וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח ה-OECD: ישראל צריכה לאמץ מחדש את מודל קרנות יוזמה

אורה קורן

10.10.2002 / 9:37



מדינת ישראל צריכה לנקוט סדרה של צעדים כדי לעודד את המשך השקעות ההון סיכון בתעשיית ההיי-טק, אף שהיא המדינה המובילה בשיעור ההשקעות בתעשייה ביחס לתמ"ג. כך קובע דו"ח חדש של ארגון המדינות המפותחות (OECD). הדו"ח קובע כי ישראל מובילה בקרב המדינות המפותחות בשיעור ההשקעה של קרנות הון סיכון מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), על פי נתונים מ-2000-1998. גודל השקעות ההון סיכון בישראל הגיע ליותר מ-2% מהתמ"ג ב-2000, ואולם לאחר מכן ירד בגלל המשבר בשוק הטכנולוגיה. ממוצע ההשקעה של קרנות הון סיכון בשנים אלה בישראל היה 1.3% מהתמ"ג, לעומת 0.6% בארצות הברית, 0.7% בבריטניה, 0.3% באיחוד האירופי ו-0.03% ביפאן.



המלצות הוועדה לענייני תעשייה ועסקי איכות סביבה (CIBE) ב-OECD באות על רקע המשבר העולמי, שפגע בכל תעשיית ההון סיכון בעולם. בתחום הפיקוח המליצה הוועדה להסיר את המגבלות על השקעות של קרנות פנסיה וחברות ביטוח בקרנות הון סיכון. לפי הדו"ח, בישראל נעשות הכנות להקמת קרן שתאפשר השקעה של גופים זרים, ומשרד התמ"ס הציע מתן ערבויות מדינה למשקיעים בקרנות הון סיכון.



מחברי הדו"ח ממליצים להרחיב את תמריצי המס הניתנים למשקיעים זרים בקרנות הון סיכון מקומיות כמו פטור ממס על רווחים, וכן להחיל אותם על משקיעים מקומיים. המלצה נוספת: להפעיל את מנגנוני עידוד ההשקעות של הקרן הממשלתית יוזמה וחברת ענבל בקרנות חדשות. גופים אלה הוקמו בתחילת שנות ה-90, כדי להעניק ערבויות מדינה למשקיעים. המלצה נוספת: לכונן רשת פורמלית של משקיעים פרטיים ("מלאכים") ולבצע רפורמה בבורסת תל אביב שתאפשר רישום של חברות קטנות, שכיום נוטות להירשם בחו"ל.



נציג משרד התמ"ס למפגש המדינות המפותחות שנערך בספטמבר בפאריס, מוטי איש שלום, אמר כי בדיונים נמסר שבישראל קיימת תלות גבוהה מאשר במדינות OECD אחרות בהשקעות הזרות בתעשיית ההון סיכון. תלות זו דוחפת חברות צעירות לבצע הנפקה מהירה ומעודדת השתלטות של חברות זרות על חברות, טכנולוגיות או מוצרים ישראליים. לדבריו, מצב זה מונע צמיחת חברות גדולות בישראל, ולפיכך נמצאת רמת התעסוקה בתעשיית ההיי-טק בישראל בסכנה מתמדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully