וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תו בריא: היוזמה שתסמן בשר שגודל באופן מוסרי

16.2.2016 / 16:39

חי בריא, תו איכות חדש למוצרים מן החי, יבטיח צורת גידול הומנית ובריאה יותר לבעלי החיים. עם הרבה יותר חופש, האכלה נכונה ובלי אנטיביוטיקה. כמה יעלה הבשר עם התו החדש והיכן נוכל למצוא את המוצרים?

צילום: סרגיי מיידן, וידאו הד עריכה: רן צימט

בשנים האחרונות הולכת וגוברת ההתעניינות בקרב הצרכנים לגבי המזון אותו הם צורכים. אנחנו נחשפים חדשות לבקרים לרמה הירודה של הבשר התעשייתי הזמין לנו: מהיבטים בריאותיים כדוגמת השימוש השוטף באנטיביוטיקה ברמה המניעתית להיבטים מוסריים כמו פגיעה ברווחת בעלי החיים במהלך הגידול במשק.

יוזמה חדשה בשם "חי בריא" תעניק תו איכות שיספק מעין "תעודת כשרות" פרטית למזון מן החי מקומי ובריא יותר ותבטיח שמירה על רווחת בעלי החיים במהלך הגידול עצמו. תו האיכות הוולונטרי מבטיח לצרכן כי בעלי החיים גודלו בהתאם לדרישות גידול מחמירות המבוססות על תקנים בינלאומיים ומבטיחות לצרכן בטיחות ושקיפות לגבי מקור המזון מן החי ואופן הפקתו. פעילות הפיקוח וההחלטה על מתן אישורי עמידה למגדלים ולמשווקים בדרישות תכנית "חי בריא" מתבצעת על ידי חברת פיקוח חיצונית ובלתי תלויה "אגריאור".

החברה מבטיחה מזון מן החי שנולד וגדל בישראל, שהינו איכותי ובריא יותר והופק תוך שמירה על רווחת בעלי החיים. מוצרי חי בריא משווקים תוך שמירה על עקיבות מלאה מהמשק למזלג, בפיקוח מלא ובמעקב גנטי.

המשקים שהצטרפו למיזם באופן וולנטרי, מקבלים את דרישות הגידול המקיפות והמחמירות של התו, דרישות מתייחסות לכל שלבי הגידול של בעלי החיים מהמלטה ועד שחיטה, ומטרתם להבטיח כי גידול חיות המשק נעשה באופן שתורם לבריאות ולרווחת בעלי החיים ובני האדם. דרישות דוגמת: איסור שימוש באנטיביוטיקה ברמה המניעתית, תזונה נאותה שאינה כוללת חלבון מהחי (כדוגמת זבל עופות), איסור על החזקת בעלי החיים בבידוד, קביעת גיל גמילה מינימלי, הגבלת זמן ההובלה של בעלי חיים למקסימום של 4 שעות, חיוב התקנת טלוויזיה במעגל סגור בבית המטבחיים.

על מנת להבין את היוזמה לעומק, עד כמה היא משתלמת לצרכן ולמי שעומד מאחוריה , שוחחנו עם לימור אברבך ודודי פרי, שעומדים מאחורי המיזם.

האם הבשר עם התו "חי בריא" יהיה יקר יותר?

כן. עלות הגידול של בעלי חיים בתנאים הומניים ובריאים כרוכה בהוצאות של החקלאים. החקלאים יידרשו לספק יותר צל ומים לבעלי החיים, להאביס אותם בחומרים בריאים ולשלם דמי חבר לחברה המפקחת. כמו כן המשקים שהצטרפו למיזם ישלמו דמי פיקוח לחברת "אגריאור" החילונית ודמי חבר ל"חי בריא". העלות תגולם במחיר הסופי של הבשר שיעמוד על 10% עד 13% יותר מהמחיר הרגיל.

היכן ישווק הבשר עם התו?

בשלב זה הבשר נמכר במעדניות, מסעדות ואטליזים, ביניהם: רפי אהרונוביץ מידע הבשרים, לגזיאל מעדני בשר, מו ומו, סוד הבשר ומסעדת NG . (לרשימה המלאה)

האם ניתן להשיג סבסוד ממשלתי לעלות היתרה של בשר עם התו חי בריא על מנת שהמיזם יעורר כאן מהפכה ביצור הבשר המקומי?

בפגישה עם מנכ"ל משרד הבריאות שהתרשם מרצינות היוזמה נאמר לנו באופן לא מחייב כי משרד הבריאות ישמח לקדם את היוזמה שלנו. לאור חשיבות הנושא, החלטנו על השקת התו מבלי להמתין להשלמת תהליך קבלת ההכרה הרשמית. אנו עומדים בקשר גם עם משרד החקלאות, ומקבלים ייעוץ שוטף מצד המדריכים של המשרד, ובכלל זה בגיבוש תקני "חי בריא" לענפי החי השונים. שמות המדריכים אף מצויינים על גבי התקנים עצמם. לצד זאת, עדיין לא קיבלנו הכרה רישמית של משרדי הממשלה.

אילוסטרציה. ShutterStock
חברה פרטית תפקח על גידול החיות/ShutterStock

כמה עולה ליצרן/ספק/חנות לקבל תקן חי בריא ?

מדובר באלפי שקלים בודדים בשנה. סכום זה כולל את דמי הפיקוח (שמועבר במלואו לחברת הפיקוח אגריאור עבור ביצוע הביקורת) ודמי החבר אותם חי בריא משקיעה בפעילות מקצועית (כגון גיבוש דרישות הגידול לענפי החי השונים), פעילות שיווקית לקידום הדרישה לתוצרת "חי בריא" בקרב נקודות המכירה, ופעילות לקידום המודעות של התו ויתרונותיו בקרב הציבור הרחב.

האם יש מקבילה לתקן זה בעולם כתקן פרטי?

בכל העולם תוים כדוגמת חי בריא אינם חלק מהרגולציה ופועלים כתקן/ תו פרטי (soil association, freedom food...)

האם לא די הפיקוח וטרינרי על פי חוקי המדינה כדי לכסות תקן זה ומדוע יש צורך בתקן חיצוני נוסף?

התקינה של "חי בריא" באה לקבוע רמה מעבר למה שמותר על פי חוקי המדינה ומתחברת למגמה עולמית של צרכנים המעוניינם במזון מן החי איכותי ובריא יותר. למשל, הזנה בזבל עופות, פרקטיקה שכיחה ומקובלת בישראל אינה מותרת בתקנים שלנו. שימוש בזרזי גדילה אנטיביוטיים, גם זו פרקטיקה שכיחה במחוזותינו, אסורה אצלנו.

  • עוד באותו נושא:
  • מזון בריא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully