וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון פועל להורדה דרמטית של מחירי המזון לפני פסח

אילנית חיות

21.2.2016 / 9:29

שר האוצר יקל על יבוא מזון במטרה להביא להורדת מחירים בטווח הקרוב. המטרה: למנוע עליות מחירים לצרכן בחגי תשרי, כפי שקרה אשתקד. ההוזלה יכולה להגיע ל-20%, אבל לא ברור מה יילך לכיס הצרכן

קניות לחג ברשת רמי לוי ספטמבר 2010. אורי לנץ
ההוזלה יכולה להגיע ל-20%/אורי לנץ

שר האוצר, משה כחלון, פועל להוזלת מחירים דרמטית במחירי המזון לפני חג הפסח. כחלון יחתום בשבוע הקרוב על צווים להקלות על יבוא מזון וזאת במטרה להביא להורדת מחירים בטווח הקרוב. במסגרת זו יוגדלו המכסות ליבוא בשר טרי, גבינות קשות, ירקות קפואים ושמן זית ללא מכס. כמו כן, לראשונה יתאפשר יבוא של רסק עגבניות ללא מכס וינתנו הקלות בתחומים נוספים.

החלטתו של כחלון התקבלה ברקע עליות המחירים לצרכן שנרשמו בחגי תשרי, כשלדברי השר, המטרה היא להקדים תרופה למכה ולמנוע מצב שבו התופעה תחזור על עצמה גם בפסח הקרוב. מהלכים אלה אמורים להביא להגדלת ההיצע והורדת מחירי המזון השונים תוך התמקדות כאמור, בבשר טרי, דגים וירקות.

בחלק מהתחומים מתכוון שר האוצר לחתום על צו קבוע לשינוי המצב הנוכחי, ובחלק אחר, כמו בתחום הירקות, צפוי השר לחתום על צו זמני. עם זאת, השר מדגיש כי גם במקרים שבו ייחתום על צו זמני, תישקל האפשרות להפוך אותו לצו קבוע והכל בהתאם להשפעה שתהיה על המחירים בשוק.

ההוזלה יכולה להגיע ל-20%, אבל לא ברור מה יילך בפועל לכיס הצרכן.

בתחום הבשר מתכוון כחלון להגדיל את המכסה ליבוא בשר טרי ללא מכס עד ל-8,500 טון וזאת לעומת מכסה של כ-5,000 טון בלבד כיום. הרעיון הוא לאפשר יבוא בשר עד ל-40% מסך צריכת הבשר הטרי בישראל. כמו כן, תקבע מכסה של 1,000 טון לייבוא של בשר כבש ללא מכס. עד היום חל מכס על יבוא שך בשר כבש שגרם בפועל למחיר גבוה יותר לצרכן.

שוק הבשר הטרי נפתח לתחרות לאחר ששופרסל החלה ביבוא בשר טרי מארגנטינה, באמצעות קבוצת נטו, ולאחר שמשרד החקלאות אישר את פולין כמדינה שממנה ניתן ליבא בשר טרי. במשך שנים רבות ולאור היעדר כדאיות כלכלית, מכסות הבשר הטרי שהקציב משרד החקלאות ליבוא ללא מכס, לא נוצלו בפועל. מי שעשו שימוש במכסות אלה הם דווקא השחקנים הגדולים בתחום כמו קבוצת תנובה, שייבאה חלקי בשר טרי בהתאם לחוסרים שהיו לה.

אלא שכעת, ובעיקר משנפתח היבוא מפולין, רב הביקוש לייבוא על ההיצע כך שההשפעה על המחירים לצרכן היתה מצומצמת. הגדלת היבוא באופן משמעותי צפויה להשפיע גם על השחקנים הגדולים בשוק- קבוצת תנובה ודבאח- ועשויה לאלץ אותם להוריד מחירים.

מחיר שמן זית בישראל גבוה בהשוואה לרוב מדינות אירופה. גם היום חלק משמן הזית הנמכר בישראל כתוצרת ישראלית, מיובא לאחר שהוא נמהל בשמן זית ישראלי. לפי תכניתו של כחלון, המכסה לייבוא שמן זית פטור ממכס תגדל ל-4,000 טון כך שתהווה כ-20% מסך צריכת שמן הזית.

כיום ישנו מכס של שקל אחד על יבוא של רסק עגבניות כשלפי התכנית, תיקבע מכסה ליבוא רסק עגבניות ללא מכס. צעד זה יאשפר לרשתות השיווק לייבא בואפן ישיר רסק עגבניות ולהוריד את מחירו לצרכן.

מחירי הירקות הטריים עלו בחודשים האחרונים ולפרקי זמן מסוימים הם אף נסקו לשיאים חדשים וזאת בשל מחסור. השר כחלון מתכוון לפתוח את היבוא באופן זמני לפסח ולאפשר יבוא של 40 אלף טון עגבניות, חסה, פלפל, מלפפונים ופטרוזיליה ללא מכס למשך חודש וחצי בתקופת פסח ולמשך חודשיים בתקופת החגים.

פרט לכך, הכוונה היא להגדיל את סל הירקות הפטור ממכס גם לכרוב, חזרת, גזר, תפו"א, בצל, חצילים, בטטה וקישואים וכן להגדיל המכסה מ-40 ל-80 אלף טון.

כיום ישנה מכסה ליבוא של 5,000 טון ירקות קפואים ללא מכס. לפי התכנית, מכסה זו תוגדל ב-20% ותעמוד על 6,000 טון. במשרד האוצר מעריכים כי לאחר העדכון תהווה המכסה כ-35% מסך צריכת הירקות הקפואים.

פתיחת השוק ליבוא גבינות קשות ללא מכס הביאה להורדת המחירים לצרכן באופן משמעותי. הגבינות המיובאות על ידי השחקנים השונים נמכרות כיום לצרכן במחיר הנמוך ב-20%-30% ממחיר הגבינות המפוקחות. היבוא אילץ את השחקנים הישראלים לתגבר את המבצעים על מכירות הגבינה הצהובה וזאת על מנת למזער את הפגיעה במכירות. ואולם, עד כה השפעת היבוא היתה מוגבלת כיוון שהכמות שאושרה ללא מכס הוגבלה ל-4,800 טון בלבד. כעת, מדובר אמנם בהגדלת המכסה ל-5,400 טון שלטענת האוצר, יהוו 25% מהשוק.

משרד האוצר רוצה לעודד גם יבוא של חמאה ללא מכס. עד כה היתה מכסה של 1,000 טון אך היא לא נוצלה בפועל. מי שהחלה לייבא חמאה לאחרונה היא רשת שופרסל ובפועל, היא מוכרת את חמאה במחיר הנמוך ממחיר החמאה המפוקח. משרד האוצר כבר פתח בהליך תחרותי לייבוא של 1,250 טון חמאה ללא מכס כשלדברי המשרד, צפוי כעת יבוא משמעותי וישנם כבר זוכים שהתחייבו למחיר נמוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully