וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה ב-24 שנים הפעיל נשיא ארה"ב חוק הכופה הפסקת שביתה כדי לסיים את השבתת הנמלים

דפנה מאור

9.10.2002 / 10:43

ביהמ"ש הפדרלי אישר את בקשתו של הנשיא בוש על פי חוק טאפט-הארלי, לאחר שהאיגודים והמעסיקים לא הצליחו להגיע להסכמה



הנשיא בוש הביא לסיום השבתת הנמלים בחוף המערבי של ארה"ב, בהסתמכו על חוק טאפט-הארלי, המאפשר לכפות סיום סכסוך עבודה. היתה זו הפעם הראשונה ב-24 שנים בה השתמש נשיא בסמכות זו. ביהמ"ש הפדרלי אישר את בקשת הנשיא והטיל צו מניעה עד 16 באוקטובר.



השבתת הנמלים היתה בעלת השלכות כלכליות חמורות, ונראה כי צו המניעה יקבל תוקף קבוע , כלומר יכפה תקופת צינון בת 80 יום בה יידרשו שני הצדדים לשאת ולתת בעניין הסכסוך, בעוד העבודה ממשיכה להתבצע. הנשיא בוש אמר כי "ארה"ב איננה יכולה להרשות לעצמה לתת למיליארדי דולרים בסחר חקלאי וייצור לשבת ללא מעשה". הממשל טען גם כי ההשבתה פוגעת באינטרסים הצבאיים של ארה"ב, שכן היא פוגעת ביבוא רכיבים לתעשיות בטחוניות ובאספקה לספינות של הצי האמריקאי.



פסיפיק מריטיים אסושיאיישן (PMA), האיגוד המפעיל 29 נמלים בחוף המערבי בארה"ב הטיל לפני 10 ימים השבתה על 10,500 סוורים בנמלים מסיאטל ועד סן דיאגו. איגוד הסוורים ועובדי המחסנים (ILWU) בן 10,500 החברים פועל ללא חוזה מאז 1 ביולי. דובר PMA האשים את האיגוד בשביתה איטלקית על ידי האטה ושימושים אחרים במהלך משמרות יום ראשון.



כ-7% מכלל התוצר הגולמי המקומי של ארה"ב עובר דרך נמלי החוף המערבי, והשבתתם הניעה כדור שלג כלכלי שפגע בענפים רבים בארה"ב ואיים לפגוע בכלכלת דרום מזרח אסיה. לפי הערכות כלכלנים, גרמה השביתה לנזק של מיליארד דולר ביום לכלכלת ארה"ב. 7% מכלל התוצר הגולמי של ארה"ב עובר בנמלים אלה, ובמהלך השביתה הסתמן מחסור בסחורות ברשתות הקמעונות והסיטונאים בארה"ב, לצד מחסור בחומרי גלם בתעשייה. התמשכות השביתה היתה עלולה להביא לאובדן מאות אלפי משרות ולפגיעה בצריכה הפרטית בתקופת החגים הקריטית עבור הכלכלה.



הפגיעה לא הוגבלה רק לכלכלת ארה"ב, מאות אוניות ממזרח אסיה עגנו בים מול הנמלים בעוד הסחורות שעליהן ממתינות להיפרק. מרבית היצוא מיפאן וסין נכנס לארה"ב דרך הנמלים המושבתים בלונג ביץ' ולוס אנג'לס. כלכלנים הביעו חשש כי שביתה שתימשך יותר מחודש תביא למיתון במזרח אסיה.



לפי הערכות הצטברו במזחים בנמלים סחורות אשר יידרשו שמונה שבועות לפרוק אותן. האיגודים מתכוונים לחזור לעבודה כבר היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully