וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת החינוך שהחליטה לנצח את הבורות

6.3.2016 / 11:04

המטרה: מסע ניווט ומשימות ביערות הצפון; המשתתפים: קבוצות משותפות של יהודים וערבים שחברו יחדיו; התוצאה: כולם ניצחו, גם מי שקורא את הכתבה הזאת

רשת עמל. מיכל פרטנר, ספק 500
דו-קיום שכמעט ולא הותיר דעה אחת מחוץ לדיון הפורה/ספק 500, מיכל פרטנר

לעתים נדמה שמה שכולנו מכירים בתור "מערכת החינוך" חורג מתפקידיה האמיתיים. אם מנקים את כותרות העיתונים הפופוליסטיות ומניחים בצד את הדעות המוחצנות עד כאב, מתגלות הפנים האמיתיות של מערכת החינוך.

את תפקידיה הרבים של מערכת החינוך ניתן לזקק לפעולה מורכבת אחת: לגשר על הפערים בתפישות ולהוביל את דור העתיד של ישראל למקום בטוח. לאמת הזאת, נתנה בחודש שעבר רשת החינוך עמל משמעות מעשית מיוחדת, כשהחליטה לתת ביטוי מוחשי לרב תרבותיות, נושא בעל רגישות גבוהה בימים אלה, שאותו חרטה הרשת על דגלה.

פרויקט "עמל בשבילי ישראל" התקיים זו השנה החמישית בכל רשת החינוך, אבל השנה הוא כלל קבוצות מעורבות של יהודים וערבים שחברו לצורך מטרה אחת: להימלט מהבורות ולנצח את הדעות הקדומות.

במסגרת הפרויקט בני הנוער מכל המגזרים ומכל חלקי הארץ – בדואים, חרדים, יהודים, דרוזים, מוסלמים ונוצרים נשלחו למשימות ניווט וידיעת הארץ בשני שלבים.

בשלב הגמר שהתקיים בעיר נצרת, יצאו לשטח מאות תלמידים בשמונה נבחרות משולבות, אשר ייצגו 24 בתי ספר. הנבחרת הורכבה משלושה בתי ספר שונים, אשר הפכו ליחידה מלוכדת אחת השואפת לנצח בתחרות. מאחר שכל צוות כלל גם בית ספר מהמגזר הערבי, ניתנת לתלמידים הערבים ההזדמנות להוביל, לארח את התלמידים היהודים ולתווך להם את הסביבה ההיסטורית והאנושית. התוצאה: דו-קיום שכמעט ולא הותיר דעה אחת מחוץ לדיון הפורה.

רשת עמל. מיכל פרטנר, ספק 500
המון סטריאוטיפים נשברו. פרויקט שבילי ישראל של עמל/ספק 500, מיכל פרטנר

פרויקט שכולו רב תרבותיות

"אנחנו לא מכירים ערבים או נוצרים או יהודים, אנחנו מכירים בני אדם. וכשמביטים למציאות הזאת בעיניים מבינים ששיח אחר לא באמת קיים", אומרת מנהלת ביה"ס מח"ט עמל טבריה, הדסה קובי, שחלק מתלמידיה השתתפו בקבוצות שיצאו למשימה.

"היה צריך לראות את פניהם המאושרים של התלמידים מכל המגזרים כדי להבין עד כמה חשובה השפה הרב תרבותית למדינה כמו ישראל. הפרויקט יצר קשר מצוין בין תלמידים ערבים ליהודים, שנשמר עד היום. לימדנו אותם להסתכל על התרבות האחרת ולא להיות מושפעים מהאווירה שיש בחדשות ולפעמים גם בבית".

החוויה של התלמידים בתחרות השנה התבססה על שילוב של המקומי, ההיסטורי עם הקהילתי והדגש שהושם על התחרות הוא "יחד". הנבחרות הסתובבו בשטח כשמטרה גדולה אחת להן: להסריט ולהקליט את ההוויה המקומית ובמיוחד לתעד את הווי האנשים ברחוב.

אחת ממשימות השטח הייתה קשורה לכנסיית הבשורה הגדולה בנצרת – התלמידים התבקשו להגיע לכנסייה, לצפות באומנות הוויטראז'ים על החלונות ולייצר דוגמת ויטראז' ברוח ה"ביחד" של שלוש הדתות: נצרות, אסלם ויהדות. משימה לא קלה עבור חלק מהתלמידים שהורגלו לטפח דת אחת בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רשת עמל. רשת עמל, ספק 500
להסתכל על התרבות האחרת. מנכ"ל עמל רוית דום-עיני עם תלמידים שהשתתפו בפרויקט/ספק 500, רשת עמל

אבל בדיוק ברגע בו עלו ההתנגדויות, היה מי שדאג להסביר ולהעצים. אחד מהם הוא גזאל עונאללה, מנהל ביה"ס עמל טכנולוגי נצרת, שתלמידיו לקחו אף הם חלק בחוויה. "שברנו המון סטריאוטיפים באמצעות הפרויקט הזה", הוא מודה, "לא מעט תלמידים משני המגזרים לא ממש ידעו איך נראית חברה תרבותית אחרת והיה חשוב ללמד אותם ולהסביר להם שהגשר קיים ורק צריך לרצות לעבור אותו. אנו חיים במציאות שבה דיסאינפורמציה יכולה לגרום נזק ולמערכת החינוך יש תפקיד חשוב מאוד לדאוג שהפוליטיקה לא תפגע באינטרס העליון למצוא מכנה משותף לכל מי שמתגורר כאן".

מנכ"ל קבוצת עמל, עו"ד רוית דום עיני, השתתפה באירוע הסיום של התחרות שנערך בעיר נצרת, ואמרה כי רשת החינוך כולה רואה ערך חשוב במאבק נגד הגזענות ובחתירה מתמדת לדו קיום ולעשייה משותפת של כל מגזרי החברה בישראל.

"דווקא בימים טרופים אלה, כשרוחות רעות מנשבות ומאיימות לפרום את המרקם העדין של החיים המשותפים שלנו כאן, יהודים וערבים, אנו באים היום עם אמירה חדה וברורה: 'יחד כל הדרך', כולנו, בני כל העדות, כל הדתות, מחויבים לפעול יחד נגד כל גילוי של גזענות בחברה הישראלית".

וואלה! NEWS בשיתוף רשת עמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully