וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא משנה מי ייבחר: איך לסחור בוול סטריט בשנת הבחירות?

ערן צחי

1.3.2016 / 7:14

האם שנת בחירות לנשיאות בארה"ב היא שנה טובה או מסוכנת לשווקים, ובכלל: איזו אסטרטגיית השקעה כדאי לבחור על רקע ההשפעות העצומות של גורמים גיאופוליטיים על שוקי ההון

המועמד לראשות המפלגה הדמוקרטית ברני סנדרס, נבאדה 20 בפברואר 2016. AP
ברני סנדרס/AP

השנה, כמדי ארבע שנים, מתחבטים המשקיעים בבורסות המניות האמריקאיות בשאלה הנצחית: האם שנת בחירות לנשיאות ארה"ב טובה לבורסות וול סטריט או לא? כדי לנסות לענות על שאלה זו נדרשת פרספקטיבה היסטורית, ולכן בדקנו את דפוסי התנהגות הבורסות האמריקאיות בכל אחת מהשנים שבהן התקיים מרוץ לנשיאות, מאז שנות ה-60.

מהטבלה המצורפת ניתן ללמוד כי במרבית השנים שבהן התקיימו בחירות לנשיאות ארה"ב, הבורסות בוול סטריט סיימו בעליות שערים. כך לדוגמה, מדד חברות התעשייה הוותיק, דאו ג'ונס, עלה ב-10 שנים שבהן התקיימו בחירות לנשיאות ארה"ב, מתוך 14 שנים, מאז ימי הנשיא קנדי.

מדד S&P 500 עלה ב-11 מתוך 14 השנים שבהן התקיימו הבחירות. מדד ראסל 1000, המשקף את ביצועי מניות החברות הבינוניות, סיים בתשואה חיובית ב-7 שנים מתוך 9, מאז שנות ה-80. עוד עולה מהטבלה, כי ברוב השנים שבהן התקיימו בחירות לאחר שנשיא מכהן סיים שתי קדנציות ברציפות, נרשמה עלייה חדה של מדדי המניות.

וול סטריט בתקופת בחירות. גלובס
וול סטריט בתקופת בחירות/גלובס

הילארי והדומיננטיות של הפוליטיקה בוול סטריט

יחד עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי המפגש העוצמתי בין כסף, כוח, יצרים, ופוליטיקה, מייצר בעיקר חוסר ודאות ותנודתיות רבה עבור המשקיעים בשוקי ההון. רק בספטמבר האחרון קיבלו המשקיעים תזכורת חיה לדומיננטיות של הפוליטיקה בוול סטריט, כאשר המועמדת הדמוקרטית, הילארי קלינטון, חשפה את כוונותיה לבצע רפורמה בתעשיית התרופות האמריקאית, במטרה להוריד מחירים, וזאת במקרה שתיבחר. בתגובה, מניות הביוטכנולוגיה צללו בחדות ואיבדו בחמשת החודשים האחרונים כ-27% בממוצע מערכן. לאחר הירידות האחרונות, נסחר סקטור הביוטכנולוגיה ברמות מכפילים נמוכות היסטורית.

בעולם ההשקעות אין להתעלם מכוחה של הפוליטיקה על הכלכלה, שכן בסופו של דבר, הרבה מהדינמיקה העסקית מושפעת מהחלטות כאלו או אחרות של נשיאים, שליטים ופוליטיקאים רבי השפעה וכוח.

בשנה האחרונה אנו עדים להשפעתה העוצמתית של הכלכלה הפוליטית העולמית על מחירי הנפט הנמוכים. מאחר שסעודיה וחברותיה לקרטל הנפט אופ"ק החליטו שלא לצמצם את קצב הפקת הנפט, מחירו צלל לשפל של 13 שנים. מהלך זה פגע וממשיך לפגוע במחיר חבית הנפט, המשייט סביב רמות 30 דולר.

עבור שורה של מדינות מתפתחות ומפותחות כאחד, מדובר במכת מחץ למהלך העסקים התקין שלהן. הבולטות שבחבורה הן: ברזיל, ונצואלה, איראן, רוסיה ונורבגיה.

מאחר שהכלכלה הפוליטית והפוליטיקה עצמה משפיעות באופן ניכר על הלכי הרוח בשוקי ההון, והשנה במיוחד, נציין כי לא רק לבחירות לנשיאות ארה"ב או למחירי הנפט תהיה השפעה על כיוון השווקים. הירידות שנרשמו מתחילת השנה מיוחסות ברובן לסיבות כלכליות, שהעיקרית שביניהן היא ההאטה של הכלכלה הסינית.

בראשית השנה פרסמה חברת המחקר הפוליטי ארואסיה גרופ (Eurasia group) מחקר העוסק בסכנות הפוליטיות בעולם, שאיתן תידרש האנושות להתמודד בשנת 2016.

להלן רשימת עשר הסכנות הגדולות ביותר בסדר יורד: התרופפות הברית הטרנס-אטלנטית בין ארה"ב לאירופה, בעיית הפליטים וההגירה לאירופה, העמקת "טביעת הרגל" הכלכלית והפוליטית של סין בעולם, דאע"ש "ושות'", יציבות הממשל בסעודיה, פוליטיקה עולמית הפכפכה, כלכלת ברזיל העומדת בפני מיתון מתמשך, וחוסר יציבות פוליטית, חוסר שביעות רצון מבתי המחוקקים בשווקים המתעוררים, והתעוררות היציבות הפוליטית בטורקיה.

בפירמת המחקר ארואסיה סבורים כי המשבר הכלכלי המתמשך באירופה מציב את גוש האירו במשבר זהות: אירופה הסגורה או אירופה הפתוחה? אי-שוויון, פליטים, טרור, שחיקת שלטון החוק ולחצים פוליטיים עממים, מהווים אתגר מהותי לעקרונות שעליהם נוסד האיחוד האירופי.

איומים אלו מקטינים את היכולת של אירופה להגיב כקולקטיב לכל משבר שעשוי להגיע. הפחד ההולך וגדל מפני טרור יחזק את מפלגות הימין ואת מעמדה של מרקל.

לסיכום, בשנת 2016, הסכסוכים, המאבקים והפוליטיקה הסבוכה לא ייעלמו. גם בשנה שעברה התמודדו המשקיעים בשוקי ההון עם הרבה מאוד חוסר ודאות גיאופוליטית, אולם על סמך הביצועים של המדדים המובילים בעולם ניתן לומר כי המשקיעים נותרו אשתקד ממוקדים יותר בנתונים הכלכליים, ובראשם סימני ההתאוששות של כלכלת ארה"ב, ובאירופה - יציאה ממיתון.

האם סביר שגם השנה יתמקדו המשקיעים בנתונים כלכליים גרידא, או שדווקא הסכנות הגיאופוליטיות והפוליטיקה העולמית יערערו את הסדר העולמי?

בשורה התחתונה, אסור לנחש את כיוון השוק על סמך דפוסי התנהגות קודמים. דפוסי התנהגות וסטטיסטיקה יכולים אמנם ללמד דבר או שניים על העבר, אבל בוודאי שלא על העתיד. לכן בחירה באסטרטגיית השקעה על רקע הבחירות בארה"ב או על רקע הפוליטיקה העולמית המשתנה צריכה להיות דינמית, עדכנית ומותאמת למספר תרחישים שונים, בשאיפה להשיג תשואה חיובית בתיק ההשקעות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

הכותב הוא אנליסט בכיר באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully