וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה במספר מקרי ההונאה של בנקים בידי קבלנים במטרה לשפר את תנאי האשראי

שלומי שפר

13.10.2002 / 7:41

הסיבה להתגברות התופעה היא המיתון המתמשך בענף הנדל"ן וההאטה הכללית במשק; בתגובה, מגבירים הבנקים את הפיקוח על הקבלנים ועל הפרויקטים שהם מלווים



הבנקים המלווים פרויקטים בענף הנדל"ן מדווחים על עלייה במספר ניסיונות ההונאה מצד קבלנים, במאמץ לשפר את תנאי האשראי. הסיבה להתגברות התופעה היא המיתון המתמשך בענף הנדל"ן וההאטה הכללית במשק. בתגובה, מגבירים הבנקים את הפיקוח על הקבלנים ועל הפרויקטים שהם מלווים.



המדובר בפרויקטים המלווים על ידי הבנקים בשיטה בנקאית הנקראת "ליווי פיננסי סגור". הסכם הליווי עם הבנק קובע כי על הקבלן להעביר את ההמחאות המתקבלות מהרוכשים ישירות לחשבון הבנק הסגור שבו מתנהל הפרויקט. בענף הבנקאות אומרים כי באחרונה, עקב קשיי נזילות, נוהגים הקבלנים להשתמש בהמחאות לתשלום לספקים - בניגוד להסכם עם הבנק.



על פי הסכם הליווי, הקבלן אמור להוציא עבור כל המחאה שהוא מקבל מהרוכש ערבות חוק מכר, שניתנת לקונה כדי להבטיח את כספו. הבנק המלווה את הפרויקט מנפיק את הערבות וגובה עבורה עמלה שנתית של 0.75%-0.6% מסכום הערבות. בענף אומרים כי קבלנים משתהים או "שוכחים" להנפיק ערבויות חוק מכר לדיירים, כדי לחסוך תשלומי עמלה.



במקרים רבים מתנה הבנק הזרמת הון נוסף להמשך הבנייה במכירה של שיעור מסוים מהדירות. בבנקים מספרים על קבלנים שרושמים דירות על שמם של ספקים, במקום לשלם את חובותיהם. בדרך זו חוסך הקבלן תשלום, ובו זמנית מגדיל את מספר הדירות שנמכרו. דרך נוספת היא "מכירת" דירות בפרויקט למכרים ולבני משפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully