וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגלית שתשבור את מונופול הגז של תשובה? מוקדם לדעת

17.1.2016 / 11:58

מודיעין וישראמקו הודיעו על פוטנציאל להימצאות גז בשטח רישיון "דניאל מערב". כדאי לזכור שעל השותפות לבצע עוד כמה בדיקות לפני שנדע בוודאות כי אכן התגלה מאגר גז חדש. צפו בשידור באולפן עם מנכ"ל 'אקו אנרג'י' על תגלית הגז החדשה

צלם: ניב אהרונוסון, עריכה: ניר חן

ההודעה שפרסמו שותפויות מודיעין וישראמקו על פוטנציאל לגילוי גז ברשיון "דניאל מערב" צריכה לשמח את המשקיעים ואנשי משק האנרגיה. היא מגבירה את הסיכויים לתגליות גדולות נוספות של גז. אם אכן יתגלו מחול חופי הארץ מאגרים חדשים, אפשר יהיה לפתח תחרות לרווחת הצרכן הישראלי, הנתון היום לחסדיו של מונופול הגז שבשליטת דלק של יצחק תשובה וחברת נובל אנרג'י. מאגרים נוספים יאפשרו לייצא יותר גז ללא חשש להידלדלות קרובה של המאגרים.

אבל הדיווח שהופץ אינו מעיד עדיין על וודאות לתגלית ואפילו אין בו אומדן לסיכויים שמאגר גז גדול כזה אכן התגלה. הדיווח מבוסס על ממצאי סקר סיסמי, שנערך באזור, במרחק של כמה עשרות קילומטרים מול חופי דרום הארץ. הסקר חשף מבני קרקע שבהן יש סיכוי למצוא מאגרי גז. מבנים כאלה ניתנים לגילוי ללא צורך בקידוח, אולם אין דרך לוודא אם המבנים מכילים גז, עד שקצה המקדח לא חודר לשכבות הנחקרות.

אסדה טורקית לקידוח גז מול חופי קפריסין. AP
אסדה טורקית לקידוח גז מול חופי קפריסין/AP

בניגוד למאגר תמר, המכיל גז בקמות של כ-11 טריליון רגל מעוקב, מצביעים הממצאים החדשים על אפשרות ל-0.9 טריליון רגל מעוקב על פני מספר מאגרים קטנים יותר. המשמעות היא שיעילות ההפקה של הגז, אם יאומתו התחזיות, תהיה נמוכה יותר. לעומת זאת יש למאגרים הקטנים הקלות מבחינת הרגולציה. על פי מתווה הגז ניתן יהיה לאשר ביתר קלות יצוא ממאגרים אלה, ולכן הכדאיות עשויה להיות גבוהה יותר מבחינה זו.

בדיקה שתוכיח בוודאות גבוהה שיש במקום מאגר גז, דורשת לכן קידוח חיפושים (אקספלורציה), שעלותו כמה עשרות מיליוני דולרים, והוא עשוי להמשך מספר חודשים. את השותפות הפועלת בשטח מובילה ישראמקו שותפות נפט ותיקה שהיתה חלוצת החיפושים הימיים בישראל. בעל השליטה הרשמי בשותפות הוא איש העסקים חיים צוף. קובי מימון, ידידו של שר האוצר משמש "יועץ" לשותפות ומכחיש שמועות על היותו בעל השליטה האמיתי בישראמקו. צוף מחזיק ב-10% בשותפות החיפושים גם באמצעות חברת חנ"ל שבבעלותו הפרטית בין השותפים במיזם יש חברה פרטית נורווגית, בעלת ניסיון בקידוחים, האמורה להיות מפעילת הקידוח.

בשבועות הקרובים אמורים השותפים לערוך תכנית להמשך הפעולות באתר שבו, על פי הממצאים, יש סיכויים לגילוי שלושה עד חמישה מאגרים משמעותיים. השותפים יחליטו באיזה מאגר פוטנציאלי הם מתכוונים לבצע את הקידוח הראשון, להכין ולאשר תכנית קידוח ("פרוספקט"), לגייס את ההון הדרוש ולבצע את הקידוח. לאחר שיושלם הקידוח, ייאספו דגימות מבור הקידוח, ועל פיהן ניתן יהיה להעריך בוודאות גדולה יחסית אם יש במקום גז. קידוחי אימות נוספים יידרשו לקביעת גודל המאגר וכדאיות ההפקה. למי שהשקיע בשותפויות מודיעין וישראמקו נכונו עוד לפחות מספר חודשים עד שיתברר אם הימר על המקדח הנכון.

  • עוד באותו נושא:
  • גז טבעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully