וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תקע לעצמו רמי לוי כדור ברגל

אלמלא היה מתנגד באגרסיביות להקמת ועד, ייתכן שרמי לוי היה נהנה יחד עם אלפי עובדיו מהקמת ארגון עובדים עצמאי. כעת הוא יצטרך לבלוע את ההסתדרות, שתיתקע לו כמו עצם בגרון. דעה

רמי לוי. מגד גוזני
רמי לוי/מגד גוזני

רמי לוי, אשף תקשורתי בכל הקשור לניהול העסק שלו, נפל לאחרונה למלכודת שמעסיקים רבים נוטים ליפול אליה: התנגדות כוחנית להקמת ועד עובדים. דווקא מאדם שצמח מלמטה והדליק ביום העצמאות משואה בשם ה"דאגה לצרכן הקטן", היה מצופה שינהג ביותר הבנה וחמלה כלפי עובדיו, שמרוויחים ברובם שכר מינימלי.

לוי טוען שהוא דואג לרווחת עובדיו ולכן הם לא צריכים ארגון עובדים. לשיטתו, הקמת ארגון שכזה תגרור הגדלה של עלויות השכר והדבר יוביל להאמרת מחירי המוצרים לצרכנים.

רמי לוי בשני קולות

מצד אחד אומר לוי שאף אחד לא מפריע לעובדים להתאגד, אבל מצד שני הוא לא ממש מעוניין שהם יתאגדו. האמת היא, שדפוס הפעולה של רמי לוי מאפיין מעסיקים רבים במשק. אף אחד מהם לא מעוניין שההסתדרות תיכנס אליו מהדלת האחורית ותהיה שותפה לניהול העסק שלו. קל וחומר, אם יצטרך לתת להסתדרות מידע אודות העסק, להתייעץ איתה בקבלת החלטות ולתת לה זכות וטו במקרה של רצון לפטר עובד כזה או אחר.

הבעיה המרכזית היא, שההתנגדות המסורתית של מעסיקים להתארגנות עובדים נובעת לא מעט מהעובדה, שזמן קצר לאחר ההתארגנות, העובדים עצמם מאבדים את השליטה על התהליך, וכל נושא קבלת ההחלטות לגבי ניהול המשא ומתן נעשה על ידי נציגי ההסתדרות ולא על ידי נציגי הוועד במקום העבודה, שהופכים להיות מריונטות של ההסתדרות.

לאן עובר הכסף?

בנוסף, כל התשלומים שמשלמים העובדים מועברים להסתדרות ולא לוועד. עובדי הארגון רואים בסופו של דבר רק חלק קטן מהתשלומים שהם משלמים וזוכים לערך קטן מזה. כך בדיוק נולד המודל המאכזב של ההתארגנות, שמצד אחד נמצאים עובדים מאוכזבים ומתוסכלים מחוסר השליטה שיש להם בתהליך הקיבוצי, ומנגד - המעסיקים, שמוצאים עצמם מול ההסתדרות ולא מול העובדים שלהם.

על פי בג"ץ פלאפון המפורסם, למעסיק אסור להתבטא, לטוב או לרע, בנוגע להתארגנות העובדים. בפועל, למעסיקים יש השפעה עצומה על באפשרות של העובדים להתאגד. התנגדות המעסיקים להתארגנות העובדים גורמת, בסופו של דבר, נזק לא רק לעובדים אלא גם להם - כמעסיקים. מעסיקים שאינם מעוניינים להכניס גורמים זרים למפעל, צריכים להסיר את ההתנגדות להתארגנות העובדים, ואז, בסבירות גבוהה, תיווצר קרקע פורייה להתארגנות אותנטית של ארגון עובדים עצמאי במקום עבודתו. ועד כזה יכול להיות פרטנר אמיתי עבור המעסיק לניהול מו"מ על הגדלת רווחי העסק.

דוגמא לכך היא נסיון ההתארגנות העצמאית של עובדי פירמת רואי החשבון EY. המעסיק התנגד להתארגנות העצמאית ומצא לבסוף את ההסתדרות תקועה לו בגרון כארגון יציג. עובדים המעוניינים לייצר ועד עצמאי ודמוקרטי זקוקים לנחישות ולעקשנות, ולא פחות חשוב – למעסיק שלא מתנגד להקמת ועד. אם התהליך מתחיל לפני שההסתדרות מתחילה לפעול, יש למהלך סיכוי טוב להצליח. השאלה איננה האם ההסתדרות תגיע למקום עבודתכם - אלא מתי היא תגיע. את זה רמי לוי לא השכיל להבין.

הכותב הוא מומחה בדיני עבודה ופנסיה שמייצג ועדי עובדים

  • עוד באותו נושא:
  • רמי לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully