וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מרוויחים מתמחים בראיית חשבון בישראל?

18.1.2016 / 14:55

חברת עוקץ ערכה סקר בקרב משרדי ראיית חשבון בארץ ובדקה מה שכר המתמחים בראיית חשבון בארץ - ומה הסיכוי להתקבל להתמחות

רואת חשבון. ShutterStock
רואת חשבון/ShutterStock

לימודי ראיית חשבון נחשבים לאחד מתחומי הלימוד הקשים ביותר אולם גם בתום ארבע שנים מפרכות ואין ספור מבחנים מתישים, גדולים הסיכויים כי הסטודנט, גם אם מצא מעסיק שיסכים לקלוט אותו להתמחות, ירוויח שכר מינימום. על מנת לברר מה הוא גובה השכר שמשולם למתמחים בתחום ראיית החשבון, ביצעה לאחרונה חברת עוקץ מערכות סקר מקיף במסגרתו בחנה החברה את תלושי השכר שהופקו ל-240 מתמחים שמועסקים ב-84 משרדי ראיית חשבון ברחבי הארץ במהלך 2015.

מעיבוד נתוני הסקר עולה כי כמעט חמישים אחוז מקרב המתמחים בראיית חשבון, מרוויחים שכר שאינו עולה על 5,300 שקל בחודש. עפ"י ממצאיו , שיעור העובדים שמרוויחים שכר שבין 4,651 ל–5,300 שקל עומד על כ 46.8%. עוד עולה מהסקר כי שיעור בלתי מבוטל של כ 20.3% מהמתמחים מרוויחים שכר מינימום וכ 22.3% מהם מרוויחים שכר שנע בין 5,301 – 5,900 שקל. במסגרת הסקר נמצא כי שיעור העובדים שמרוויחים שכר שעולה על 5,900 ש"ח – עומד על 10.6% בלבד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקבלים שכר נמוך – גם במרכז הארץ

באופן מסורתי נטען כי קיימת הפלייה בקרב המתמחים באזור המרכז ובפריפריה. לפיכך, במסגרת הסקר נבחנה גם סוגיית גובה שכר המינימום שמשולם בהתאם לחלוקה גאוגרפית. מנתוני הסקר עולה כי אין פער דרמטי מבחינת שכיחות העובדים שמקבלים שכר מינימום בפריפריה על פני המרכז. עפ"י הסקר , שיעור העובדים שצפון הארץ עומד על 20.9% לצד שיעור של 20.7% באזור הדרום ו 19.4% באזור המרכז.

לדברי עמי ברגמן, נכון כי לפני מספר שנים, עודו היה פער משמעותי מבחינת גובה השכר שמשולם באזור המרכז למתמחים בראיית חשבון על פני כאלו שמועסקים במשרדים שממוקמים באזור אחר בארץ, אולם בשנתיים האחרונות ניכר כי הפער צומצם והקושי עימו מתמודדים המתמחים, אינו עוד מנת חלקם רק של אלו שעובדים בפריפריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משרד גדול מקבל בממוצע 698 קורות חיים

בנוסף, בחנה חברת עוקץ מערכות גם את סוגיית משלוח קורות החיים בתחום ראיית החשבון. האם שם המצב טוב יותר? לצורך בחינת הנושא העבירה חברת עוקץ מערכות שאלונים ל-84 משרדי ראיית חשבון. מעיבוד נתוני הסקר , שנתוניו הושוו לסקר זהה שנערך בתקופה המקבילה אשתקד , עולה כי במהלך שנת 2015, חלה עליה בהיקף של 7% במספר קורות החיים שנשלחו למשרדים קטנים, מרמה של 165 בשנת 2014, לרמה של 176 בשנת 2015.

עלייה בלתי מבוטלת בשיעור של 6% נרשמה קרב המשרדים הבינוניים , אך העלייה המשמעותית ביותר בשיעור של 9%, נרשמה בקרב המשרדים הגדולים{לא מגה משרדים}, מרמה של 640 גיליונות בשנת 2014 לרמה של 698 בשנת 2015. תשומת הלב כי גם בענף ראיית החשבון לא נבחנה השנה תמונת המצב בקרב המגה משרדים אולם לדברי ברגמן, אין צל של ספק כי המצב שם חמור בהרבה.

רמי שוורץ רו"ח. תצלום: גיל טופז,
רמי שוורץ./תצלום: גיל טופז

סוגרים התמחות בשנה הראשונה או השנייה

לדברי רו"ח רמי שוורץ, שותף בפירמת רואי החשבון שוורץ-צדקיה ושות': ההצפה בקורות החיים נובעת בין היתר בשל גידול ניכר במספר מוסדות הלימוד שמלמדים את המקצוע, ריבוי של סטודנטים חדשים וכן השפעות ההאטה במשק, שהביאה להורדות בשכר ולצמצומים במצבת כוח האדם של המשרדים".

לדבריו: "הסיכוי של מתמחה לאתר משרד שיחנוך אותו - אינו גבוה כיום. לא יהיה זה מופרז לשער כי אחד מתוך ארבעה או חמישה בוגרי לימודים בתחום, לא ימצאו בפרק הזמן של השנתיים הבאות משרד שיקלוט אותו. בנוסף, לא מעט מהמשרדים הבינוניים והגדולים שואבים סטודנטים מצטיינים בשנה הראשונה או השנייה לתואר ומבטיחים את מקומם כמתמחים. עם זאת, מבחינת סטודנט שנמצא בשנה השלישית או הרביעית לתואר וטרם מצא מקום התמחות - הסיכוי שיתקבל לאחד מאותם משרדים גדולים שואף לאפס".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אין די בלימודי חשבונאות

רואי החשבון גיא מונרוב ועופר אלקלעי, שותפים בפירמת אלקלעי מונרוב AlMo העוסקת בייעוץ עסקי, בקרה וניהול סיכונים מסבירים כי הקושי שניצב כיום בפני סטודנט שסיים את לימודיו ומחפש מעסיק שיקלוט אותו, אינו נובע רק מכללי הרגולציה שמגבילים את מספר המקומות המתאימים להתמחות או בשל מכסות שמתמלאות בקלות.

את האצבע המאשימה לייסורי חיפוש העבודה ניתן להפנות גם לירידת קרנו של תחום הביקורת החשבונאית הקלאסית. אומנם, ליבת הפעילות של התחום היא עיסוק בכך אולם במרוצת השנים האחרונות, אנו עדים למגמה בה הכנסות המשרדים קטנו בתחום זה ומנגד המשרדים מנתבים משאבים רבים יותר לתחום הייעוץ העסקי ולא בכדי - צבר הלקוחות של המשרדים משמש פוטנציאל לקשירת קשרים ויצירת עסקים תוך קבלת שכר טרחה גבוה משמעותית משכר הטרחה שמשולם מהעיסוק בחשבונאות הקלאסית שלעיתים אף יותר מסוכן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גיא מונרוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחפשים השכלה רחבה

בעוד שתחום הייעוץ קל לתפעול ונתון פחות לעין בוחנת, תחום הביקורת, רווי בעיות: ראשית, במהלך השנים האחרונות חלה ירידה במספר החברות הנסחרות בבורסה, לצד האטה בצמיחה שהובילו לקיפאון בביקוש למבקרים וזאת בנוסף לדרישה להורדת התעריפים למול עלייה בסיכון כאמור. כל זאת, לצד התחרות העזה ששוררת גם כך בשוק שהביאה לכדי מצב בו משרדים גובים בגין שעת עבודה בתחום הביקורת תעריף שמגיע לכ 100 שקל לשעה – סכום שנמוך בעשרות מונים למחיר לשעה שניתן לגבות בתחום ממתן ייעוץ.

לפיכך, מסבירים אלקלעי ומונורב כי מציאות זו גורמת למשרדי ראיית החשבון להעדיף באופן טבעי לקלוט לשורותיהם מתמחים או רואי חשבון בעלי הבנה וידע נרחב בתחומים נוספים מלבד ראיית החשבון. אין זה אומר כי הם וותרו על קליטת מתמחים בתחומים הקלאסיים אולם נוכח ההיצף, רף הדרישות לקבלה להתמחות עלה באופן משמעותי בשנים האחרונות והסיכוי של סטודנט בעל ממוצע ציונים סביר להיכנס לשורות פירמה גדולה, ירד בהתאם, לבטח אם מדובר על בוגר מכללה שאינו בעל רמת ציונים גבוהה.

בהתאם לכך, מומלץ לסטודנטים שמעוניינים ליצור לעצמם יתרון משמעותי על פני חבריהם, ללמוד במקביל גם את אחד מהתחומים הבאים: ייעוץ בטכנולוגיות מידע, ניתוח ותחקור נתונים ויישום מערכי בקרה ממוחשבים, ניהול סיכונים, מיזוגים ורכישות , כמו גם יעוץ פיננסי.

תחום נוסף בראיית החשבון שצמא לקלוט רואי חשבון ומתמחים מוכשרים הוא תחום הביקורת החקירתית שצמח משמעותית על רקע המעילות שהביאו לנפילתן של חברות גדולות כמו הבנק למסחר, שהתמוטט בעקבות מעילתה של אתי אלון, או במקרה של הראל בית השקעות, שהמשנה למנכ"ל בו, גיא ויסמן, נתפס גם הוא במעילה. תחום זה דורש כישורים אחרים מראית חשבון הקלאסית כגון יכולות תשאול חשודים ועדים, יכולת הבעה בכתב ובעל פה, סקרנות ויכולת ניתוח ברמות גבוהות. בתחום זה לא בהכרח התלמידים המצטיינים יצליחו, אלא כאלה עם יותר חוכמת רחוב וניסיון חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully