וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרסקות הבורסה בסין: האם היא תשפיע עליכם?

7.1.2016 / 13:52

הבורסה בשנחאי נסגרה פעמיים השבוע, בעקבות ירידות חדות, והעולם עוקב בדריכות אחר ההתפתחויות. איך המשבר משפיע על החסכונות שלנו - ומי בכל זאת מרוויח בשוק יורד. שאלות ותשובות

נפילות בבורסות אסיה. רויטרס
נפילות בבורסות אסיה/רויטרס

בבורסה של שנחאי אין משקיעים ישראלים, בוודאי לא קרנות פנסיה וקרנות השתלמות ישראליות. זוהי בורסה קטנה יחסית ושולית, הסגורה בפני אזרחים זרים. אבל סידרת המפולות בבורסה הזו מצליחה לזעזע את שוקי ההון מסביב לעולם, כולל תל אביב. אם לא יחול בשבועות הקרובים שינוי מפתיע במגמה, אנחנו נרגיש את התוצאות גם בדיווחי התשואות והיתרות בקרנות הפנסיה שלנו.

עד לפני שבועות מספר היו מומחים שהתייחסו בביטול לסימני השינוי בכלכלה הסינית. אולם גישה הזו מקבלת תפנית ככל שמתרבים הזעזועים בבורסה של שנחאי, המשמשת מדד חשוב למצב המשק הסיני שרב הנסתר בו.

סימני ההאטה גרמו לממשלה הסינית לבצע פיחות של חצי אחוז בשער היואן, המטבע הסיני. מטרת הפיחות היא לעודד את היצוא ולהמריץ את התעשייה. בשוקי ההון מעריכים שזהו רק צעד ראשון לקראת פיחות חריף יותר שיתרחש בקרוב, וההערכות אלה מגבירות אל החשש וחוסר הוודאות בשוקי העולם.

זה טוב או רע לנו?

האטה במדינת ענק כמו סין היא כעיקרון בשורות רעות. אבל בכל משבר יש גם מרוויחים. הפיחות מוזיל את המוצרים הסיניים במונחים דולריים, ומשפר את כושר התחרות של היצואנים בעולם. לעומת זאת הוא מייקר את היבוא לסין, וזהו מקור דאגה לרבים במערב.

מי ירוויח?

הצמיחה המהירה הפכה את סין ליצואנית גדולה: הסינים כבשו את עולם מוצרי הצריכה, כפי שידע כל ישראלי שרוכש בגד או מכשיר אלקטרוני. אפילו מוצרים מתוצרת מערבית כביכול, כמו אייפון מתוצרת אפל, מיוצרים למעשה בסין. משמעות הפיחות הסיני שהמוצרים האלה יהיו זולים יותר, ומבחינה זו אנחנו יכולים להרוויח מהמשבר הסיני. יצוא נוסף של סין הוא עבודה זולה לבניה ולתשתית. חברות התשתית והעובדים הסיניים מציפים את מדינות המערב, וגם בישראל זכו חברות סיניות במכרזי ענק לבניית מנהרות הכרמל, קו הרכבת המהיר לירושלים, הרכבת תחתית בתל אביב ועוד. פיחות היואן יאפשר לרכוש מסין בזול יותר, ולממן ביתר קלות פרויקטים של תשתית ובניה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אז למה כל הפרצופים המודאגים של הברוקרים?

מפולת המניות כבר השפיעה על שוקי ההון בעולם ואיתו עלולה לרדת גם התשואה על ההשקעות הפנסיוניות והחסכונות לטווח ארוך. בשוקי ההון העולמיים לא מוציאם מכלל אפשרות כניסה ל"שוק דובי" שמשמעותו ירידה של 20% בשוקי המניות. כל זה עלול לקרות עוד בטרם השלימה הכלכלה העולמית את ההתאוששות מהמשבר העולמי של 2008, והבנקים המרכזיים אינם מצוידים כבר באמצעים שהיו בידיהם בעבר כדי להתמודד עם מפולת אפשרית.

כלומר, זה רק סיפור פיננסי?

לא רק. סין אינה רק יצואנית גדולה, אלא גם יבואנית גדולה של נפט חומרי גלם וסחורות הנדרשות לפיתוח כלכלתה הצומחת. כעת, כשהואטה הצמיחה ושער המטבע פוחת, צפוי היבוא לסין לרדת בשיעור ניכר, ולהשפיע על מדינות ועסקים שנהנו מהצמיחה הסינית. ישראל, למשל, היא יצואנית גדולה של אשלג, מוצרי תעשיה וחקלאות לסין. אחת החברות המושפעות מהכלכלה הסינית היא "מפעלי ים המלח" המייצאת חלק ניכר מהאשלג שהיא מייצרת למזרח.

מה הקשר בין הסיפור הסיני מפולת מחירי הנפט?

אחד הענפים המושפעים ביותר מההאטה הסינית הוא ענף האנרגיה. סין הפכה לצרכנית ענקית של נפט, וההאטה היא אחד הגורמים העיקריים למפולת שיש היום במחירי הנפט. הנהגים בישראל ובכל העולם נהנים מהמצב, שכן מחירי הדלק הוזלו אצלנו כמעט ב-25% בשנתיים האחרונות, ובשיעורים גבוהים יותר במדינות אחרות בעולם. הירידה הדרמטית במחירי האנרגיה משפיעה לטובה על עלויות הייצור, מחירי הטיסות והתובלה.

אז אנחנו גם המרוויחים הגדולים מירידת מחירי הנפט.

בינתיים. אבל גם כאן יש עוד צד: כאשר מחירי הנפט נמוכים, כדאי פחות להשקיע בחיפושי נפט וגז. ישראל, המבקשת לפתח את שדות הגז שהתגלו מול חופיה, עשויה להתקשות למצוא חברות שיתעניינו בהשקעות כאלה.

גם הסינים הפכו למשקיעים גדולים בישראל. הם יפסיקו להגיע?

ההאטה טרם ניכרה בעניין שמגלות חברות סיניות בהשקעה בחברות ישראליות: בשנים האחרונות גבר העניין שלהם בהשקעות בישראל. הסינים בולטים בעיקר נוכח העובדה שמשקיעים מערביים צמצמו את פעילותם, למעט בענף ההיי טק. חברות סיניות כבר קנו חברות ענק ישראליות כמו "תנובה" ו"לומניס", ניהלו מגעים לרכישות חברת הביטוח "הפניקס" ו"כלל" והביעו עניין ברכישת מאגרי גז שהתגלו מול חופי ישראל. גורמים בשוק ההון טוענים שבתחום ההשקעות אין עדיין האטה. באווירת העסקים כרגיל נפגש יו"ר חברת פוסון הסינית עם המפקחת על הביטוח דורית סלינגר לשיחה על השלמת העסקה לרכישת הפניקס. אבל אם יימשך המשבר ויעמיק, עשויים גם המשקיעים הסיניים להיעלם, ולהשאיר לא מעט מהאקזיטים הישראלים על המדף.

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully