וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטור ממכס לבשר? פרסמו מחירי מקסימום לצרכן

27.1.2016 / 15:04

משרד הכלכלה חילק פטור ממכס לשלושה יבואני בשר טרי כדי לטפל ביוקר המחיה. כדאי שבמקביל גם ידאג לפרסם מה מחירי המקסימום שיוכלו היבואנים לגבות מהצרכן, ובכך לעודד תחרות אמתית על הכיס של כל אחד מאיתנו. דעה

טי בון. ShutterStock
טי בון/ShutterStock

שלוש חברות זכו במכרז לייבוא מכסות בשר טרי ללא מכס: נטו מלינדה, רמי לוי ובלאדי. ברשימה שפרסם בשבוע שעבר משרד הכלכלה והתעשייה, מצוין כי כל אחת מהחברות שזכו במכרז תוכל לייבא 650 טונות בשר, ובנוסף יוכלו עוד כמה גופים קטנים לייבא עוד 50-300 טונות בשר כל אחד. ועדת המכסות במשרד הכלכלה ציינה כי הקצאת המכסות ליבוא בשר טרי ניתנה ביבואנים שיוכלו להגדיל את היקף התחרות בשוק ולייבא לארץ בשר טרי במחיר תחרותי.
¬
מי שחסרה ברשימה היא חברת תנובה שייבאה בשר לישראל ב-2015 ושמחזיקה בבעלותה את המפעל "אדום אדום" לייצור בשר טרי בישראל. החברה עוררה את זעמם של הקמעונאים כשדרשה להתחייב לכמויות רכישה לשנה מראש, וקבעה גם קנס כספי שבו יחויבו רשתות שלא יעמדו ברכישות שהתחייבו להן, בשיעור של 20% מהיקף ההתחייבות.

האינטרס של תנובה היה ברור: החברה רצתה לדאוג למפעל "אדום אדום" ולהיערך מבעוד מועד כלכלית וכמותית מול יבוא הבשר הטרי. הוצאת תנובה ממכסת 2016 משנה את תמונת השוק באופן מהותי: מיבואנית ויצרנית של בשר טרי, היא הופכת ליצרנית בלבד, כך שיהיה עליה להתחרות במחירי הבשר המיובא, שמחירו נמוך יותר מהבשר המקומי.

אין ספק שהכנסת בשר מיובא לארץ תגביר את התחרות מול הבשר המקומי, שמחירו גבוה מהבשר המיובא. עד כה שלטו בשוק ייבוא הבשר הטרי תנובה ודבאח, שחלשו על 80% מהייבוא. לנוכח היקף הצריכה של שוק הבשר הטרי בישראל - 1.1 מיליארד שקל בשנה – פטור ממכס על ייבוא בשר טרי נהפך למבוקש בקרב היבואנים. כמובן שתורם לכך גם הרווח הנאה שנותר בידי היבואן: כ-30% לאחר הוצאות והובלה.

הפטור ממס מחייב גילוי של העלות

כדאי לשים לב לכמה עובדות חשובות: מאחר שהמדינה מעניקה פטור מתשלומי מס על יבוא בשר לנטו מלינדה, רמי לוי ובלאדי - מחירי הבשר המיובא ידועים לה. בנסיבות אלה רשאית המדינה, כמי שמחלקת את המכסות, להודיע לציבור מה מחירי המקסימום שיש לגבות על בשר מיובא. אמנם לא מדובר במוצרים שמחיריהם מפוקחים בצו, אך המידע חיוני לצרכנים.

אם בשר מיובא מפולין ומחירו לייבואן ידוע, יכולים משרדי החקלאות והכלכלה להכריז על מחיר מומלץ סביר, כולל רווח ליבואנים, ולאחר קיזוז הוצאות הובלה והכשרים. קביעת מחיר מקסימום תאפשר לצרכנים לדעת מה "המחיר ההוגן", ובהתאם לכך לשקול את קניותיהם.

לאלה החוששים ממעורבות יתר של הממשלה במחיר, נזכיר כי חשיפת המחיר היא צעד מקובל בכלכלות מערביות רבות, ובארה"ב אף נסחרים חוזים עתידיים על מחירי הבשר הטרי. לא מדובר "בכלכלה מתוכננת", או בפיקוח ממשלתי כפי שרבים עשויים להלין בשמה של הכלכלה החופשית או הקפיטליזם. איש לא טוען שאסור ליבואנים להרוויח. עם זאת כשמדובר במכסות שהמדינה מחלקת ללא מכס, רצוי ששיעור הרווח יהיה ידוע, וכך גם יוכלו משרדי הממשלה לפעול להורדת יוקר המחיה, ולעודד תחרות אמתית בין היבואנים השונים על כיסו של הצרכן.

ד"ר מיכאלה אלרם היא מרצה לשיווק במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

  • עוד באותו נושא:
  • בשר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully