וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: הנתונים שמראים עד כמה הכלכלה העולמית על סף תהום

9.2.2016 / 11:04

"ברגע ששוק האשראי הפרטי יתהפך בארה"ב וסין - המיתון העולמי יתחיל וניפול מצוק סנקה", כתב צ'ארלס יו סמית' בבלוג הכלכלי הפופולרי שלו. צפו בגרף יום הדין

ירידות שערים בבורסה בסין. Eugene Hoshiko, AP
ירידות שערים בבורסה בסין/AP, Eugene Hoshiko

ארה"ב וסין הבאות בתור? צ'ארלס יו סמית' פרסם בבלוג "Market Daily Briefing" גרף מטריד במיוחד שמראה עד כמה הכלכלה העולמית שברירית.

הגרף מתאר את התפתחות היקף החובות הפרטיים בכלכלות הגדולות בעולם - ארה"ב, סין, אירופה, יפן ובריטניה. כפי שניתן לראות, בעוד שביפן, בריטניה ואירופה היקף החובות ירד בשנים האחרונות לאחר שהגיע לשיא, החובות הפרטיים בארה"ב וסין המשיכו לטפס לשיאים חדשים. האם הן הבאות בתור?

"ברגע ששוק האשראי הפרטי יתהפך בארה"ב וסין - המיתון העולמי יתחיל במהירות וניפול מצוק סנקה", כתב סמית' בבלוג שלו, "Of Two Minds". צוק סנקה מיוחס לאמירתו של הפילוסוף הרומאי לוציוס אנאוס סנקה, שאמר בעבר: "עליות הן איטיות, אך הדרך למטה מהירה".

סמית' טוען שכאשר העסקים ומשקי הבית בארה"ב וסין יפסיקו לקחת הלוואות בקצב הנוכחי ויתחילו להחזיר את חובותיהם, יהיה זה סימן שהמיתון החריף יוצא לדרך. הוא אמר לאתר מרקטוואץ' שהיקף החובות הפרטיים אמנם לא מהווה סימן יחיד למיתון, אך הוא אינדיקטור חשוב מאוד.

גרף יום הדין. גלובס
גרף יום הדין/גלובס

"כלכלה שבה היקף החובות הפרטיים יורד יכולה לדשדש עם צמיחה של פחות מ-1% לזמן מה, אך הדשדוש הזה מכרסם בכלכלה", הוא אומר.

וישנו גם דבר חשוב נוסף שניתן ללמוד מהגרף: בארה"ב, אחרי שנים של חילוצי מוסדות פיננסיים גדולים, הרחבות מוניטריות ותוכניות הקלה כמותית - האשראי הפרטי עלה רק ב-1.5 טריליון דולר. מדובר בעלייה חלשה למדי, במיוחד אם משווים זאת לתקופה של לפני המשבר הפיננסי ב-2008, אז החוב הפרטי עלה באופן הדרגתי ויציב.

באשר לסין, סך החוב הפרטי שם עמד על 277% מהתוצר נכון ל-2015 - שיא היסטורי. אז מה יקרה כאשר שתי הכלכלות הגדולות בעולם יחוו בלימה ואף ירידה בשוקי האשראי הפרטיים שלהם? ימים יגידו, אבל זה לא נראה טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully