וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אין "Uber" בישראל? הממשלה תשלם מיליארדים לנהגי מוניות

שחר הזלקורן

25.1.2016 / 10:06

שר התחבורה טוען כי המדינה תידרש לשלם עד כתשעה מיליארד שקלים כפיצוי לנהגי מוניות שייפגעו כתוצאה מהפעלת שירותי תחבורה שיתופית שמציעה חברת Uber. למה בעצם מתנגד משרד התחבורה לשירות שיכול להוזיל את יוקר המחייה. צפו בדיון באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

בישיבת הממשלה שנערכה אתמול (ראשון), התפתח ויכוח בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר התחבורה, ישראל כץ, בעניין פעילותה של חברת התחבורה השיתופית Uber בישראל. "צריך תחרות", אמר נתניהו לשר התחבורה, "צריך להוזיל את המחירים". כץ לא נשאר חייב. "תפקידי הוא לא לדאוג לאילי הון זרים, אלא לאזרחי ישראל", עקץ השר את נתניהו.

היום המשיך השר כץ את הוויכוח, אך במעמד צד אחד. לפי דברים שאמר בוועדת הכלכלה של הכנסת, המדינה עלולה להידרש לשלם מיליארדי שקלים כפיצוי לנהגי מוניות שייפגעו כתוצאה מהפעלת שירותי תחבורה שיתופית כמו אלה שמציעה חברת Uber. "מי שמשלם עבור רישיון מונית, לא יכול שמישהו יבוא עם הרכב הפרטי ויתמודד מולו", אמר כץ. "אם המדינה רוצה להכניס את זה, שתחליט ותכין 8 עד 9 מיליארד שקלים לפצות את נהגי המוניות".

ישראל כץ , בנימין נתניהו. ניב אהרונסון, לע"מ, עיבוד תמונה
ישראל כץ ובנימין נתניהו. פיצוי של מיליארדים לנהגים/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון, לע"מ

יש לזכור כי חברת Uber פועלת בישראל כחברת מוניות רגילה, בעוד שבמדינות רבות היא מציעה את שירות התחבורה השיתופית UberX – יישום שמאפשר לנהגים פרטיים להציע את שירותיהם ללקוחות מזדמנים. הפעלת השירות בישראל אסורה, מאחר שהסעת נוסעים בתשלום מחייבת קבלת רישיון ייעודי ממשרד התחבורה.

מנייר עמדה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי שירותי תחבורה שיתופית, כמו אלה שמציעה חברת Uber, עשויים להוזיל את יוקר המחייה בישראל ולתרום לפתרון בעיות תחבורה: במרכז המחקר מציינים כי תחבורה שיתופית עשויה להוביל לחיסכון כספי לנוסעים, חיסכון כספי לנהגים, הקטנת זיהום האוויר שנפלט מכלי רכב וצמצום עומסי התנועה.

למה אם כן משרד התחבורה נמנע מלקדם שינוי חקיקה שיאפשר הפעלת שירותי תחבורה שיתופית בישראל? בישיבת הממשלה אתמול אמר השר כץ כי "יש עם זה הרבה בעיות בטיחותיות. מה יקרה אם יחטפו נוסע?". אלא שכפי עולה מדבריו של השר כץ היום בוועדת הכלכלה, נראה כי התנגדות המשרד לתחבורה שיתופית נובעת דווקא משיקולים כלכליים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מירוץ אפליקציות: גט טקסי נגד אובר. ראובן קסטרו
מלחמת אפליקציות, אובר נגד גט טקסי/ראובן קסטרו

וגם האוטובוסים ייסעו ריקים

לא רק הפיצויים לנהגי המוניות מטרידים את שר התחבורה ובכירי משרדו. במשרד סבורים שתחבורה שיתופית תפגע בכלל התחבורה הציבורית בישראל, ובעיקר בשירותי האוטובוסים. "קיטון בהיקף משתמשי האוטובוסים יפגע בקופת המדינה", הסביר דרור גנון, מנהל אגף בכיר במשרד, למרכז המחקר של הכנסת.

לפי המדען הראשי של המשרד, ד"ר שי סופר, "החשש הגדול ביותר שלנו הוא שהנוסעים לא יבואו מהרכב הפרטי. הם יבואו מהאוטובוסים ומהרכבות. יכול להיות מצב שתחבורה ציבורית שאני מסבסד במיליארדים, אוטובוסים ייסעו ריקים, אבל מוניות כאלה (שמציעות שירותי תחבורה שיתופית, ש.ה) ייסעו משום שהן נותנות מחירים שהם הרבה יותר נמוכים ממחירים תחבורה ציבורית".

מול הפגיעה הנטענת בתחבורה הציבורית, יש מי שסבורים שתחבורה שיתופית יכולה דווקא להוות שירות משלים לאוטובוסים ורכבות. לפי נייר עמדה של מכון ירושלים לחקר שווקים, הפעלת שירותי תחבורה שיתופית יכולה אף לפתור את אחת הסוגיות הטעונות ביותר בתחום התחבורה: הפעלת שירותי התחבורה הציבורית בימי שבת וחג.

"אזרחים... חסרי מכוניות שמעוניינים לנסוע (בימי שבת וחג) נצרכים לחפש טרמפים או לנסוע במונית", ציין עורך נייר העמדה, שאול קירשנבום. "במידה והשירות (של תחבורה שיתופית) יאושר, אזי מנגנוני התחבורה השיתופית יאפשרו לקשר באופן נוח ויעיל בין נוסעים פרטיים, ולייתר מאבק לשינוי הסטטוס-קוו".

אגב, לפי נייר העמדה שהכין מכון ירושלים, הנסיעה בשירותי תחבורה שיתופית, כמו אלה שמציע שירות UberX של חברת Uber, זולים בעשרות אחוזים מתעריפי נסיעה במוניות מסורתיות. מבדיקה שערך המכון עלה כי הפער בין מונית רגילה ונסיעה באמצעות תחבורה שיתופית מגיע לשיעור של כ-20% עד 30%.

מונית נוסעים. ניר בן טובים
מונית נוסעים/ניר בן טובים

ומי ישלם את הביטוח?

יש לציין שחלק מהטענות שמעלים במשרד התחבורה נגד הפעלת שירותי תחבורה שיתופית אינן נוגעות במישרין לסוגיות כלכליות. למשל, במשרד אומרים כי אין להם יכולת לפקח באופן ראוי על נהגים שמציעים שירותי תחבורה שיתופית. במשרד מציינים כי לא יוכלו לפקח או להטיל סנקציות על נהגי רכב פרטי שיפעילו שירות לקוי – החל מהפקעת מחירים וסטייה ממסלול הנסיעה ועד יחס לא ראוי לנוסעים ואף ביצוע עבירות פליליות.

סוגיה נוספת נוגעת לביטוח הנסיעות השיתופיות: במשרד התחבורה סבורים שכלל לא ברור מי יישא בעלות הביטוח, וכן לא ידוע מי ישלם לנפגעים במקרה של תאונת דרכים. אלא שבאגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, שאמון על אסדרת התחום, לא ממש מבינים את החשש של משרד התחבורה מפני סוגיית הביטוח.

בתגובה לפניית מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הסבירו באגף הפיקוח על הביטוח כי לאחר שמשרד התחבורה יסדיר את ענייני הרישוי של מפעילי שירותי התחבורה השיתופית, אפשר יהיה לפתור גם את בעיית הביטוח של כלי הרכב והנוסעים.

"עולם הביטוח מגיב לדרישות השוק", הבהירו באגף הפיקוח על הביטוח. "בהיעדר מגבלות רגולטוריות או חוקיות, סביר כי אם יתפתח ביקוש בשוק לפתרון ביטוחי ייעודי, הרי שהגורמים האמונים על כך במשרד האוצר יוודאו קיומו של מענה הולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully