וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכלב אכל את הפנקס": התירוצים הכי הזויים למס ההכנסה

28.12.2015 / 16:15

"הכלבה שלי מתה", "הסוללה בטלפון הייתה חלשה", לא תאמינו איזה תירוצים המציאו בעלי עסקים שלא שילמו מס השנה. ריכזנו עבורכם את הגרועים שבהם

מערכת וואלה!

מנעד התירוצים שמספקים בעלי העסקים לאחר שנתפסו על חם כשהם אינם רושמים את ההכנסות כחוק – רחב מאוד, אולם על אף היצירתיות הראויה לשבח, בסופו של דבר – מס הכנסה לא נותן הקלה או נקודות זכות עבור הטיעון המקורי שהועלה.

להלן מצעד של מקצת מהתירוצים היצירתיים שנתנו במהלך שנת 2015 לחוקרי רשות המיסים, אותם לקטנו מתוך דיווחי הרשות.

קטגוריית בעיות אישיות

1. "הכלבה שלי נפטרה ולא שמתי לב שלא רשמתי".

במקום הראשון בקטגוריית הבעיות האישיות התירוץ של בעל מספרה בתל אביב. מבקרי רשות המסים מצאו אצלו הכנסות לא רשומות של 40,000 שקל שקיבל מקוסמטיקאית שעובדת במקום בגין שכירות.

2. "אח שלי גנב את הכסף, הוא בעייתי, מה אני יכול לעשות לו".

במקום השני, ההסבר של בעל חנות למוצרי טיפוח שיער בקריית אתא, בה לא נרשמה קניית ביקורת בספרי העסק. נו, מה הוא יכול לעשות לו?

3. "היה לי חודש קשה ובעיות אישיות ולכן לא הספקתי לרשום"

מי שסוגר את הקטגוריה הוא בעלים של אולם שמחות בראשון לציון, אצלו נמצאו צ'קים בסכום כולל של 400,000 שקל שלא היו רשומים בספרי העסק. הבעל נלקח לחקירה והתלונן על בעיות אישיות.

אילוסטרציה. ShutterStock
הסוללה עמדה להיגמר/ShutterStock

קטגוריית מאותגרים טכנולוגית

1. "הסוללה בנייד הייתה חלשה"

במקום הראשון, בעל המרפאה לרפואה אלטרנטיבית שאומנם לא רשם רק 600 שקלים מבין הכנסותיו. בעל המקום הסביר "לא הצלחתי ליצור קשר לצורך הפקת חשבוניות באינטרנט מאחר והסוללה בנייד הייתה חלשה".

2. "אני לא יודעת איך לרשום בתוכנת המחשב"

במקום השני בקטגוריה, עורכך דין מבני ברק שלא רשמה צ'ק בסך של 2,000 שקלים.

3. "עוד לא רשמתי כי עוד לא למדתי לרשום"

במקום השלישי, קבלן שיפוצים שלא רשם הכנסות על סך 50,000 שקלים.

4. "קיבלתי את הכסף לפני מספר ימים, אני חדש בעסק ולא ידעתי איך לרשום בספרים".

במקום הרביעי, קבלן שביצע עבודות בנייה ביישוב צורן ולא רשם הכנסות בסך 19,500 שקלים.

קטגוריית ההכחשה

1. "זה לא הדף שלי, מישהו השאיר את זה פה"

במקום הראשון מבין המכחישים, בעל חנות הלבשה בבני ברק. בחנות נמצא תיעוד לתשלומים בסך 4,500 שקלים שלא נרשמו בספרים, בעל החנות טען כי הדפים עם רישומי ההכנסות "שייכים לבית הכנסת", לאחר מכן שינה את גרסתו ואמר "זה לא הדף שלי, מישהו השאיר את זה פה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלומי צדקיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קטגוריית בעיות בתפקוד

1. "הראש לא עובד במשך השבוע , בשבת אני בודק ורושם"

בקיבוץ נמצאו אצל מפעיל אתר קמפינג וחדרי אירוח הכנסות שלא נרשמו בסך 4,600 שקל שנתקבלו בחודש יולי. מה לעשות, כשהראש לא עובד, גם התירוץ שמוצאים לא מאוד משכנע.

2. "שכחתי"

כמה פשוט. במוסך אופנועים באיכסאל גילו המבקרים כי לא נרשמו הכנסות כלל בארבעת החודשים האחרונים. נשמע התירוץ הכי משכנע לולא העובדה שהוא שכח במשך 4 חודשים. קלוש.

רואת חשבון. ShutterStock
"בודקת אם כדאי לי"/ShutterStock

קטגוריית הכנות המפתיעה והמפלילה

1. " אני בודקת אם כדאי לי"

במקום הראשון גננת שמפעילה גן ילדים בחיפה, שכלל לא ניהלה תיק ברשות המסים והכניסה 9,000 שקלים ללא רישום. היא פשוט הודיעו למבקרי הרשות שהיא עדין לא החליטה אם כדאי לה לדווח למס הכנסה.

2. "אני נוהג לרשום חלק מהתשלום בפועל כדי שבעל הבית שלי ישלם פחות מסים"

בנסיעת ביקורת במונית שנערכה החודש גילו מבקרי מס הכנסה כי נהג המונית לא רושם את כל הסכום ששולם לו, אלא 70% בלבד. איזה עובד נהדר.

3. "אני סטארט-אפ צעיר ומטעמי חסכון לא הנפקתי חשבוניות"

בחברה לשיווק ופרסום באינטרנט נתגלה כי ניהול הספרים מתבצע בתוכנת אקסל (בה כידוע ניתן למחוק/לשנות נתונים).

ועכשיו ברצינות, האם מס הכנסה לא מתחשב בתום הלב של בעל העסק אשר ביצע את הטעות בשוגג? לדברי עו"ד (רו"ח) מרגלית גולדקלנג-אפלבאום, ממחלקת המסים במשרד עוה"ד ש.פרידמן ושות', הפסיקה קבעה, כי תום לב אינו מספק את ההגנה הנדרשת כנגד טענת אי-רישום תקבול וקבעה, וכי רק מקרים חריגים ביותר יתקבלו כהסבר ראוי.

למשל נקבע כי יש בסוג העסק כדי להשפיע על פרוש המונח "בסמוך". בעוד שבמכולת יידרש רישום מידי של תקבול, הרי שתקבול בגין עסקה גדולה של קבלן בניין יכול שיירשם גם לאחר שעה-שעתיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרגלית קולדקלנג אפלבאום/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם כל אי רישום תקבול יוביל לפסילת ספרים?

פסילת ספרים תופעל רק באותם מקרים בהם אי הרישום בצרוף שאר הנסיבות מורה על אחת משתיים:

א. קיים חשד כי הנישום ניסה להעלים מס.

ב. קיימת אצל הנישום שיטה לקויה של רישום התקבולים.

רק על סמך בדיקה כללית ומקיפה של הנסיבות הכוללות והספציפיות של אותו נישום יחליט פקיד השומה האם לפסול את הספרים, או להסתפק באזהרה בלבד. כמו כן, המציאות מלמדת כי ייתכנו מקרים, בהם רישום חליפי (שאינו על פי הוראות ניהול ספרים) יהווה סיבה מספקת לאי-פסילת ספרים. וזאת כאשר מדובר בתקבול חריג ולא שוטף כגון שיק ביטחון, קבלת מט"ח, פיקדון, ותקבולים כיו"ב.

ואולי זה הזמן להזכיר, למי מבין בעלי העסקים ששכח מה החוק דורש ממנו לעשות כשהוא מקבל כסף מלקוח. רו"ח שלומי צדקיה, שותף במשרד רואי החשבון שוורץ צדקיה מסביר כי לשון החוק קובעת, שכל התקבולים בעסק חייבים להירשם. חובה לרשום כל תקבול בנפרד, גם אם הוצאה בגינו תעודת משלוח. גם שיקים דחויים מהווים תקבול שיש לרשום באופן מיידי, אף אם קיים צפי שלא יכובדו.

בנוסף, כי יש לרשום תקבול עסקי, אף אם התקבל מחוץ למקום העסק ובמקרה שכזה מומלץ להצטייד בפנקס חשבוניות. זאת ועוד, יש לרשום את התקבול מיד עם קבלתו, סמוך לביצוע הפעולה, לפני שפונים לכל עיסוק אחר ואין לשרת את הלקוח הבא לפני שהסתיים רישום התקבול של הלקוח הקודם. עם זאת מומלץ להתייעץ עם גורמים מקצועיים מאחר וישנם סייגים למצבים מסוימים. לדוגמה – מצב בו יש העברה בנקאית לחשבון הבנק של העוסק אשר מתגלה מס' ימים לאחר מועד ביצוע העברה בעת בדיקה שגרתית של בעל העסק את החשבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully