וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלקן של המשפחות הצעירות בקבלת הבטחת הכנסה בעלייה

שחר הזילקורן

9.2.2016 / 8:17

לכבוד יום המשפחה פרסם שירות התעסוקה נתוני מקבלי הבטחת ההכנסה. הנתונים המדאיגים: חלקם של הצעירים עולה, משך התלות בקיצבה מתארך

חלוקת מזון לפסח, אזור התעשייה ראשון לציון. מרץ 2015. ראובן קסטרו
חלוקת מזון לפסח, אזור התעשייה ראשון לציון. מרץ 2015/ראובן קסטרו

יותר מחמישית מתובעי קצבת הבטחת הכנסה הם צעירים מתחת לגיל 40. כך עולה מנתונים שמפרסם שירות התעסוקה, לרגל יום המשפחה. לפי הנתונים, רבים מהצעירים שתובעים קצבת הבטחת הכנסה הם בעלי משפחות: לפי נתוני שירות התעסוקה, ל-36% מהם יש ילדים.

נתונים מדאיגים במיוחד נוגעים למשך הזמן שבו אותם צעירים נמצאים במעגל מקבלי הקצבאות: יותר ממחצית הצעירים עם ילדים, שתובעים קצבת הבטחת הכנסה, מקבלים קצבאות במשך יותר משנה. למעשה, מנתוני שירות התעסוקה עולה כי כשליש מהצעירים שתובעים קצבת הבטחת הכנסה במשך יותר שנה מקבלים את הקצבה לתקופה שארוכה משנתיים.

62% מקבלים קצבה במשך יותר משנה

מנתוני שירות התעסוקה עולה עוד כי ישנם פערים גדולים בין משך הזמן שבו מקבלים צעירים קצבה במרכז הארץ לבין תקופת קבלת הקצבה בדרום הארץ: כ-63% מהצעירים עם ילדים במחוז דן מקבלים קצבה במשך פחות שנה, ורק 37% מקבלים קצבה במשך יותר משנה.

מנגד, במחוז הדרום, רוב הצעירים עם ילדים שמקבלים קצבת הבטחת הכנסה נמצאים תקופות ארוכות במעגל מקבלי הקצבאות: 62% מקבלים קצבה במשך יותר משנה, מהם 42% מקבלים קצבה יותר משנתיים.

בשירות התעסוקה גם מציינים כי משפחות צעירות במגזר הערבי מתקשות לצאת ממעגל העוני. כ-56% מתובעי הבטחת הכנסה במגזר הערבי מקבלים קצבה במשך יותר משנה, וכ-37% מהם נמצאים במעגל מקבלי הקצבאות במשך יותר משנתיים.

לפי נתוני שירות התעסוקה, המצב במגזר הבדווי בעייתי עוד יותר: כשני שלישים מתובעי הבטחת הכנסה נמצאים במעגל מקבלי הקצבאות יותר משנה, וקרוב למחצית מהם אינם מצליחים לצאת ממצבם גם לאחר יותר משנתיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ומה עם המבוגרים?

למרות שבשירות התעסוקה בחרו להתמקד בנתונים שעוסקים בצעירים מתחת לגיל 40, ראוי לזכור כי רוב מקבלי הבטחת הכנסה הם דווקא מבוגרים מעל גיל 40. לפי סקירה שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת לפני כשנה, "נתוני לשכת התעסוקה מראים כי בקרב תובעי קצבת הבטחת הכנסה, שיעור בני 40 ומעלה עולה ל-75%".

בקרב מבוגרים מעל גיל 40 ניכרת בשנים האחרונות החמרה במצב התעסוקתי: מי שמאבדים את מקום עבודתם מתקשים למצוא עבודה חדשה, ובמקרים רבים מוצאים את עצמם מובטלים במשך תקופות ארוכות.

לפי מרכז המחקר של הכנסת, "ככל שהתקופה שבה דורש העבודה מקבל קצבת הבטחת הכנסה ארוכה יותר, כך קטן הסיכוי שישתלב מחדש בשוק העבודה... ממצאים אלה מצביעים על הקושי של מבוגרים להשתלב שנית בשוק העבודה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש לציין כי לבעיית התעסוקה בקרב מבוגרים בני 40 ומעלה יש השפעות שליליות רבות, ופתרונה עשוי להועיל למשק בכללותו. "הגדלת שיעור תעסוקת מבוגרים בשוק העבודה יכולה לתרום להקטנת הנטל הציבורי הנובע מתשלומי רווחה, אבטלה, (ו)ביטוחים", מציינים במרכז המחקר של הכנסת, "(וכן) לשיפור מצבם הכלכלי של חברי קבוצת גיל זו גם אחרי גיל הפרישה".

דו"ח שפרסם שירות התעסוקה כבר לפני כשנתיים הצביע על כך ש"בעיה מרכזית בקרב עובדים מבוגרים בישראל מתרכזת באוכלוסיות בעלות רמות השכלה ושכר נמוכות, אשר עובדות פחות לעומת עשורים קודמים וסובלות מירידה חדה בשיעורי התעסוקה בגילים מבוגרים לעומת צעירים". בדו"ח של שירות התעסוקה גם הובהר כי בענף ההייטק קיימת בעיה ייחודית: "בענף זה נמצא כי קצב פליטת העובדים המבוגרים גבוה במידה ניכרת מאשר בשאר הענפים".

אלא שלמרות שמשרדי הממשלה מודעים היטב לבעיית התעסוקה הייחודית של מבוגרים בני 40 ומעלה, הפתרון שמוצע אינו מספק מענה כולל. לפי הדו"ח שפרסם מרכז המחקר של הכנסת, "אף שקיימות יוזמות רבות לעידוד שילובן של אוכלוסיות שונות בשוק העבודה, המענה על צורכי אוכלוסיית דורשי העבודה בני 40 ומעלה הוא חלקי בלבד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully