וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליין רוצה יותר יציבות בבנקים: "רצוי שישמרו על יחסי הון גבוהים יותר"

ליאור כגן

13.10.2002 / 14:35

הנגיד באסיפה הכללית של איגוד הבנקים: "הבנקים ניסו, ללא הצלחה, להפעיל לחצים דרך המערכת הפוליטית כדי למנוע [את העלאת דרישות הנזילות]"; ממליץ על מכירת דיסקונט בבורסה ומזהיר מפני קריסת קרנות הפנסיה



"רצוי שהבנקים ישמרו על יחסי הון גבוהים יותר, ויבחנו את המדיניות לחלוקת דיווידנדים ואמות המידה לתגמול נושאי המשרה בבנק", כך אמר היום נגיד בנק ישראל, דוד קליין, באסיפה הכללית של איגוד הבנקים שנערכה בתל אביב.



קליין, שהקדיש את נאומו לשני נושאים עיקריים - יציבות הבנקים ויציבות המערכת הפיננסית, ציין כי המערכת הבנקאית היא יציבה ומנוהלת באחריות, אך אמר גם כי "הבנקים ניסו, ללא הצלחה, להפעיל לחצים דרך המערכת הפוליטית כדי למנוע [את העלאת דרישות הנזילות]".



קליין העלה בנאומו מספר נקודות בנוגע למערכת הבנקאות, חלקן כתוצאה מהמקרים האחרונים, כגון נפילת בנק למסחר והבנק לפיתוח התעשייה . כך לדוגמה, אמר קליין, מערכת המידע ללקוחות חייבת לעמוד בנורמות בסיסיות, כך שהלקוח יוכל מדי יום לשלוף מידע על חשבונותיו, ללא תלות בעובדי הבנק.



קליין גילה כי בנק ישראל ינחה בקרוב את הבנקים לגבי פיזור הפקדונות. לדבריו, בנוגע לאשראים קיימת מודעות בדבר חשיבות פיזורם כדי לא להיות תלויים בלווה גדול, אך אין הקפדה דומה על פקדונות של לקוחות. כך, בנק יכול למצוא את עצמו תלוי במספר מפקידים גדולים, אשר התנהגותם יכולה להשפיע על הנזילות שלו.



הנגיד ציין כי יש לחזק את מערכות הבקרה הפנימיות בבנקים, ולבחון אפשרות שרואי החשבון של הבנקים ישמשו לצרכים מסוימים כ"זרוע ארוכה של הפיקוח על הבנקים". באותה הזדמנות הזכיר קליין לרואי החשבון לשים לב לנאותות הרישומים וההפרשות של הבנקים. לדבריו, במקרים רבים קיים פער בין שווי השוק של הנכסים לבין שוויים המאזני.



"בדעתנו להציע לממשלה ביטוח פקדונות", אמר קליין, והוסיף כי צוות מיוחד בבנק ישראל עוסק עתה בגיבוש העקרונות לחקיקה. לדבריו, הכוונה היא ללכת בנושא זה אחרי הנהוג בעולם. קליין הוסיף כי יש לבחון יצירת גוש אחד או שניים גדולים לצד שני הבנקים הגדולים במדינה. בנק ישראל אימץ לפני תקופת מה מדיניות זו, לפיה אין מקום לריבוי בנקים קטנים במערכת הבנקאות.



לגבי בנק דיסקונט , אמר קליין, כי יש לאפשר לו לגייס הון נוסף, גם על חשבון דילול אחזקות המדינה. קליין אמר כי הממשלה יכולה למכור חלק ממניותיה בבנק באמצעות הבורסה. לדבריו, המהלך יגדיל את הונו של הבנק, ויקטין את חלקה של הממשלה בו.



קליין מתח שוב ביקורת על הממשלה בנוגע לבנק לפיתוח התעשייה. לדבריו, בנק ישראל התריע בזמן על הקשיים בהם מצוי הבנק. "הממשלה לא היתה זקוקה למתווכים על מנת לדעת מה קורה בבנק", אמר קליין. לדבריו, מקרה הבנק לפיתוח התעשייה ממחיש את העובדה כי הממשלה אינה בנויה להיות בעלים של חברה עסקית.



קליין העלה שוב את המצב הקשה בהן נמצאות קרנות הפנסיה. "המשבר כתוב באותיות קידוש לבנה על כל הקירות", אמר קליין. לדבריו, הנפגעים יהיו עמיתי הקרנות, שכן הממשלה לא תוכל לבוא לעזרתם.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully