וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלי דני כהנמן חתן פרס נובל לכלכלה

יהודה שויצר

9.10.2002 / 18:14

כהנמן, יליד תל אביב, קיבל את הפרס בשל השימוש במחקר פסיכולוגי במדעי הכלכלה, ויחלוק אותו עם ורנון סמית; לימד שנים רבות באוניברסיטה העברית; הפרס בשווי 1.1 מ' ד'



דניאל כהנמן, אזרח ישראל וארה"ב, זכה בפרס נובל לכלכלה לשנת 2002, ביחד עם ורנון סמית. האקדמיה המלכותית השוודית בחרה בכהנמן בשל השימוש במחקר פסיכולוגי במדעי הכלכלה, ובסמית בזכות פיתוח נסיונות מעבדה ככלי לניתוח כלכלי אמפירי. הפרס, הכולל תשלום של 1.1 מיליון דולר, יינתן לשניים רשמית ב-10 בדצמבר.



כהנמן, המחזיק באזרחות כפולה, ישראלית ואמריקאית מכהן כפרופסור למינהל ציבורי בפרינסטון. הוא עסק במחקר הנוגע לקבלת החלטות תחת אי ודאות, ובפרט כיצד החלטות המתקבלות על ידי בני אדם שונות מאלה המתקבלות בשימוש במודלי חיזוי כלכליים. לדברי האקדמיה, הוביל המחקר של כהנמן לעידן חדש במדעי הכלכלה.



האקדמיה המלכותית ציינה בהודעתה, כי מחקרו של כהנמן, "הניח את היסודות לשדה מחקר חדש. הממצא העיקרי שלו הנוגע לקבלת החלטות בתנאי אי ודאות, שבו הדגים כהנמן כיצד החלטות של בני אדם יכולות לסטות מהתחזיות של תיאוריות כלכליות, היוו השראה לדור שלם של חוקרים בתחומי הכלכלה והפיננסיים והעשירו את שדה המחקר הכלכלי בתובנות מתחום הפסיכולוגיה".



כהנמן נולד בשנת 1934 בתל אביב. את תואר ה-BA השלים באוניברסיטה העברית בתחום הפסיכולוגיה והמתמטיקה. את הדוקטורט בפסיכולוגיה עשה כהנמן באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, בשנת 1961. בין השנים 1966 ל-1978 כהנמן כיהן בתפקידי הוראה שונים באוניברסיטה העברית בירושלים, ממרצה ועד לפרופסור בחוג לפסיכולוגיה.



מאוחר יותר, בשנת 2000 שב לירושלים כעמית במרכז לרציונליות באוניברסיטה. כהנמן כיהן כפרופסור לפסיכולוגיה בברקלי בין השנים 1986 ל-1994. כן לימד כהנמן באוניברסיטת קולומביה. משנת 1993 מכהן כהנמן כפרופסור מן המניין באוניברסיטת פרינסטון.



סמית, 75, הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ג'ורג' מייסון. הוא עסק במחקר כלכלי במעבדה, ובניתוח אמפירי כלכלי. עבודתו שימשה בבדיקת פיתוחים של שווקים אלטרנטיווים, כמו הדה-רגולציה של שוק החשמל - לפני ביצוע בפועל של התוכניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully