וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל נקמה בלקוחות שעזבו - ותיקנס ב-13 מ' ש'

אלה לוי-וינריב

2.2.2016 / 14:45

בכוונת רשות ההגבלים להטיל עיצום בגובה 13 מיליון שקל על חברת החשמל ועיצומים אישיים הנעים בין 65-165 אלף שקל על נושאי משרה בכירים, וזאת בכפוף לשימוע

חדר הבקרה של חברת החשמל, מחוז דן, מאי 2015. מגד גוזני
חדר הבקרה של חברת החשמל, מחוז דן, מאי 2015/מגד גוזני

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה היום (ג') על כוונתה לקבוע כי חברת החשמל ניצלה לרעה את מעמדה כמונופול ופגעה בשירות שקיבלו לקוחות עסקיים גדולים אשר עברו לרכוש חשמל מיצרני חשמל פרטיים. זאת, בכפוף לשימוע שייערך לחברה.

בכוונת הרשות להטיל עיצום כספי בגובה 13 מיליון שקל על חברת החשמל ועיצומים אישיים הנעים בין 65-165 אלף שקל על נושאי משרה בכירים בחברה.

השירות המדובר הוא שירות של מנהלי תיקי לקוחות, שהם אנשי הקשר שמעמידה חברת החשמל ללקוחות עסקיים גדולים. אותו גורם מספק מענה בכל נושא הקשור לסל השירותים שמקבל לקוח עסקי מחברת החשמל, ואנשי הקשר מוקצים ללקוחות העסקיים הגדולים ביותר של חברת החשמל.

בין הלקוחות העסקיים של החברה ניתן למצוא קניונים, מפעלי תעשייה, משרדים, בתי-חולים, בנקים ובתי-מלון, אשר בהם אספקת חשמל תקינה ורציפה חיונית לניהול יומיומי תקין.

שירות מנהל תיק לקוח כולל שירותים חיוניים הנוגעים לרכיבי הולכת וחלוקת החשמל, בהם חברת החשמל היא בעלת מונופולין. אחת הדוגמאות המובהקות לשירות שמספק מנהל תיק לקוח היא בזמני משבר הנגרמים עקב הפסקות חשמל, יזומות ולא יזומות. מנהל תיק הלקוח מתאם עם הלקוח מועד להפסקות חשמל, מלווה את הלקוח בעת הפסקות החשמל ותקלות באספקת החשמל ומסייע במציאת פתרונות לקיצורן. מדובר בשירות שרק חברת החשמל יכולה לספק, עקב שליטתה הבלעדית בהולכה ובחלוקת החשמל.

כל זמן שהלקוחות שנפגעו היו לקוחות חברת החשמל (בתחום אספקת החשמל), הם קיבלו שירות מלא. מהתלונות שנבדקו על-ידי הרשות עלה כי משעה שאותם לקוחות עברו לרכישת חשמל מחברת החשמל לרכישת חשמל פרטי, השירות בוטל.

המשמעות בפועל עבור חלק מהעסקים הייתה נזק משמעותי כתוצאה מהפסקות באספקת החשמל שלא ניתן היה להיערך אליהן.

הרשות מצאה כי ביטול השירות נעשה למרות העובדה שחלק מהשירותים נוגעים לרכיבי ההולכה והחלוקה, שאותן מחויבת חברת החשמל לספק גם ללקוחות הרוכשים חשמל מיצרן פרטי.

חסם ליצרני חשמל פרטיים

באמצע שנת 2013 הופסק השירות לצרכנים עסקיים שחדלו לרכוש חשמל מחברת החשמל. בתחילת שנת 2015 הוחזר השירות באופן זמני ובמתכונת חלקית, ובחודש יוני 2015 הקימה חברת החשמל מוקד ייעודי לנושא תקלות לצרכנים עסקיים שעברו לרכוש חשמל מיצרני חשמל פרטיים.

מבדיקת הרשות עולה כי המוקד הייעודי לא העניק את מלוא השירותים שניתנו לאותם לקוחות בעבר, ובחלק מהמקרים הלקוחות העסקיים הופנו לשירות 103 בעת תקלה. לקראת סוף שנת 2015 הוחזר השירות לאותם לקוחות, וזאת בעקבות התרעת רשות ההגבלים העסקיים.

מבדיקת רשות ההגבלים עולה כי התנהגותה של חברת החשמל ושל מנהלים בכירים בארגון עלולה ליצור חסם להתרחבות של יצרני חשמל פרטיים פעילים ולחסום את כניסתם של יצרני חשמל פרטיים חדשים.

משק החשמל בישראל מורכב ממספר מקטעי פעילות, החל מייצור החשמל ועד לאספקתו לבית העסק. חברת החשמל מהווה מונופול בכל שרשרת אספקת החשמל.

למרות כניסת יצרני חשמל פרטיים לתחומי הייצור ואספקת החשמל לצרכנים, הרי שבמקטע ההולכה (שהוא למעשה העורק הראשי להעברת חשמל מתחנות כוח) והחלוקה (העברת החשמל מהעורק הראשי לצרכנים) היא נותרה מונופול מוחלט.

עיקר השירותים שנגרעו מלקוחות שעברו לרכוש חשמל מיצרנים פרטיים נוגעים לפעולות שבהן חברת החשמל היא מונופול מוחלט, כלומר, ללקוחות אין כל יכולת לבחור בגוף אחר שיספק את השירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully