וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום המשפחה 2016: תגידי תודה ותשתקי

ליאור רותם גורדון

9.2.2016 / 16:55

כשעליית מחירים ושחיקת שכר נפגשים עם אפליית אימהות בשוק התעסוקה – התוצאה היא החלשה משמעותית של כושר ההישרדות של התא המשפחתי. כמה עובדות על נשים עובדות לכבוד יום המשפחה 2016. דעה

סופר אמא. ShutterStock
עבדות כפולה/ShutterStock

יום המשפחה, שנקרא בעבר יום האם, הוא מועד מצוין להתייחס למקומם של המשפחה והאימהות בחברה. לכאורה, המדינה עושה מאמצים של ממש כדי לחזק את בניין התא המשפחתי ולהכיר תודה לכל אם ואם על מסירותה ונכונותה להקריב את הקריירה ושאר השאיפות שלה על מזבח האימהות. ואכן, בגרסתו הישנה התעסק יום האם בעיקר בהודיה. כיום נראה כי איש אינו מודה לאימהות, בוודאי לא מדינת ישראל. למען האמת, ההודיה הישראלית לאימהות באה לידי ביטוי באפליה, בזלזול ובאי מתן ביטחון תעסוקתי בסיסי.

הנה כמה עובדות פשוטות, שיום המשפחה הוא מועד טוב להיזכר בהן: אימהות יצאו מחירות הבית לעבדות כפולה. לצד הציפייה שהאימהות ימשיכו להיות גורם דומיננטי בגידול הילדים ובביצוע מטלות הבית, הן גם נדרשות לסייע בכלכלת התא המשפחתי, כחלק מהתפיסה שמקדמת שוויוניות.

ומה באמת באשר לשוויון בין נשים לגברים במקום העבודה? רק לאחרונה אשררה הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי את מה שכולם יודעים כבר שנים: פערי השכר בין נשים לגברים משמעותיים.

נראה כי בשרשרת המזון מקומן שלן נשים שהן גם אימהות - נמוך יותר. ולראיה, 25% מהפניות לקו הפתוח של השדולה לזכויות האם בישראל ב-2014 עסקו בפיטורים של נשים בזמן הריון. שנה לאחר מכן כ-1,000 נשים עובדות בהריון או בטיפולי פוריות, פוטרו ממקום עבודתן לפי חוק, בהיתר של משרד הכלכלה.

באופן אבסורדי הפרקטיקה של פיטורי נשים בהיריון או בטיפולי פוריות, תובעת מהאישה - ולא מהמעסיק - להמציא בפני בית הדין את מכלול הסיבות שבגינן אין מקום לפטרה. על פניו נראה כי מדינה שנמצאת במצב של הודיה, לא שולחת את האימהות לייצג את עצמן באופן עצמאי כשהמעסיק מבקש לקבל היתר לפטרן. הרי המעסיק מסוגל בדרך כלל לממן שירותי ייעוץ של עורך דין, כלל לא בטוח שכל האימהות יכולות להרשות זאת לעצמן.

לעקוב את האם מתינוקה

מדינה שנמצאת במצב של הודיה גם אינה עוקרת את האם מתינוקה לאחר 14 שבועות, אלא פועלת בדומה למדינות רבות בעולם, ובכללן איטליה, אנגליה, דנמרק, ונצואלה, צרפת, ספרד והולנד, שבהן תקופת התאוששות מההיריון ומהלידה ארוכה ומאפשרת להורים להעניק טיפול פרטני ליילוד בתקופה הראשונה לחייו.

אם לא די בכך הרי במקרים רבים מוצאות את עצמן נשים בסביבת עבודה עוינת, נתונות להטרדות מיניות ולשובניזם מחפיץ, אך מצופה מהן להבליג, לספוג את העלבון ולהיות אישה ממושמעת, לבל תאבד את מקום עבודתה.

לכל אלה יש להוסיף את בעיית ההישרדות הכלכלית בישראל: לפי מדדי ה-OECD מחיריהם של הרבה מוצרים ושירותים בישראל גבוהים מהממוצע, והעלאות שכר רחוקות מהישג יד. כשעליית מחירים ושחיקת שכר פוגשת אפליית אימהות בשוק התעסוקה – התוצאה היא החלשה משמעותית של כושר ההישרדות של התא המשפחתי, ודחיפה של יותר ויותר משפחות מתחת לקו העוני. אין ספק שישראל עברה כברת דרך. יש לנו נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה ויש לנו גם ממונים על הטרדות מיניות במקומות עבודה, אך הדרך לעצמאות אמיתית של נשים ואימהות עוד ארוכה.

הכותבת היא אימא לשתי בנות מנהלת אתר וקהילת מאמא גורו – מועדון הצרכנות של האימהות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully