וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פעם הלכו לרבי, היום הולכים לבורר"

דב גיל-הר

25.2.2016 / 10:19

מחבר הספר "בוררויות בעולם העסקי", עו"ד גדעון פישר, ומי שייצג את בר רפאלי בסכסוך מסחרי, מסביר באולפן וואלה! NEWS מה היתרונות של ההליך הבוררות על פני פנייה לבית המשפט: חיסכון בזמן ובכסף ובעיקר - שמירת פרטי ההסכם חסויים. צפו

עריכה: ניר חן

"כמו שפעם הלכו לרבי, היום הולכים לבורר. הרבי לא היה משפטן, אבל היה לו הגיון והמטרה של הצדדים המסוכסכים הייתה להוציא את הצדק לאור", כך אומר עו"ד גדעון פישר, מחבר הספר "בוררויות בעולם העסקי". הספר נערך על ידי נשיא בית המשפט המחוזי בדימוס, השופט ד"ר אליהו וינוגרד, והוא נכתב במיוחד עבור המגזר העסקי בישראל כדי לספק גם למי שאינו משפטן את הכלים ואת המידע המעודכן והמדויק ביותר להבנת עולם הבוררות.

הספר מתבסס על יותר מ-20 שנות פעילות משפטית של עוה"ד גדעון פישר, שצבר ניסיון רב בתחומי הבוררויות בישראל ובחו"ל, וכולל עשרות תובנות משפטיות והמלצות עסקיות ביחס לתהליך, החל מבחירת בורר ותזמון מועד הפנייה אליו, דרך עלויות ניהול ההליך, וכלה במידע הנחוץ לצורך ניהול הליך בוררות בינלאומי.

"הציבור מתחיל להיות מודע למה שהשופטים אומרים הרבה מאוד שנים: המערכת קורסת", אומר עו"ד פישר. "המערכת המשפטית מצוינת, השופטים מצוינים אבל הם קורסים. כל שנה נפתחים למעלה ממיליון תיקים, והשופטים לא עומדים בקצב. החלופה הנכונה לפנייה לבתי המשפט היא יישוב סכסוכים אצל בוררים שנקבעים מבעוד מועד, לאחר שהצדדים שנמצאים במחלוקות ולא פותרים את העניין. הבורר פותר את הסכסוך בפסק שתקף כמו פסק דין של בית משפט".

בהתייחס לפרשה שבה הייתה מעורבת דוגמנית על ישראלית, אומר פישר: "אני לא יכול להתייחס לשמות, אבל הייתי מעורב בסכסוך של דוגמנית על עם חברת מזון. משרד הפרסום גייס אותה והיא קיבלה כסף עבור שירותיה, אבל כשהחברה החליטה לצאת לעוד עונה של פרסומות בטלוויזיה, חשבה דוגמנית העל שמגיע לה כסף נוסף. במקום לקחת את הסכסוך לבית משפט היא פנתה לבוררות". בכך היא גם קיצרה את משך ההליך, וגם אפשרה לו להישאר חסוי.

ואכן, נוסף על החיסכון בזמן ובכסף הליך הבוררות גם מאפשר לצדדים לשמור על הסודיות. "אנשי עסקים לא מעוניינים שכל דבר ייצא לתקשורת או לציבור. הבוררות הוא הליך חסוי: הצדדים מביאים את עניינם לבורר ומשאירים את כל האינפורמציה שם".

עו"ד גדעון פישר מציין כי הבורר אינו מגשר. "מגשר נותן המלצה ואילו בורר לא ממליץ אלא פוסק. הפסק שלו הוא פסק של בית משפט. אפשר לערר אבל זה מורכב, כדי לערר צריך לקבוע מבעוד מועד שיש זכות ערעור. אם הצדדים מסכימים לכך זה מה שיעשה, אבל אם הם שתקו ולא הביעו התנגדות להעדר אופציית הערעור הם לא יוכלו לערער, למעט מקרים חריגים שבהם הבורר שגה מבחינה משפטית".

עו"ד גדעון פישר עוסק רבות בליטיגציה מסחרית מורכבת ובייצוג ובניהול בוררויות בינלאומיות, הן בין גופים עסקיים והן בינם לבין ישויות מדינתיות וכיהן כחבר וכשופט מטעם ישראל, בהנהלת בית הדין לבוררות בינלאומית של לשכת הסחר הבינלאומית בפריז ICC וכיו"ר ועדת הבוררות הבינלאומית ICC ישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • בוררות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully