וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסק של גברים: רק כחמישית מהעצמאים בארץ הן נשים

שירות גלובס

24.1.2016 / 10:45

עומס ביורוקרטי על עסקים קטנים ובינוניים ושיפור איטי ברגולציה לעומת ארצות מפותחות אחרות. דוח מצב העסקים הקטנים והבינוניים לשנת 2015

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה את הדוח השנתי השלישי והמקיף על מצב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל.

הדוח כולל סקירות, מחקרים, ניתוחים, סיכום הפעילות של הסוכנות, ומטרתו לספק לבכירי ממשל, קובעי מדיניות ומקבלי החלטות בממשלה ובמשק תמונת מצב מהימנה המשקפת את החסמים, האתגרים והבעיות השונות עימם נאלצים להתמודד היזמים, בעלי/ות העסקים הקטנים בישראל.

בין הנתונים החיוביים בדוח: עלייה בכמות העסקים הקטנים והבינוניים בישראל ובכמות המועסקים בהם; גידול בתוצר של העסקים הקטנים והבינוניים ובפריון בהם בשיעור גדול מזה של הגידול בעסקים הגדולים; כמות גבוהה של משרות חדשות (נטו, לאחר קיזוז המשרות שירדו) שתרמו עסקים קטנים חדשים למשק; במהלך 2014 ירדה הריבית הבנקאית לעסקים קטנים ובינוניים; ובנוסף בשנים האחרונות יש עלייה קטנה, אך עקבית, בשיעור הנשים העצמאיות.

עומס ביורוקרטי ורגולטורי

עם זאת, הדוח מציג גם נתונים שליליים, ובהם עומס ביורוקרטי ורגולטורי על עסקים קטנים ובינוניים ופיגור בטיוב רגולציה לעומת ארצות מפותחות אחרות, דינמיות עסקית נמוכה יחסית למדינות מפותחות אחרות, פערים מגדריים גבוהים בבעלות וניהול עסקים, פערים גדולים בין רשויות מקומיות ברמת הידידותיות שלהם לעסקים; ורמה נמוכה של שיתוף-פעולה בין הגופים הציבוריים בהנגשת שירותים דיגיטליים למגזר העסקי.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים התמקדה השנה בקידום מערך השטח החדש של סניפי "מעוף" המסייעים ליזמים ולעסקים קטנים ובינוניים, מערך אותו היא מפעילה בפריסה ארצית. כמו כן, הסוכנות מפעילה, בשיתוף עם החשכ"ל, את הקרן להלוואות בערבות מדינה, מפעילה קרנות מימון נוספות לעסקים קטנים, מקדמת מרכזי עסקים ויוזמת תוכניות סיוע שונות לעסקים.

צריכים הלוואה? עשו זאת נכון. Family guide
חסמי ידע ומימון גורמים לכך שהפריון של העסקים הקטנים והבינוניים נמוך יותר/Family guide

"עסקים קטנים ובינוניים חזקים הם תנאי למשק יציב"

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, עמית לנג, מסר: "משרד הכלכלה פועל לקידום הצמיחה הכלכלית והגדלת שיעור התעסוקה במשק בראייה חברתית כלכלית הדוגלת בצמצום הריכוזיות, בהגדלת התחרותיות ובהקטנת הפערים החברתיים בחברה הישראלית. עסקים קטנים ובינוניים חזקים הם תנאי למשק יציב וצומח ולחברה שוויונית יותר, ולכן תמיכה בעסקים היא אחת המטרות המרכזיות של משרד הכלכלה לשנים הקרובות.

"ההגנה על מגזר עסקי חזק, יצרני ומשגשג הפועל בהגינות מסחרית ועסקית, היא אינטרס חברתי ראשון במעלה של כולנו על-מנת להיטיב עם הצרכנים, עם העובדים ועם בעלי העסקים כאחד. כדי להגיע ליעד שהציב משרד הכלכלה לשנים הקרובות ולעמוד בו, על ישראל להיות בין 15 הכלכלות המובילות בעולם. לשם כך ישראל חייבת להוביל בעולם גם במדיניותה כלפי מגזר העסקים הקטנים והבינוניים".

לדברי רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, "למעלה מ-99% מהעסקים בישראל הם עסקים קטנים ובינוניים, בהם עד 100 מועסקים. עסקים אלה מעסיקים מעל ל-60% מהמועסקים במגזר העסקי ומייצרים קצת יותר ממחצית מהתוצר של המגזר העסקי. כך שעסקים קטנים ובינוניים הם עיקר המגזר העסקי בישראל ומהווים את הבסיס לכלכלה של המשק.

"אף על-פי כן, כוחם ויכולתם של העסקים הקטנים והבינוניים להשפיע על המדיניות, על הרגולציה ועל הפוליטיקה במדינה, קטן ביחס לכוחם של העסקים הגדולים, וכן יכולתם להתמודד עם דרישות בירוקרטיות-אדמיניסטרטיביות קטנה יותר. סיבות אלה, כמו גם חסמי ידע ומימון גורמים לכך שהפריון של העסקים הקטנים והבינוניים נמוך יותר משל הגדולים וגם בתחום זה. לפיכך תפקידנו לסייע ולחזק את העסקים הקטנים בשגרה ולספק להם תשתית בריאה לעשיית עסקים בכל עת, ואנו ממשיכים במלוא המרץ לחתור לכך".

לקוחות חדשים. יס פליז,
עסקים קטנים מתקשים לגייס לקוחות חדשים/יס פליז

החסמים העיקריים שציינו בעלי העסקים: מציאת לקוחות ותחרות

ד"ר ניר בן-אהרון (מחבר הדוח), מנהל תחום מדיניות מחקר וקשרים בינלאומיים בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, מציין כי מהדוח עולה כי למרות הקשיים הרבים העומדים בפני עסקים קטנים ובינוניים בישראל, מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל התפתח וגדל משמעותית ב-5 השנים האחרונות.

לדבריו, "צמיחה זו היא צמיחה שברירית המקבלת רוח גבית משיפור בתנאי האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים ושיפור באווירה הרגולטורית והעסקית במשק. חשוב שהמדינה והשוק הפרטי ימשיכו לשתף פעולה ויתרמו להמשך השיפור בתנאי מאקרו אלה, כדי לאפשר את המשך הצמיחה של מגזר עסקים זה גם בשנים הקרובות".

נציין כי החסמים העיקריים שציינו בעלי העסקים בסקר הם מציאת לקוחות ותחרות, שהם חסמים עסקיים, אולם בנוסף להם נמצאו גם חסמים של גישה למימון, עלויות ייצור גבוהות, גיוס מועסקים מקצועיים ועומס ביורוקרטי.

עוד עולה מהסקר כי פחות מ-30% מהעסקים הזעירים שוקלים להכניס מוצרים חדשים, לעומת כ-35% בעסקים הקטנים והבינוניים. כרבע מהעסקים עוסקים בקבלנות משנה, כ-9% מייצאים, וכ-4.5% עוסקים בזכיינות. כשישית מהעסקים מתחרים על מכרזים ציבוריים, ושביעות-הרצון מהמכרזים הממשלתיים גבוהה בקרב העסקים משביעות-הרצון מהמכרזים של הרשויות המקומיות.

מממצאי סקר אשראי עולה כי מרבית העסקים הקטנים מנהלים את החשבונות שלהם בבנק אחד, וכחמישית מהעסקים לא מפרידים בין חשבון הבנק הפרטי לחשבון הבנק העסקי, ממצא שמאפיין יותר עסקים זעירים ועצמאיים. ממצא זה רומז על כוח רב שיש לבנקים על העסקים הקטנים.

כמו כן, נמצא כי רוב העסקים פועלים במסגרת האשראי השוטפת שהבנקים מעמידים להם ולא חושבים שיש להם צורך, או לא פנו בשנה האחרונה לקבלת אשראי לטווח ארוך. זאת למרות שמסגרת אשראי שוטפת מסוכנת יותר לעסקים מאשר אשראי לטווח ארוך, מכיוון שהבנק יכול לשנותה בכל עת.

זו הפעם הראשונה שהסוכנות עורכת, בשיתוף ובעיבוד של המדע"ר בלמ"ס, ניתוחים של נתונים על כלל העצמאים והשכירים במשק בדגש על מגדר. בפרק על המגדר מוצגים הממצאים של ניתוחים אלה, ובנוסף להם גם ממצאים של סקר משלים שערכה הסוכנות בקרב עסקים בישראל.

העוסקות העצמאיות מהוות רק כחמישית (21.8%) מכלל העצמאים בארץ, אולם ניתן להבחין במגמת עלייה עקבית של 0.5% לשנה בשיעור העצמאיות מכלל העצמאים לאורך השנים 2012-2010. מבין הענפים הכלכליים אחוז העצמאיות נמוך ביותר בענף תעשייה ובענף חרושת ואספקת חשמל וגבוה ביותר בענפים חינוך, שירותי בריאות ושירותי רווחה וסעד. ישנו גם פער בהכנסה בין עצמאיות לעצמאים. אף על פי שבשנים 2012-2010 חלה עלייה בהכנסת נשים עצמאיות, בממוצע הן המשיכו להרוויח כ-60% בלבד מהגברים.

מסקר שערכה הסוכנות עולה כי בעוד 31% מהעסקים נמצאים בבעלות נשים (בלעדית או משותפת עם גבר), 22% בלבד הן מנהלות עסקים (בלעדית או במשותף עם גבר). כמו כן עולה כי גם בבעלות וגם בניהול בתחום תעשייה ומלאכה יש יותר גברים בעלים ומנהלים מנשים באופן מובהק לעומת תחומים האחרים.

מבדיקה שעשתה הסוכנות עם הלמ"ס על מועסקים בעסקים לפי מגדר, עולה כי ככל שעסקים ותיקים יותר או גדולים יותר, גדל שיעור הנשים המועסקות בהם. ייתכן כי הדבר נובע מדינמיות נמוכה יותר בעסקים אלה ומנטייה של נשים לעבוד בסביבות שבהן הסיכון נמוך יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully