וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה משיקה: אופציה לרווח - וגם להפסד

מערכת מהון להון, הדרכה פיננסית

28.1.2016 / 13:24

מה זאת אופציה, ומה היתרונות והחסרונות של רכישת אופציות על מניות? הכירו את כלי ההשקעה לרגל השקת חמש אופציות חדשות בבורסה לניירות ערך

חדר עסקאות בבנק הפועלים, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
חדר עסקאות בבנק הפועלים, אוגוסט 2015/ראובן קסטרו

לצד ניירות הערך המסורתיים, איגרות חוב ומניות, נסחרות בשווקים הפיננסים גם אופציות. מדובר במכשיר מסוכן ומורכב יותר, שהרעיון העומד בבסיסו הוא שמשלמים היום סכום ראשוני מופחת על אופציה לרכישת מניה, בתוך פרק זמן שנקבע מראש משלמים סכום נוסף - ובתמורה מקבלים את המניה.

למדריכי השקעה – מהון להון, מדריכים פיננסים

נניח שטבע נסחרת במחיר של 240 שקל למניה, ונניח שקיימת אופציה בשוק שתנאיה הם אלה: מחיר המימוש של המניה הוא 220 שקל למניה, במועד פקיעת האופציה בעוד שנתיים, ומחירה כעת הוא 10 שקלים. השחקנים בשוק ההון יעשו את החישוב הבא: נשקיע 10 שקלים בתשלום הראשוני של האופציה, נשלם תשלום שני של 220 שקל, ונקבל בתמורה מניה ששווה 240 שקל. המשמעות: רווח מיידי של 10 שקלים.

בהנחה שמחיר האופציה יעמוד על 20 שקל, משקיע אופטימי שסבור כי הכיוון הכללי של מניית טבע הוא עלייה, יכול לרכוש עתה את האופציה במקום את המניה עצמה. כך זה עובד: משקיע שחושב כי מניית טבע תגיע בתוך שנתיים למחיר של 360 שקל (עלייה של 50%), יכול להשקיע ברכישת מניה ולהרוויח 50%, או לחלופין להשקיע ברכישת אופציה ולהרוויח פי כמה יותר. למעשה, זו המשמעות הפרקטית של אופציה: היא עולה יותר מהמניה כשהמניה עולה, והיא יורדת יותר - כאשר המניה יורדת.

כשהמניה תגיע למחיר של 360 שקל, האופציה תיסחר ב-140 שקל לפחות, כי מחיר האופציה בתוספת מחיר המימוש – 220 שקל - צריך להיות שווה או גבוה למחיר המניה. כלומר, האופציה תעלה פי 7 כשהמניה עולה ב-50%.

לכאורה, ההשקעה באופציות נראית מוצלחת, שהרי מרוויחים הרבה יותר. אבל בגלל הפוטנציאל לרווח, ומאחר שיש לאופציה טווח זמן מסוים שבו המניה יכולה לעלות, כלומר תקופת המימוש של המניה נקבעה לשנתיים למשל, מחיר האופציה בשלב הראשון לא יהיה 20 שקל, אלא יותר. כמה יותר? זה כבר תלוי באורך החיים שלה, בציפיות לגבי מחיר המניה, בתנודתיות של המניה וכדומה.

ההדגמה הזו היא הבסיס לכל סוגי האופציות הקיימים בשוק – יש אופציות שהחברות עצמן מנפיקות ואז המימוש שלהן, כלומר התשלום השני, יהיה הזרמה כספית לחברה בתמורה למניות חדשות; יש אופציות שמנפיקה הבורסה באופן שוטף על מניות נוספות, כדי להרחיב ולגוון את המסחר, ויש את אופציות המעו"ף, שהן אופציות על מדד המניות המרכזי של הבורסה, כלומר מדד ת"א 25 – החברות הגדולות בבורסה.

הבורסה מרחיבה את היקף האופציות

כבר ב- 2009 השיקה הבורסה לראשונה אופציות על המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר ועם רמת הסחירות הגבוהה ביותר בבורסה. כיום קיימות אופציות על מניית טבע, פועלים, לאומי, כיל, מזרחי טפחות, דיסקונט, אבנר,בזק ופריגו.

בנובמבר 2015 אישר דירקטוריון הבורסה להשיק אופציות על כל מניות מדד ת"א-25: החל מהיום, 28 בינואר, יחלו להיסחר אופציות על המניות הבאות: הבינלאומי, נייס, דלק קבוצה, ישראמקו יהש, חברה לישראל. ב-25 בפברואר יחלו להיסחר אופציות על אופקו, פרוטרום, אלביט מערכות, עזריאלי קבוצה, דלק קידוחים יהש; וב-23 במרץ 2016 יחלו להיסחר אופציות על פז נפט, גזית גלוב, מליסרון, שטראוס גרופ, אסם, אורמת טכנולוגיות.

חשוב להדגיש כי מדובר באופציות שרק ביום הפקיעה ניתן יהיה לממש אותן. כלומר, בתוך התקופה שנקבעת מראש לא תהיה אפשרות לממש את האופציות. מדובר באופציות ש נקראות אירופאיות, להבדיל מאופציות אמריקאיות שניתן לממש אותן לכל אורך התקופה. כמו כן, אופציות אלה לא באמת יקנו מניות, כך שלא ניתן יהיה לשלם את מחיר המימוש ולקבל מניה של טבע, למשל. במקום זאת, יחשבו את שוויה ההוגן של האופציה בפקיעה, והוא יועבר לחשבון של מי שמחזיק באופציה. ברוב המקרים, אגב, זה מאוד נוח למשקיעים שבדרך כלל לא רוצים להשקיע את התשלום השני, אלא פשוט להרוויח מעליית האופציה.

עבור כל מניה משיקה הבורסה שלוש סדרות של אופציות לשלושת החודשים הקרובים, ומדי חודש תיפתח סדרת אופציות חדשה לתקופה של שלושה חודשים. לכן, בכל נקודת זמן קיימות שלוש סדרות של אופציות.

המהלך של הבורסה להנפקת אופציות מתבקש, לנוכח העובדה שהמסחר באופציות ובנגזרים כה גדל בשנים האחרונות, עד שכיום הוא עוקף את המסחר במכשירים המסורתיים – איגרות חוב ומניות בארה"ב. האופציות עשויות גם להביא לגידול במסחר במניות עצמן, לנוכח ההערכות כי המניות יעוררו יותר עניין, וייפתחו יותר אפשרויות השקעה ויותר אסטרטגיות שישלבו בין מסחר באופציות למסחר במניות. רגע לפני שנסביר כיצד משקיע במניית טבע, למשל, יכול להגביל את הסיכון שלו, דרך רכישת אופציות, נסביר מהם שני סוגי האופציות שנסחרות: אופציות CALL ואופציות PUT.

אופציית CALL לעומת אופציות PUT

אופציית CALL היא אופציה לרכוש מניה במחיר ידוע מראש. רוכש אופציה כזו מצפה לעלייה במחיר המניה והוא ירוויח אם המניה תעלה. לצד האופציות האלו יש גם אופציות "הפוכות" – אופציות PUT. רוכש אופציה כזו סבור שהמניה תרד והוא ירוויח אם המניה תרד. באופציות כאלו רוכש האופציה מקבל זכות למכור את המניה במחיר ידוע מראש ובתוך פרק זמן שגם הוא ידוע מראש.

נניח שקיימת אופציה PUT על מניית גוגל (Googl), במחיר מימוש של 700 דוולר, כשמחיר המניה הוא 710 דולר ומועד הפקיעה הוא בעוד חצי שנה. האופציה הזו נסחרת ב-20 דולר, כלומר, המשקיע שילם 20 דולר כדי לקבל את הזכות למכור את המניה ב-700 דולר. במקרה שהמניה תרד ל-600 דולר, בעל האופציה מרוויח 80 דולר – פי 4 מההשקעה הראשונית שלו: הוא השקיע 20 דולר, מכר ב-700 דולר וקנה ב-600 דולר. מאחר שמדובר בפוזיציה שבה מרוויחים כשהמניה יורדת, האופציה הזו יכולה לשמש לגידור ההשקעה. כלומר, אם רוכשים מניה יחד עם אופציית פוט, ההפסד מהעסקה מוגבל.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

המאמר נכתב על ידי מערכת אתר מהון להון

  • עוד באותו נושא:
  • אופציות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully