וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבהלה מבשר הזניקה את מכירת מוצרי החלב

אילנית חיות

12.1.2016 / 7:43

הכרזת ארגון הבריאות העולמי כי מוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים הביאה לירידה 26% במכירות שוק הנקניקים באוקטובר-נובמבר. עלייה ברכישת מוצרי חלב וטונה

אמיר יקותיאל, בוטיק הנקניק, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
תחליף לנקניק בסנדביץ'/ראובן קסטרו

הכרזת ארגון הבריאות העולמי כי מוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים ריסקה את מכירות מוצרי הבשר המעובד והנקניקים, אך בד-בבד גרמה לפריחה במכירות של מוצרי החלב והטונה - כך עולה מניתוח "גלובס".

נזכיר כי בסוף אוקטובר 2015 הכריז ארגון הבריאות העולמי כי מוצרי הבשר המעובד והבשר המעושן מכילים חומרים מסרטנים. ההכרזה הזו הביאה לצניחה חדה במכירות כלל מוצרים אלה ולפגיעה קשה בחברות שפעילותן העיקרית מבוססת על ייצור של מוצרי בשר ועוף מעובדים, ובהן זוגלובק, טירת צבי, יחיעם, עוף טוב וטיבון ויל של קבוצת נטו.

בחודשים אוקטובר ונובמבר צנחו מכירות שוק הנקניקים בשיעור חד של 26%, ובה-בשעה מכירות שוק החלב עלו בחודשים אלה ב-5.7%. להמחשת הפער נציין כי עד אוקטובר הסתכמה הצמיחה הכספית בשוק החלב ב-0.6% בלבד.

גם מכירות הטונה, שצמחו עד אוקטובר בשיעור של 2.2% בלבד, זכו לעדנה - וחודשיים לאחר מכן נסקו המכירות ב-8.3%.

בשיחה עם "גלובס" אמר בכיר באחת מחברות המזון הגדולות: "סיפור הבשר המעובד עשה לשוק החלב רק טוב, מכיוון שהצרכנים חיפשו תחליף לכריך ותחליף לחלבון".

ניתוח של קטגוריות בשוק החלב תומך בהערכה זו. למשל, עד אוקטובר 2015 מכירות הקוטג' - מוצר המשמש בין היתר לצריכה בכריך - ירדו ב-1.7%, ואולם בחודשיים שלאחר מכן מכירותיו עלו כמותית ב-4.2%.

גם הגבינות הרכות, הצהובות והמלוחות - שכולן נפוצות בכריכים - נהנו ממגמה זו. אם עד אוקטובר 2015 מכירות הגבינות הרכות עלו כמותית ב-1.5% בלבד, הרי שבנובמבר ודצמבר הן כבר צמחו ב-5.5%. בחודשיים האחרונים הוכפלו מכירות הגבינה הצהובה - משיעור של 5.1% עד אוקטובר, לעלייה של 12.1% בחודשים נובמבר-דצמבר. לעלייה חדה בחודשיים האחרונים זכו גם הגבינות המלוחות עם צמיחה של 10.5%, לעומת צמיחה של 6.4% בלבד עד לאוקטובר 2015.

חלב ומוצריו. ShutterStock
עלייה ברכישת גבינות רכות קשות ומלוחות/ShutterStock

ביטוי למעבר לצריכה מוגברת של מוצרי חלב כתחליף לחלבון נמצא גם בקטגוריית החלב הניגר: המכירות הכמותיות עלו בחודשיים האחרונים ב-6.5%, בזמן שב-10 החודשים הראשונים של 2015 הן ירדו ב-0.6%.

הכרזת ארגון הבריאות העולמי מאיימת על המודל העסקי של יצרניות הבשר המעובד, והן שוקדות על מציאת מוצרים תחליפים בניסיון להתמודד עם הצניחה החדה במכירות.

בד-בבד יזמו יצרניות מבצעי מכירה אגרסיביים לצרכן כדי לא להיתקע עם מלאי ובניסיון לשפר את המכירות. לדברי אחד הקמעונאים, במוצרי זוגלובק, למשל, המבצעים משקפים הנחה של 50% ויותר. אלא שלפי שעה, גם מבצעים אלה אינם מצליחים לשנות את מגמת הצניחה במכירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully