וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסעתם בנתיב תחבורה ציבורית? מצלמות יאכפו את החוק

שחר הזלקורן

21.1.2016 / 19:05

תקנות חדשות יאפשרו לרשויות מקומיות להציב מצלמות אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית - ובלבד שהן לא ימוקמו בכניסה למרפאות למחלות ייחודיות, או חנות בעלת מאפיינים מיניים

מצלמות האכיפה בנתיבי איילון, אוגוסט 2015. אבי כהן
מצלמות האכיפה בנתיבי איילון, אוגוסט 2015/אבי כהן

משרדי המשפטים והתחבורה סיימו להכין תקנות שיאפשרו לרשויות מקומיות להציב בשטחן מצלמות אלקטרוניות לאכיפה של עבירות תנועה. בתחילה יוכלו הרשויות לאכוף רק עבירה אחת: נסיעה בניגוד לחוק בנתיב תחבורה ציבורית (נת"צ). עם זאת, תיקון חקיקה פשוט יחסית יוכל בעתיד להרחיב את "סל" עבירות התנועה שהרשויות יורשו לאכוף.

לפי התקנות, שפורסמו היום (ה') להערות הציבור, רשויות מקומיות שיבקשו להציב ולהפעיל מצלמות אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית בשטחן יידרשו לידע מראש את ציבור הנהגים אודות כוונתן להתקין מצלמות. בנוסף, התקנות מטילות חובה על הרשויות המקומיות ללוות את הפעלת המצלמות בהצבת שילוט, "באופן שיבהיר לציבור הנהגים ולעוברים ושבים כי נתיב הנסיעה עשוי להיות מצולם".

הוראה אחרת שנכללת בתקנות תחייב את רשויות להפעיל את המצלמות אך ורק בשעות שבהן אסורה מסיעת כלי רכב פרטיים בנתיבי התחבורה הציבורית. המטרה, כך מציינים במשרד המשפטים, היא "להפעיל את המצלמה... תוך מגבלות שנועדו לצמצם את היקף התיעוד למידה הנדרשת בלבד". למעשה, במשרד המשפטים גם מציעים לקבוע שרשות מקומית תוכל להציב את מספר המצלמות המינימאלי הנחוץ לשם אכיפת העבירות, אם כי קביעת מספר המצלמות תתבצע בסופו של דבר לפי שיקול דעת הרשות המקומית.

עוד חובה שמוצע להטיל על רשויות מקומיות תביא לפרסום של מיקומי המצלמות האכיפה באתרי האינטרנט של הרשויות. במשרדי המשפטים והתחבורה גם מבקשים למנוע מרשויות מקומיות מלהציב מצלמות אכיפה בסביבת מוסדות שמוגדרים כבעלי "מאפיינים מיוחדים". ולמה בדיוק מתכוונים במשרדי הממשלה?

כללים לשמירה על פרטיות

דברי ההסבר המלווים את התקנות מבהירים כי יש להימנע, ככל הניתן, מהצבת מצלמות ב"שטח בעל מאפיינים מיוחדים, שתיעודם... עשוי לגרום פגיעה משמעותית בפרטיות. כך למשל, יש להימנע ככלל מצילום חנייה או כניסה למרפאה למחלות ייחודיות, או למוסד או חנות בעלי מאפיינים אינטימיים-מיניים". הסיבה לאיסור המוצע פשוטה: "תיעוד כזה עלול לחשוף היבטים פרטיים ורגישים הנוגעים לבעלי רכבים או עוברי אורח הנזקקים לשירותי אותו מוסד".

במשרד המשפטים מבהירים כי ההגנה על פרטיות הנהגים ועוברי אורח היא אחת תכליות החוק העיקריות. התקנות, כך מסבירים שם, נועדו "לצמצם את היקף התיעוד והשימושים האפשריים בו למידת הנדרשת לשם כך. כל זאת, לשם צמצום בחשש לפגיעה בפרטיותם של העוברים והשבים במרחב הציבורי, תוך התאמה למאפייני הצילום המותרים".

במסגרת המאמץ לשמור על פרטיות הנהגים, התקנות קובעות שורה ארוכה של כללים בנוגע לאופן שבו יוכלו רשויות מקומיות לשמור את הצילומים. בנוסף, למרות שהתקנות אינן אוסרות על הצבה והפעלה של מצלמות בעלות כושר הפרדה גבוה המאפשר זיהוי של האדם המצולם, משרד המשפטים מציע לאסור על רשויות מקומיות לשמור צילומים בהפרדה גבוהה לפרק זמן ארוך מזה הנחוץ לזיהוי כלי הרכב שנוסע בניגוד לחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully