וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוברים שתיקה: לחיילים נמאס מהעומס באוטובוסים כל יום ראשון

שחר הזלקורן

9.1.2016 / 16:48

"כל יום ראשון בבוקר זה מלחמה", כך אומרים חיילים בתגובה לעומס הבלתי נסבל בתחנת האוטובוס בבאר שבע מדי שבוע. בדף פייסבוק שמרכז תלונות מחיילים ואזרחים עולה תמונה עגומה: "שריטות, מכות ואנשים שדורכים עליך רק כדי לעלות לאוטובוס". קו 30, סיפור מלחמה

שלום חיילים מצייצים. המצב המתואר בסרטון מתרחש וחוזר בכל ראשון וחמישי בתחנה המרכזית באר שבע, בקווי אגד תעבורה לצאלים ולבסיסים בדרום. בבקשה, תעשו משהו, אנחנו בסך הכל מבקשים להגיע לבסיסים שלנו בכבוד. חברים, בואו נתאגד למענם ונעשה קצת רעש. 20,000 לייקים שלכם קוראים לשר התחבורה ישראל כץ לקחת את הנושא לידיים. שתפו!

Posted by ‎חיילים מצייצים‎ on Sunday, January 3, 2016

לאלפי חיילים, הורים ואזרחים נמאס מהעומס הבלתי נסבל בתחנה המרכזית בבאר-שבע, והם דורשים ממשרד התחבורה, משרד הביטחון וצה"ל למצוא פתרון לדוחק בתחבורה הציבורית בימי ראשון וחמישי.
בדף פייסבוק שנפתח ומרכז תלונות ותגובות ממאות חיילים ואזרחים, מספרת גל על חוויותיה: "שנתיים של כחולים בצלעות מנשקים של חיילים אחרים שדוחפים אותך, שנתיים של שריטות, מכות, אנשים שדורכים עליך רק כדי לעלות לאוטובוס. וגם אם עלית לאוטובוס, את עומדת במשך שלוש שעות, כי אין באמת סיכוי שנשאר מקום לשבת".

דנה מספרת סיפור דומה. "(זה) כל כך מסוכן", היא כותבת, "ניסיתי פעם לעלות על אוטובוס שעובר בבסיסים בדרום ביום ראשון, וזה פשוט נורא. חיכיתי חמישה אוטובוסים בתור, (ו)בדרך הפילו אותי ודרכו לי על הרגליים אינספור פעמים".

ליאב, שמזדהה כנהג אוטובוס שצולם בסרטון שפורסם בדף הפייסבוק, כותב כי "מה שקרה... היה פשוט סכנת נפשות. חיילים נמחצים אחד מתחת לשני, שום רס"ר ושום אכיפה לא תעזור. לצערנו הרב, עד שלא יקרה אסון אף אחד לא יתעורר במדינה הזאת".

סיוטים מהמלחמה בקו 30

העומס והדוחק בימי ראשון וחמישי אינם תופעה חדשה. ליאור מספר: "הדבר ידוע כל כך הרבה שנים. מחצית מהשירות שלי היה בשיזפון, והמלחמה על הקו בימי ראשון היא פשוט נוראית. בושה שצה"ל לא מטפל ומזניח כבר שנים את התופעה. בתור חייל שעמד שם ונדחף כל כך הרבה פעמים בכדי להגיע לבסיס בזמן, אני יכול להעיד שזו באמת מלחמה אמיתית... וגם כשאתה מצליח לעלות אותה עומד שעתיים וחצי עד לבסיס או יושב על הרצפה כמו כלב".

ואכן, רבים מהמגיבים כבר אינם משרתים בסדיר או קבע, אך מעלים זיכרונות עגומים מימי השירות בצבא ומצטרפים למחאה ולדרישה לשנות את המצב. הילה, שמספרת על שירותה בבסיס צאלים לפני כעשר שנים, כותבת: "המצב נשאר אותו דבר. איך לא עושים עם זה משהו? קו 30 זה הקו הגרוע במדינה... יש לי סיוטים ממנו. כל יום ראשון בבוקר זה מלחמה".

כאמור, למחאה של החיילים מצטרפים גם הורים ואזרחים מן השורה. "כאימא לחייל קרבי שהעביר לי תמונות, אני מזועזעת ומביעה מחאה", כותבת רונית, "בתקווה שהמחאה של כולנו תגיע לאוזניים הנכונות (ו)שיפעלו מיידית לתיקון המצב". מתן, שמעיד על עצמו שאינו חייל, כותב: "(אני) נוסע הרבה מבאר-שבע בקווים האלה, ולצערי המציאות מזעזעת. בקיץ, כשבאתי לעלות – אני ועוד כמה חבר'ה – אחת מהחברות פשוט נפלה ודרכו עליה בלי לשים לב".

מה לעשות עם העלאת שכר הח"כים?

כמה מהכותבים מביעים מחאה על כך שחברי כנסת אישרו לעצמם רק לאחרונה העלאת שכר, בעוד שבעיות כמו הדוחק בתחבורה הציבורית אינן זוכות למענה ראוי. "1,400 שקל, סכום עליית השכר האחרונה של כל אחד מהח"כים, שווה לעלות של אוטובוסים אחד מבאר-שבע לצאלים, ואולי גם בחזרה", כותב אלי.

גם למוטי יש מה לומר בעניין העלאת השכר של הח"כים. "פשוט בושה", הוא כותב, "אני גם מכיר את הסיפור מלפני 10 שנים, (ו)כלום לא השתנה. רק השרים וחברי הכנסת דואגים להעלאת השכר שלהם. ביזיון". לשלומי יש המלצה לחברי הכנסת: "אולי במקום להוסיף לעצמכם כסף, תדאגו לחיילים ששומרים עלינו (?)".

לאחד המגיבים, שעבר חוויות דומות בזמן השירות הצבאי, יש וידוי בעל מוסר השכל: "כל מי ששירת בצאלים (או) שבטה מכיר את הקטסטרופה הזאת בתחנה המרכזית בבאר שבע", כותב אוהד, "כמו שיש אותי, בטוח יש קצינים בכירים וחברי כנסת שעוד חוו את זה בעצמם. האמת העצובה היא שאחרי שעברת את זה, קל לצחוק ולסמן את זה בתור חוויה שעבר, ומה אכפת לך שזה עדיין ממשיך".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
חיילים מיחידת יהלום מאבטחים בתחנות אוטובוס בירושלים. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
חיילים מאבטחים תחנת אוטובוס/נועם מושקוביץ

בפברואר יהיה קצת פחות צפוף

בתגובה לפניית וואלה!NEWS, אומרים במשרד התחבורה כי הם מודעים לעומס החריג בתחנה המרכזית בבאר-שבע, ואף יודעים מה הסיבה למצב העגום: "העומס בתחנה המרכזית נוצר בעקבות תחילת האכלוס של עיר הבה"דים ועיכוב בהפעלת מערך היסעים של משרד הביטחון, המתוכנן ממוקדים שונים בארץ ישירות לעיר הבה"דים".

אבנר עובדיה, דובר המשרד, מבטיח שכבר בקרוב יחול שינוי לטובה: "עם הפעלת מערך ההיסעים, הצפוי בחודש פברואר, ייחסך לחיילים רבים האילוץ לבצע מעבר בבאר-שבע והם ייהנו מנסיעה ישירה לעיר הבה"דים. כך יצטמצם העומס בתחנה המרכזית".

במשרד התחבורה גם אומרים כי חברת מטרופולין מפעילה את קו 171, שפועל בימי ראשון מתחנת הרכבת באר-שבע צפון אל עיר הבה"דים. "הקו מאפשר לחיילים הנוסעים ברכבת הגעה ישירה לעיר הבה"דים", מסביר דובר המשרד, "מבלי לעבור בתחנה המרכזית". לדבריו, בשבועות האחרונים תוגבר הקו באופן משמעותי.

ראוי לציין כי לאחרונה הוחלט לאפשר לחיילים לנסוע ברכבת ישראל בשעות העומס בימי ראשון וחמישי, וזאת לאחר שב-2012 הופסקו נסיעות החיילים במטרה לצמצם את העומס ברכבת. ההחלטה להפסיק את נסיעות החיילים ספגה ביקורת ציבורית חריפה, וביטולה התאפשר בעיקר בגלל הגדלה משמעותית של מספר הרכבות שמפעילה רכבת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully