וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפשיר יחסים? כך תשקיעו בבורסת טהראן

20.1.2016 / 9:20

כעת לאחר הסרת העיצומים הכלכליים שהוטלו על אירן היא הפכה לקצת יותר נגישה. רוצים להשקיע בבורסה האיראנית? אפשרי, אבל לא פשוט. המדריך המלא

בורסת טהראן. רויטרס
בורסת טהראן/רויטרס

אחד משוקי המניות הקשים ביותר לגישה בעולם הפך זה עתה לנגיש יותר למשקיעים בינלאומיים. כאשר העיצומים הפיננסיים על איראן מצטמצמים, זרים יכולים להיכנס לבורסת טהראן שמספר החברות הנסחרות בה כמעט זהה לזה של בורסת איסטנבול. כניסת ההון הזר עשויה להגיע למיליארד דולר בתוך שישה עד שמונה חודשים, להערכת ריזה סולטנזאדה, שותף-מייסד ב-ACL ניהול נכסים שמתמחה בהשקעות באיראן.

על מה מדובר למעשה?

עם שווי שוק של כ-90 מיליארד דולר, שוק המניות האיראני הוא החמישי בגודלו במזרח התיכון. הסרת העיצומים מאפשרת למדינה להתמודד על תשומת לב משקיעים מול סעודיה, שפתחה את שוק המניות שלה להשקעות זרות ישירות לפני שבעה חודשים.

השקעה בבורסת טהראן הייתה כבר חוקית למשקיעים בינלאומיים רבים, אך העיצומים על המערכת הבנקאית כמעט לא אפשרו העברת כספים אל איראן וממנה. רוב העיצומים הללו הוסרו בעקבות עסקת הגרעין הבינלאומית עם איראן, ואפשרו לבנקים האיראניים להתחבר מחדש למערכת Swift שמבצעת העברות כספיות בינלאומיות.

למרות שקניית מניות איראניות לא נאסרה על משקיעים אירופים, השקעה בכמה מגזרים, בייחוד אנרגיה, הייתה מחוץ לתחום.

מי יכול להשקיע ומי ישקיע?

למרות כל הדיבורים על הסרת העיצומים, איסורים רבים נשארו על כנם בארה"ב. אזרחים וחברות אמריקאים מנועים בדרך כלל מעשיית עסקים עם איראן, ורוב העסקאות המבוצעות בדולרים אינן יכולות לעבור סליקה במערכת האמריקאית, מה שמונע ביצוע עסקאות גדולות.

למרות זאת, עשרות אירופים ואמריקאים שחיים באירופה השתתפו בשנה האחרונה בסיורי השקעות מאורגנים באיראן, עם ביקורים בכמה מהיצרניות הבורסאיות הגדולות. רבים מהם השיגו את קודי המסחר והרישיונות הנחוצים בהיערכות להסרת העיצומים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

איך יכולים משקיעים בינלאומיים להיכנס?

יש שתי דרכים להיכנס למניות איראניות: השקעה ישירה או באמצעות קרנות מקומיות, אומר פרהאם גוהארי, ממייסדי פרונטיר פרטנרז, חברת שירותים מקצועיים שמייעצת לחברות רב-לאומיות על השוק האיראני.

השקעה ישירה מחייבת שימוש בברוקר בטהראן, וכן רישיון מסחר לזרים וקוד השקעה מרשות ניירות הערך. הקוד משמש לקנייה ומכירה של ניירות ערך באיראן.

הדרך השנייה היא להשתמש בקרן מקומית. כמה חברות הכינו או מכינות קרנות השקעה זרה לאיראן בציפייה להסרת העיצומים. קיימת כבר תעודת סל צמודת מדד מניות למשקיעים זרים, וקרן קטנה שמשקיעה בחברות חופשיות מעיצומים הושקה בחודש שעבר.

"יש שניים-שלושה גופים מעורבים אם רוצים ללכת במסלול הישיר", אומר גוהארי שעובד בדובאי. אם משתמשים בקרן מקומית "יהיה צורך לעשות שיעורי בית ולהבין את הביצועים של כמה מהחברות הללו בשנים האחרונות", לדבריו.

משקיעים זרים יכולים לקנות כל מניה?

לא. העיצומים נשארו תקפים לגבי כ-200 חברות ויחידים שחלקם קשורים לחברות בורסאיות. הם נוגעים גם לחברות שמוחזקות על ידי כמה מוסדות כמו משמרות המהפכה האיראנים.

סטרג'ן קפיטל, קרן גידור מלונדון, אומרת שהיא זיהתה כ-50 חברות, כעשירית ממספר החברות שנסחרות בבורסת טהראן, שצייתו לעיצומים ולא נחשפו לישויות שהיו תחת עיצומים בעבר או נותרו תחת העיצומים הבינלאומיים במסגרת העסקת הגרעין.

האוצר האמריקני הכריז בתחילת השבוע על עיצומים נגד 11 חברות ויחידים שקשורים לתוכנית הטילים הבליסטיים האיראנית.

תהיה נהירה גדולה לטהראן?

לא סביר. העיצומים שנשארו הן סיוט למחלקות המשפטיות של מוסדות גדולים, גם אם הם לא אמריקאים.

"רבים מהמוסדות הפיננסיים האירופים הגדולים היו מעורבים בתקופה האחרונה בהליכי אכיפה בגלל הבעיות שהיו להם עם העיצומים בארה"ב, אמר דנפורת ניוקום, עורך דין שמתמחה בעיצומים במשרד שירמן וסטרלינג בניו יורק. המוסדות האירופיים למדו אגב כך איך לציית לתקנות העיצומים בארה"ב, ורובם יחששו מביצוע עסקאות פיננסיות עם איראן.

קיים גם סיכון העיצומים החוזרים. עסקת הגרעין שפתחה את כלכלת איראן לעולם כוללת סעיפים שיטילו מחדש עיצומים על מדינה זו בנסיבות מסוימות בעשור הקרוב - מלכודת אפשרית למשקיעים עם כספים באיראן.

וכל זה עוד לפני שדיברנו על הסטנדרטים של הדיווחים הכספיים והרגולציה בשוק שהיה סגור בפני הקהילה הבינלאומית.

מהם נתוני המפתח של הבורסה האיראנית?

מדד TEDPIX של יותר מ-300 מניות בטהראן נסחר במכפיל רווח של 5.7 בסוף דצמבר, לפי הנתונים העדכניים ביותר, בהשוואה למכפיל ממוצע של 12.2 במדינות המתפתחות, לפי מדדי MSCI.

המדד הזה איבד כ-11% בשנה שעברה, אחרי ירידה של 21% ב-2014, שהייתה הירידה השנתית הראשונה מאז 2008. מחזור המסחר החודשי הממוצע בשנה שעברה היה 902 מיליון דולר.

המסחר מתקיים בשעות 9 בבוקר עד 12.30 בצהריים בטהראן בימים שבת-רביעי. המחירים זמינים באתר הבורסה של טהראן.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully