וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלת סטודיו לאימוני EMS: "אזהרת משרד הבריאות ריסקה אותי"

17.2.2016 / 13:08

בתוך חודש חזר בו משרד הבריאות מהאזהרה החמורה ששיגר על השימוש במכשירי EMS, אבל הנזק נעשה: יזמים טוענים כי נגרם להם נזק במיליוני שקלים. על מה מעידה הפזיזות בשיגור האזהרה ועד כמה ניתן לסמוך על כל שאר האזהרות שמשגר הגוף האמון על הבריאות שלנו?

צילום: אבי כהן עריכה רן צימט

לפני כחודש הוציא משרד הבריאות אזהרה חמורה בנוגע לשימוש במכשירי EMS לצורכי כושר גופני. לפי האזהרה, המכשיר מיועד לשימוש רפואי בלבד והשימוש בו לצורכי כושר כרוך בסיכון בריאותי.

ההודעה גרמה לבהלה בקרב ציבור המתאמנים. בבת אחת הדירו רבים מהמתאמנים את רגליהם מהמכונים שעובדים בשיטה זו, וכמובן שתאמנים חדשים לא ששו להתנסות במכשיר "המסוכן".

ואולם, חודש בלבד לאחר פרסום האזהרה לציבור, חזר בו משרד הבריאות מההודעה החמורה, ופרסם הודעה חדשה, שבה גם ציין באילו תנאים ניתן להשתמש במכשיר לכושר. עם זאת, מבחינת היזמים, הנזק כבר נעשה.

לטענת בעלי מכוני אימון בשיטת EMS, שפועלים בארץ כבר ארבע שנים, המשרד הממשלתי שאמון על בריאות הציבור הוציא הודעה פזיזה והיסטרית, שלא התבססה על מחקר וממצאים מוצקים. נשאלת השאלה עד כמה אנחנו הצרכנים יכולים לסמוך על האזהרות הרבות האחרות שמוציא המשרד, והאם מוצדק להניח כי האזהרות האלה מבוססות מחקרית וראויות להתייחסות?

ההודעה שגרמה לסגירת מכונים

שיטת ה-EMS הגיעה לארץ לפני כ-4 שנים, לאחר שכמה יבואנים זיהו את הפוטנציאל של שיטת האימונים הפופולרית באירופה. מדובר במכשיר שמגרה בצורה חשמלית את השרירים, ובכך מפעיל את כל הגוף בו זמנית. עשרות מכוני EMS נפתחו ברחבי הארץ, ואלפי מתאמנים הצטרפו לאימונים שמציעה השיטה.

עם זאת, רק ארבע שנים לאחר שהמכונים התחילו את פעילותם בישראל, שיגר משרד הבריאות הודעה ששינתה ברגע אחד את מצב המכונים בשוק. מאות לקוחות ביטלו את המנויים ורבים מהמכונים הקטנים פשוט חדלו לפעול.

"אי אפשר לקרוא לתקופה הזו משבר, זו פשוט התרסקות", אומרת דנה שפי, בת 42, אם חד הורית מרמת גן שלקחה הלוואות בשווי חצי מיליון שקלים, לאחר שהכינה תוכנית עסקית ארוכת טווח שתאפשר לה לפתוח מכון כושר פרטי בשיטה שבה האמינה.

"הכרתי את השיטה לאחר לידת ביתי השנייה, שהסבה לי בעיות גב קשות. כולם המליצו לי לעשות כושר, אבל כמי שלא הצליחה מעולם להתמיד בפעילות ספורט חיפשתי שיטה אחרת. ניסיתי להתאמן בשיטת EMS ושמתי לב שאני מצליחה להתמיד באימונים חודש אחרי חודש. זה חיזק לי את הגב והכאבים נפסקו. אני לא אדם פזיז, והחלטתי לבדוק את השיטה לעומק. טסתי לברלין ולמדריד כדי לבדוק איך עובדים מכוני כושר באירופה, ואחרי שראיתי במו עיניי איך זה עובד ומה הפוטנציאל של השיטה החלטתי לפתוח מכון בוטיק קטן משלי".

אבל, ההתרגשות מפתיחת העסק החדש נמשכה ימים ספורים בלבד: שלושה ימים לאחר ששפי פתחה את הסטודיו "בודי פלייס" ברמת החייל, יצאה האזהרה מטעם משרד הבריאות. "מיותר לציין שהלקוחות לא הגיעו אפילו לאימוני ניסיון שהצעתי. אני פשוט לא יודעת איך להמשיך מפה".

אימון כושר. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
אימון כושר במכון EMS/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

"60% מהלקוחות ביטלו את המינוי – ועל מה?"

רני רוביו בעלי רשת EMS קלאב, ויבואן של המכשיר מציין כי אמנם משרד הבריאות חזר בו מההודעה, אבל הנזק כבר נעשה. "בחודשיים האלה אני לא ישן ולא אוכל, בקושי רואה את ילדיי. מעל 60% מהלקוחות ביטלו את המנויים ואנחנו לא מצליחים להכניס לקוחות חדשים. האזהרה הזו הסבה נזק תדמיתי בל יתואר לשיטה. כל מי שמתעניין בשיטה יחפש בגוגל – ומיד יראה את שלל האזהרות והסכנות. וזה עוד לפני שאני מספר על הלקוחות שקנו ממני את המכשירים כדי להפעיל עסקים קטנים. הם פשוט פשטו את הרגל. נגרם פה נזק כספי של מיליוני שקלים. ועל מה? על אי בדיקה של משרד הבריאות"?

בעמוד הפייסבוק שלו, ציין משרד הבריאות שהאזהרה מבוססת על כמה דיווחים שקיבל אודות פגיעה גופנית ואשפוז בעקבות השימוש במכשיר לצורכי כושר. עם זאת לא טרחו במשרד לספק נימוקים רפואיים או פיזיולוגיים מהותיים לסכנות הנשקפות למתאמנים עקב השימוש במכשיר.

לידי המערכת וואלה! עסקים הגיעה התכתבות במייל בין העוזר של שרת התרבות והספורט מירי רגב, לבין ראש מנהל רפואה במשרד הבריאות, שמנסה לנמק את האזהרה החמורה.
"לאחרונה קיבלנו דיווחים על מספר אירועים בהם מטופלים הגיעו לרופאים הן בקהילה והן בבתי החולים, עם תלונות של כאבי שרירים לאחר אימון ב EMS".

בבדיקות מעבדה נמצא אנזים של פירוק שריר (CPK) גבוה, לעיתים באופן קיצוני. אנזים זה עלול במידה והוא גבוה מאוד, לגרום לאי ספיקת כליות חריפה. אחד האירועים הסתיים באשפוז בטיפול נמרץ. לשמחתנו האשפוז הסתיים בהצלחה".

נראה אם כך, שהאזהרה התבססה על מקרה אחד של אשפוז בעקבות כאב שרירים והופעת האנזים סי.פי.קיי בדם. אולם משיחה שניהלנו עם רופא בכיר שלמד את הנושא, התברר שהאנזים מופרש בדם בכל סוגי האימון הגופני המאומץ. לכן כמו בכל אימון גופני, את אימוני ה-EMS כדאי לעשות בהדרכה צמודה של מומחה מוסמך לכושר גופני.

כשנציגת מערכת וואלה! עסקים ניסתה לברר מול משרד הבריאות על מה מבוססת האזהרה, היא הוזמנה לשוחח עם הפיזיוטרפיסטית הראשית של המשרד, איילה פרג, שטענה כי המכשיר מיועד לצורכי שיקום רפואי בלבד ולא לצורכי כושר גופני. ניסיון לברר אם התקבלו במשרד ממצאים מדאיגים חדשים; אם בוצע מחקר חדש שמסביר מדוע ההודעה משוגרת כל כך הרבה שנים לאחר תחילת פעילותם של המכונים בארץ; או אם יש כוונה לאכוף את האזהרה - ולסגור מכונים, לא זכה למענה. בהודעה החדשה שיצאה מהמשרד כלל לא מוזכר השימוש לצרכים רפואיים.

הלקוחות נבהלים בקלות

"כל הנחיות החדשות שפרסם משרד הבריאות כעת, הן בדיוק אותם נהלים שאנחנו עובדים על פיהם מהיום הראשון", מציין ניר דנקונה,מנכ"ל החברה XBODY שמייבאת מכשירים ארצה ויו"ר הכנס הראשון בישראל בנושא טכנולוגיית ה- EMS. לדבריו, בשיחות סגורות שניהל, הודו בכירים במשרד כי עשו טעות והוציאו את האזהרה מהר מדי, ולכן הם גם מיהרו להוציא את ההודעה החדשה שבה חזרו בהם.

אבל דנקונה מדגיש כי אין בכך די: "כשיוצאת אזהרה על עגבניות, אנשים חוזרים לאכול עגבניות כשהחששות נרגעים ומשרד הבריאות מודיע כי מותר לאכול עגבניות. אבל כשמדובר בכושר, קשה לאנשים לחזור לאימונים. לא חסרים תירוצים להישאר בבית על הספה, ומשרד הבריאות הצליח לספק להם תירוץ נוסף".

כשפנינו למשרד הבריאות כדי לברר את אופן ההתנהלות שלו, פרסום אזהרה חמורה וביטולה בתוך חודש בלבד, חזר משרד הבריאות על אותה הודעת דובר שכבר פרסם, ולא טרח לספק הסברים חדשים.

מכוני הכושר ואזהרת משרד הבריאות, ממש לא לבד. לפני כחודש פרסם המשרד אזהרה לגבי השימוש בלק ג'ל שנמכר בארץ תחת מותג "לייף" בסופר פארם, והשבוע פורסמה אזהרה מפני השימוש בתמרוקי השיער JUNCTIOX, שנעשה בהם שימוש במספרות ברחבי הארץ. שני מוצרים אלה לא קיבלו את אישורו של משרד הבריאות, כך שחשוב להבין שאזהרת המשרד כלל לא טוענת שיש בעיה במוצר, בדרך כלל מהסיבה הפשוטה שעדיין לא נערכה כל בדיקה ביחס אליו.

אבל ציבור הלקוחות נבהל בקלות, ומשליך ממוצר אחד על כך קטגוריית המוצרים. כך למשל, מהשיחות שניהלנו עם הצרכנים גילינו שיש סברה שלק ג'ל הוא דבר מסרטן ושכדאי להימנע מהשימוש בו. לנוכח העבודה שכל אזהרה שמוציא משרד הבריאות זוכה להתייחסות רצינית מצד הציבור, שנוטה לתת אמון בגוף הממשלתי, ראוי וכדאי להקפיד כפליים בכל פעם שיש כוונה להוציא הודעת אזהרה, כללית, מבלי שבוצעה כל בדיקה ביחס למוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully