כמובן בזוגיות ארוכה ומשלבת גם פעילות חברתית, ואת 'אדם לאדם', בשיתוף פייסבוק, בו מצאתי אנשים מקסימים. במסגרת זו אני עוזרת למשפחות קשות יום, מרצה להורים שכולים, להורי ילדים חולים ועוד".

מורן אלויה. לשכת יועצי המס, ספק 500
מורן אלויה. ציפיתי שלמפגש יגיעו 15 נשים, בפועל הגיעו למעלה מ-50"/ספק 500, לשכת יועצי המס

מורן אלויה, מייסדת עמותת "עסקית"

מייסדת עמותת "פרויקט עסקית" לקידום ופיתוח יזמות נשית בישראל. בעלת חברתGuide the way לייעוץ לעסקים קטנים ובינוניים, מרצה ומקימת קורסים שנתיים ליזמים מתחילים וקורסי שיווק במדיה חברתית. בת 35, נשואה + 2 מחדרה.

מה הוביל אותך להקמת עמותת "עסקית"?
"כעצמאית חיפשתי קבוצת נשים עם מטרות ואתגרים דומים לשלי, בגלל השינוי הגדול במעבר לעצמאות, שם אין את החבר'ה של העבודה להעביר איתם חוויות, לצחוק ולעבוד יחד. מבחינתי זהו החיסרון הכמעט יחיד בעצמאות. נקודת המפנה שלי כעצמאית בהבנה שזה הזמן להקים עמותה הייתה כבר במפגש הראשון מחוץ לכתלי הפייסבוק עם קבוצת הנשים שהגיעה.

"ציפיתי שלמפגש יגיעו 15 נשים, ובפועל הגיעו למעלה מ-50, מה שגרם לי להבין שיש המון עצמאיות באזור שלי. כיוון שאני יועצת עסקית והייתי סוג של אוטוריטה, לכולן היו המון שאלות אליי בנושאים של עצמאות, ניהול עסק, שיווק ועוד. היה לי ברור שמפגשים כאלה לימודיים הם צורך ממשי, ולכן החלטתי שאם כבר ללכת על זה - אז שיהיה בגדול!"

רוצה לדעת עוד על ייעוץ מס והשקעות היכנס למגזין הדיגיטלי


איך את מצליחה לשלב בין העבודה האינטנסיבית לבין חייך הפרטיים?
"השילוב נעשה באמצעות חוקים וגבולות ברורים לעצמי וללקוחותיי - החל בשעות עבודה מוגדרות וזמנים ברורים למענה ללקוחות, וכלה בזמנים שהם רק למשפחה - בלי טלפון, מחשב או הסחות דעת אחרות. אחרי שנשאבתי לעבודה בשיא ההתלהבות של השנה הראשונה, הבנתי שצריך גבולות וניהול ברור ומדוקדק של הזמן שלי.

"אני מנהלת את הזמן ביומן אמיתי, מנייר של פעם, ובנייד משתמשת לתזכורות והתראות בעיקר. אני משתדלת למלא את היומן קודם כל ב"עוגנים" - הדברים הכי חשובים לאותו שבוע - גם אם אינם קשורים לעבודה. אחר כך אני משלבת בהם את יתר המחויבויות שלי, לפי סדר עדיפות. כיוון שאני מנהלת שני עסקים - הפרטי והעמותה - יש גם ימים ושעות מוגדרים לכל עסק בנפרד. בגדול הכי עוזרים הם - סדר וארגון , משמעת עצמית וגמישות".

מטרת "פרויקט עסקית" היא לעודד יזמות נשית. מה בתפיסת העולם שלך מבדל את האישה העצמאית מהגבר העצמאי?
"פרויקט עסקית פונה לנשים כיוון שמניסיוני בעבודה עם עסקים רבים של נשים - האתגרים והקשיים שונים במהותם בין יזמים גברים ליזמיות נשים. אצל הנשים יש נושאים שדורשים יותר תשומת לב והשקעה לעומת תחומים בהם יותר קל להן 'לשחות' בהם. ישנן גם תכונות אופי ואהבות שונות שבהכללה גסה מתחלקות בין המינים. למשל הבנו שנשים רבות נרתעות מאוד מהטיפול והעיסוק בכסף, חוקים, חוזים - בעוד שיצירתיות, מעוף ועשייה למען הזולת מאוד חזקים אצלן.

"לנשים רבות יש קושי בשיווק עצמי, לעומת יכולת ורצון ללמוד מהר מאוד. תחושת השיתוף מאוד חשובה להן, וכך גם הרצון לעזרה והיכולת לבקש אותה במידת הצורך. לכן יצרנו בעסקית גם קבוצות נטוורקינג, כנסים וסדנאות שהם בעצם מפגשים תכופים ללמידה משמעותית, וגם מהווים מפגשים חברתיים לכל דבר. זוהי קרקע פורייה ליצירת שיתופי פעולה ועוד.

יוע"מ דנה זטלאוי כהן משמשת כיו"ר פורום הצעירים והנשים, ויו"ר סניף מרחב חיפה והצפון בלשכת יועצי המס.

יוע"מ דנה זלטאוי כהן בשיתוף לשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully