וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למנות אימהות כמנהלות? החברה רק תרוויח

25.2.2016 / 13:15

מחקר חדש מגלה כי למרות הרווח הנקי שמביאות נשים בעמדות ניהול בכירות בעולם, הן עדיין מתקשות לתפוס עמדות כאלה. הפתרון – לקדם נשים באמצע הקריירה, בדיוק בשלב האימהות. יעל רבהון ויפית כהן מסבירות באולפן וואלה! NEWS איך עושים את זה

מערכת וואלה!

מחקר החדש של מכון פיטרסון לכלכלה עולמית גילה כי למרות שנמצאה עלייה משמעותית ברווח הנקי של חברות בהן איישו נשים תפקידים בהנהלה הבכירה לא מצליחות הנשים לפרוץ את תקרת הזכוכית ובמרבית החברות שיעור הנשים בהנהלה קטן. מבין 22,000 החברות הבינלאומיות שבדק המחקר בשנת 2014, ב-60% לא היו נשים בדירקטוריון כלל. במעל למחצית מהחברות לא כיהנו נשים בעמדות בכירות ורק בפחות מ-5% מהחברות כיהנה אישה כמנכ"לית.

המחקר מצא פערים בשיעור הנשים הבכירות בין המדינות השונות. במדינות כנורווגיה, לטביה, סלובניה ובולגריה היו לפחות 20% נשים בדירקטוריון ובעמדות ניהול בכירות לעומת 2% בלבד ביפן. הבדל נוסף נמצא בתחומי העיסוק השונים של החברות - תחומי הכספים, השרותים והטלקומיוניקציה היו פתוחים יותר לנשים מתחומים כגון טכנולוגיה, אנרגיה, וענפי תעשייה.

המחקר מיחס את הרווח שמספקות נשים בכירות לחברה בין השאר למיומנויות מגוונות יותר שמביאות נשים. מיומנויות שתורמות לאפקטיביות הביצועים בניהול אנשים. הנשים הצליחו להביא רווחים במדינות בהן ישנה מדיניות חופשת לידה ליברלית וכוללת חופשת לידה אבהית.

אז איך ניתן לגשר על הפער שבין הכדאיות של העסקת נשים בעמדות בכירות לבין המצב בפועל שבו לרוב הגברים תופסים את התפקיד הניהולי?

"הפתרון טמון הן במדיניות של המעסיקים והן בגישה של הנשים עצמן", אומרת יפית כהן, מאמנת ומפתחת שיטת "הדרך" להכוונה מקצועית, מומחית לניהול וקידום קריירה. "המחקר המליץ למעסיקים לקדם נשים בשלב "אמצע הקריירה" במקום להנחית אותן לתפקידי דירקטוריון או להשתמש באפליה מתקנת. השלב הזה הוא סביב גילאי ה-30, כשהנשים בארץ הופכות לאימהות לילדים קטנים, ודווקא אז מאוד קשה להן להחזיק בתפקידי ניהול ולשלב את זה עם אימהות. כאן המעסיקים צריכים להבין את היתרונות שיש לאימהות עובדות ולהציג מדיניות תומכת טיפול בילדים".

אילו יתרונות יש לאימהות עובדות אתם שואלים? הרי הן מוגבלות בשעות שבהן צריך לאסוף את הילדים מהגן ונתונות להקפצות רבות בעקבות מחלות?

"לאמהות עובדות יש המון יתרונות", אומרת יעל רבהון, מנכ"ל חברת אבוט, יצרנית סימילאק - חברה שמעסיקה בישראל 90% נשים. "אימהות הן יעילות יותר בשעות העבודה שלהן, יש להן יכולות תפקוד גבוהות על כמה משימות בו זמנית ובתנאי לחץ. הן מאוד נאמנות לחברה ולמשימות שלהן. לכן אנחנו כמעסיקים, רואים לנכון לספק לאימהות סביבת עבודה תומכת, והן בתמורה מבצעות את העבודה שלהן על הצד הטוב ביותר. הביצועים והרווחים שלהן מעולים, וזה לא נעשה מתוך אפליה מתקנת, פשוט גייסנו את אנשי המקצוע, או נשות המקצוע הכי טובים שמצאנו בתחומן".

עובדים ועובדות בחדר ישיבות. ShutterStock
אילו יתרונות יש לאימהות עובדות?/ShutterStock

"המקום מקיים חוגי פילאטיס לעובדות ולא נדיר למצוא ילדים מסתובבים במסדרונות בימי החופש, והארגון מעצם היותו יצרן סימילאק, לא רק שהוא פונה לאוכלוסייה של נשים ואימהות, הוא גם מעודד ומאפשר לעבודות לשלב בין קריירה משמעותית ומשפחה – בכל זמן נתון מסתובבות במסדרונות החברה לא מעט הריוניות ובמקביל, אימהות שיצאו לחופשת לידה".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

חשוב לחזור מחופשת הלידה

"נשים צריכות להבין שהשלב הזה הוא קריטי להתפתחותן במקביל להורות, ולמצוא את הדרך לשלב את השניים ולא אחד על חשבון השני". אומרת יפית כהן. "למרות שאנחנו חברה שמרנית ופטריארכלית ויש עדיין "הרמת גבה" על נשים קרייריסטיות, ולא על גברים. הן מופלות בשכר, כי אינן נתפסות כמפרנסות עיקריות. הריון עדיין נתפס כבעיה לדוגמא ומילואים לא".

"לכן גם בשלב שאת אימא חשוב יותר מאי פעם לא לצאת ממעגל העבודה, בטח לא בגילאי "המיסוד" ויצירת המומחיות. לחזור מחופשת לידה! לשאוף לתפקידי ניהול גם כאימא ולקחת הזדמנויות המוצעות לך או אלה שנקרות בדרכך. להתאמן על הדרך שבה את מבקשת שכר וקידום ולא לוותר בגלל שאת אימא.

המחקר מדבר גם על הצורך לחינוך טוב יותר לבנות שלנו מגיל צעיר, כדי לבנות חברה עתידית שוויונית יותר. ילדים לומדים מחיקוי ולא מהרצאות. אימהות הן הדוגמא האישית הטובה ביותר עבור הילדות שלומדות ממה שהן רואות בבית לגבי מה שאפשרי ולא אפשרי עבורן בבגרותן. ילדה שתראה אימא שמצליחה לממש את עצמה גם בקריירה שלה, תשאף גם היא למימוש עצמי. אנחנו יכולים לאמן את ילדינו החל מחינוך בגיל הרך בבחירת חוגים מגוונים יותר, מגמות ריאליות בבי"ס ועד תחפושות בפורים", מסכמת כהן.

  • עוד באותו נושא:
  • נשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully