וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביוטכנולוגיה שוב מחפשת רואה חשבון חדש

עידו אלון

9.10.2002 / 9:53

העזיבה המפתיעה של KPMG מעלה שאלות רבות, שבביוטכנולוגיה מסרבים לפתור; פירמת רו"ח הקודמת ארתור אנדרסן לא ציינה בדו"חות שביקרה כי משרד סומך-חייקין מקבוצת KPMG ביקר את פעילות ביוטכנולוגיה בישראל; * כשרואי החשבון שלך בורחים * מניות ביוטכנולוגיה קרסו ב-30% לאחר



מניית ביוטכנולוגיה - נתונים גרפיים



ביוטכנולוגיה כללית שוב מחפשת רואה חשבון חדש. החברה סיפקה שלשום הפתעה לא נעימה למשקיעים, כשהודיעה על עזיבתה של פירמת רואי החשבון שלה, KPMG.



החברה לא סיפקה פרטים לגבי סיבת העזיבה של KPMG. מנכ"ל החברה, סים פאס, רק אמר כי ביוטכנולוגיה מצטערת על עזיבת KPMG, וכי פירמת רואי החשבון אינה חוזרת בה מהדו"חות המתוקנים של ביוטכנולוגיה. לפני שבועיים העריך מנכ"ל הפעילות הישראלית של החברה, דב כנר, כי החתימה על הדו"חות המתוקנים תותיר את הפרשה מאחורי החברה. ואולם אתמול סירב כנר להתייחס להתפתחות החדשה. המשקיעים המאוכזבים הגיבו במהירות, ומניית החברה צנחה שלשום ב-30% לשפל של שמונה שנים.



השאלה המתבקשת היא מדוע עזבה KPMG את החברה, ולכך יכולות להיות כמה סיבות. אחת מהן היא שכר טרחה גבוה שאותו דורשת הפירמה. ואולם, אם כך היה הדבר, נראה כי ביוטכנולוגיה היתה ממהרת לפזר את האי ודאות שמכבידה על מנייתה. אפשרות נוספת היא ליקויים בבקרה שבוצעה בדו"חות החברה. אפשרות זו נוגעת בין היתר גם למשרד סומך-חייקין המייצג בישראל את KPMG ועורך את הביקורות לפעילות הישראלית של ביוטכנולוגיה מאז היווסדה. חלק ניכר מפעילותה של ביוטכנולוגיה נמצא בישראל, ולכן יש אפשרות כי KPMG העולמית פרשה מהביקורת של דו"חות ביוטכנולוגיה בגלל בעיות הקשורות בביקורת שביצע סומך-חייקין בדו"חות החברה בישראל.



מדובר, עם זאת, בהשערה שאינה מבוססת, מאחר שהביקורת לדו"חות ביוטכנולוגיה נעשתה גם על ידי רואי החשבון בישראל (סומך-חייקין) וגם על ידי רואי החשבון בחו"ל (פירמת ארתור אנדרסן, שביקרה את הדו"חות המאוחדים של החברה). לא ידוע, אם כן, מה חלקה של הפעילות הישראלית של ביוטכנולוגיה מתוך כלל התיקונים שבוצעו בדו"חות, ובהחלט ייתכן כי התיקונים כולם קשורים לפעילות החברה בחו"ל. משמע, שהאחריות להם נופלת על כתפיה של פירמת ארתור אנדרסן שקרסה.



זאת ועוד, משרד רואי החשבון סומך חייקין, המייצג את KPMG בישראל, מכחיש כל קשר לתיקונים בדו"חות. רו"ח גד סומך אמר כי אינו יודע דבר על מצב העניינים הנוכחי בביוטכנולוגיה. "מה שהיה בחברה לא קשור לישראל", אמר סומך על עזיבת KPMG.



בימים הקרובים עתידה KPMG להעביר דיווח לרשות ניירות ערך האמריקאית, SEC. בדיווח זה מחויבת החברה לכלול הסברים על הסיבות לעזיבתה, והם עשויים לשפוך אור על הפרשה. נקודות נוספות הדורשות הבהרה קשורות לדיווחי ביוטכנולוגיה על התיקונים בדו"חותיה ולהתייחסות שנויה במחלוקת של ארתור אנדרסן למבקרי המשנה שפעלו תחתיה.



הבעיות של ביוטכנולוגיה עם רואי החשבון שלה בארה"ב החלו במאי 2002. החברה הודיעה אז כי פירמת רואי החשבון ארתור אנדרסן הוחלפה על ידי KPMG. הסיבה להחלפה היתה התמוטטותה של הפירמה האמריקאית לאחר חשיפתה של פרשת אנרון.



קריסתה של אנדרסן הותירה כמה סימני שאלה בנוגע לקשריה עם ביוטכנולוגיה. הפירמה לא ציינה בדו"חות המאוחדים שעליהם חתמה כי משרד סומך-חייקין, המייצג את KPMG בישראל, ביקר את פעילותה של ביוטכנולוגיה בישראל.



באוגוסט הודיעה ביוטכנולוגיה כי תערוך מחדש את דו"חותיה הכספיים ל-1999, 2000 ו-2001. ביוטכנולוגיה העריכה אז כי במסגרת הדו"חות החדשים יתוקנו שני סעיפים, ואולם עם פרסומם התברר כי מספר התיקונים תפח לשישה.



שני סעיפים שהתגלו כשישה



בעקבות ההודעה על עריכת הדו"חות מחדש קיבלה החברה התראה מה-SEC לגבי מחיקת מניותיה מהמסחר. בביוטכנולוגיה טענו אז כי שני פריטים בלבד צריכים לעבור בחינה מחדש. בחברה טענו כי יש לבחון את עלויות הייצור של מוצר הדגל שלהם, האוקסנדרין, ושל פורמולה חדשה לטבליית האוקסנדרין. בנוסף אמרו בחברה כי יש לבחון את הפיצויים בדמות אופציות שניתנו לעובדים שפוטרו.



חודש לאחר מכן הגישה החברה את דו"חותיה המתוקנים, בעזרתה של פירמת KPMG. פירמה זו קיבלה ככל הנראה את כל התמיכה האפשרית ממשרד סומך-חייקין, שהרי הוא נציגה בישראל, בנוסף לעובדה שביקר את דו"חות החברה מאז היווסדה.



השינויים שחלו כתוצאה מהתיקון בדו"חות היו רבים יותר מהשניים שלהם ציפו בביוטכנולוגיה. לשני התיקונים שהוזכרו נוספו ארבעה תיקונים חדשים, שעסקו בין היתר גם בעלויות פיתוח של מוצר חדש, במכירה של מוצרי החברה ב-99' ובהכרה מקדימה בחוזה.



למרות הבדלים אלו, ההבדלים בין הדו"חות המתוקנים לדו"חות הקודמים - ספורים. מהדו"חות המתוקנים עלה כי הכנסות החברה ב-2000 הסתכמו ב-80 מיליון דולר, לעומת 85 מיליון דולר לפני התיקון. ההוצאות באותה עת היו 67 מיליון דולר, לעומת 64 מיליון בדיווחים הקודמים. לפיכך, השתנתה גם שורת הרווח הנקי, שהסתכם ב-1 סנט למניה בלבד ב-2000, לעומת 14 סנט בדיווחים הקודמים. בנתוני 99' ו-2001 לא היו הבדלים מהותיים. שינוי נוסף היה הרווח במחצית הראשונה של 2002 שהסתכם ב-6 סנטים למניה, לעומת 5 סנטים בדיווחים הקודמים.



אנדרסן שוכחת לציין



הנציג הישראלי של רשת ארתור אנדרסן היה אז משרד ליובושיץ-קסירר. ואולם בליובושיץ לא ביצעו ביקורת לדו"חות ביוטכנולוגיה. מנהל מחלקת ההיי-טק בליובושיץ-קסירר, אריק שפיר, אמר כי "מעולם לא ביצענו ביקורת לדו"חות ביוטכנולוגיה". שפיר הוסיף כי "הדו"חות הכספיים בישראל נערכו תמיד באמצעות פירמת סומך-חייקין".



בהתייחס לכך שמשרדו ביקר דו"חות שעליהם חתמה ארתור אנדרסן, בעוד שהוא מקושר ל-KPMG, אמר רו"ח גד סומך מפירמת סומך חייקין כי "דבר מעין זה קורה פעמים רבות. אנדרסן נכנסו אחרינו לביוטכנולוגיה. אנחנו מבקרים את החברה מהיווסדה". סומך סירב להגיב על הסיבות לעזיבת KPMG.



האחראי על תחום ההיי-טק בסומך-חייקין, רן צוריאל, העריך כי עסקיה של ביוטכנולוגיה בישראל מהווים פחות מ-50% מפעילותה - "אם כי זהו רק ניחוש".



לדבר זה יש משמעות, שכן אם פירמה ראיית חשבון נעזרת בחברה אחרת לביקורת הדו"חות, היא מחויבת לציין זאת. ואולם בדו"חותיה ל-1999, 2000 ו-2001 לא ציינה אנדרסן כי סומך-חייקין ערך ביקורת לפעילות הישראלית של ביוטכנולו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully