וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסקר אבורזק: עדיף לאכול ענבים מאשר להתווכח עם השומר

רותם שטרקמן

10.10.2002 / 10:36

סגן נציב מס הכנסה מבקש להרגיע את שחקני המעו"ף החוששים כי הרפורמה במס תהרוג להם את השוק; לדבריו, לעצם הגבייה יש חשיבות גבוהה יותר מאשר התעקשות על פרטים



הרפורמה במס נכנסת לשלבים הסופיים של החקיקה, ואנשי שוק ההון מפגינים את חששם מפני העומד להתרחש ב-1 בינואר 2003. ההערכות שניסו אתמול גורמים בשוק לטפטף כי מחזורי המסחר הנמוכים באופציות נבעו מהפרסום ב"הארץ", ולפיו המס שיגבה מהאופציות יהיה גבוה מ-15% - רק מוכיחה עד כמה רמת הלחץ גברה.



הסיבה המרכזית לחשש של גופים רבים בשוק היא חוסר הוודאות בנוגע לסעיפים רבים של הרפורמה. הכל מבינים כי בחוק יוכנסו שינויים משמעותיים, וכי לתקנות בחוק תהיה חשיבות גבוהה. ואולם חוסר הידיעה בנוגע לאופי השינויים מטרידה אותם. מנהל חברת השקעות אמר כי אנשים עדיין אינם מעכלים מה עומד ליפול עליהם.



בכינוס שערכו השבוע מנהלי הבורסה של ת"א במרכז המבקרים החדש שהקימו, נרשמה נוכחות מרשימה של מנהלי חברות, שחקני מעו"ף, ברוקרים ובנקאים. הם באו לשמוע את אנשי מס הכנסה מפרטים בפניהם את תמונת המיסוי המלא על שוק הנגזרים. הנוכחים רצו לברר פרטים על החוק החדש ועל התקנות שיפורסמו, אך לדבריהם הם יצאו מבולבלים יותר ואובדי עצות.



סגן נציב מס הכנסה אוסקר אבורזק ניסה להרגיע את הרוחות, אך ללא הצלחה מרובה. כדי להבהיר כי לעצם הגבייה יש חשיבות גבוהה יותר בעבורו מאשר התעקשות על פרטים, ציטט פתגם ערבי עתיק: "עדיף לאכול ענבים מאשר להתווכח עם השומר".



אבורזק הודיע לנוכחים כי באותו יום ממש שוחח עם שני מומחים ששיכנעו אותו לא לגבות מס כשיעור מנכס הבסיס, דבר שרבים חששו ממנו. ואולם הוא לא פיזר לגמרי את הערפל כשציין כי עדיין לא קבע את עמדתו בנוגע לאופי קביעת המס.







ויכוח ענייני נוסף שלא זכה לתשובה חד משמעית מאנשי הנציבות היה בנוגע לשאלה אם רווח מאופציה הוא רווח הון שעליו יש לגבות מס של 15%, או רווח פירותי שהמס עליו 50% ליחידים ו-36% לחברות. אבורזק אמר כי ייתכן שבסופו של דבר יוטל מס גבוה מ-15%. לטענת חלק מהמשתתפים כי לחץ הזמנים שמכניסה הנציבות את השוק מפריע לפעילים לכל רוחב השוק, הבטיח אבורזק כי עד 15 באוקטובר יובאו כל התיקונים לחוק הרפורמה לאישור מליאת הכנסת, והתקנות לוועדת הכספים.



ד"ר משה שמעוני מבנק לאומי הביע עמדה קשוחה נגד סעיפים ברפורמה המתגבשת, וציין כי חוסר הוודאות בשוק פוגע בשחקנים ובמשקיעים. הוא אמר כי הבנקים שעליהם הוטל להיות גובי המס, עדיין לא קיבלו הוראות בדבר אפיון מערכות הגבייה והמחשוב. שמעוני הוסיף כי כל המס שיגבה האוצר יופנה לניכוי שידרוש בנק לאומי ממס הכנסה בשל פיתוח התוכנה הנדרש ממנו, וההוצאות התפעוליות והמשפטיות הגדולות.



"הרשויות מנותקות מהשווקים, או שהן מתעקשות שלא לראות את שמתרחש", אמר שמעוני. לאחר שיטילו מס על שוק הנגזרים יהיה קשה מאוד להחזיר את כל השחקנים שיצאו ממנו בעקבות זאת, הוסיף. "הרפורמה תהיה המסמר האחרון בארון הבורסה הגוססת".



יו"ר איגוד קרנות הנאמנות דרור נגל אמר כי למרות הפתיחות שמגלים אנשי המס לבעיות, הם מזיקים לשוק כשמעכבים את פרסום התקנות. "יש לפרסם את התקנות במהירות, מכיוון שקרנות הנאמנות צריכות לפרסם תשקיפים עד סוף נובמבר". הוא ציין כי לנוכח המחסור בפרטים קשה לתכנן צעדים לחודשים קדימה.



גם נגל העלה שאלה שלא זכתה למענה. "מה יהיה ההבדל במיסוי בין רווח של 10,000 שקל מאופציה על דולר לבין רווח דומה מפיקדון דולרי". הסיבה להתלבטות היא הפטור שהעניקה ועדת רבינוביץ' מרווחים שנובעים מהפרשי שערי מט"ח שלא נחשבים רווחי הון, לעומת מס שהוטל על רווח ממכשירי השקעה אחרים. נגל אמר כי אם כך יישארו הדברים, אנשים יעדיפו לרכוש פיקדונות מט"חיים ולא אופציות.



נגל הפנה גם חצים נגד רשות ניירות ערך, שלא מורה לקרנות כיצד לנהוג. לדבריו, קרנות רבות צריכות לשנות מדיניות כדי להתאים את עצמן לחוק החדש, ושינוי גורף כזה מחייב שייכפה מלמעלה. "שלא יהיה מצב שבו כל קרן תפעל על פי הבנתה", הוסיף נגל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully