וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מעכב את האנרגיה הסולארית בישראל?

דני דנן

6.3.2016 / 14:52

הניסיונות לחסל את ענף החשמל הסולארי, שהוא זול יותר, בריא יותר ונקי יותר, מזכירים את ניסיונות העבר הכושלים לעכב את כניסתם של האינטרנט והסלולר. דעה

פאנל סולארי. ShutterStock
פאנל סולארי/ShutterStock

זיהום האוויר באזור חיפה זכה לכותרות רבות לאחרונה וקצת השכיח את העובדה שגם תושבי אזור המרכז והדרום חשופים ללא פחות בעיות בריאותיות, שנובעות מזיהום האוויר הנפלט מתחנות חשמל הפועלות על פחם.

המידע הזה גלוי לכולם כבר שנים. הרי לא בכדי קבעה הממשלה לפני 7 שנים כי עד 2014, 5% מייצור החשמל בישראל, יופק באמצעות אנרגיה מתחדשת. ומאחר שמשאב האנרגיה הנמצא בשפע בישראל הוא השמש, ההנחה הייתה כי יישום החלטת הממשלה לייצור אנרגיה מתחדשת לבתי אב, בתי עסק ומפעלים, יבוצע באמצעות מערכות סולאריות.

בשנתיים שחלפו מאז המועד שקבעה הממשלה, לא נרשמה התקדמות משמעותית בהשגת היעד, כך שכיום 2.5% בלבד מייצור החשמל בישראל מופק באמצעות אנרגיה מתחדשת. היעד הבא שנקבע הוא לייצר 10% מהחשמל בישראל באמצעות אנרגיה מתחדשת עד 2020.

לא בכל המדינות השימוש באנרגיה מתחדשת מדשדש כל כך. כמה מדינות באירופה, למשל איטליה, ספרד ואנגליה, השכילו להתקין מערכות סולאריות על גגות וקרקעות, כדי לייצר חשמל ירוק ונקי. מיותר לציין שכמות האור וקרינת השמש בישראל כמעט כפולה בהשוואה למדינות במרכז אירופה, בוודאי בהשוואה לגרמניה, שהיא המובילה האירופית בהפקת אנרגיה סולארית.

מחסור במכסות

לא מעט סיבות הביאו לכישלון ביישום היעד הממשלתי. הראשונה שבהן היא החלטתה של רשות החשמל לקדם את תחום הגז, ולהקצות ביד קמוצה מכסות (quota) להתקנת מערכות סולאריות, למרות הביקוש הגובר. אם לא די בכך הרי שגם המדיניות של רשות החשמל בתחום אנרגיות מתחדשות שונתה ללא הרף, מה שהוביל לאי ודאות בקרב יזמים וגופים עסקיים שרצו להיכנס לתחום. ולראיה, מתחילת העשור צנח מספר החברות הפעילות בתחום הסולארי מ-100 לכמה עשרות בודדות.

גם חברת החשמל לא דאגה לפעול לקידום ופיתוח השימוש באנרגיות מתחדשות. נראה כי החברה מנסה בכל כוחה לשמר את מעמדה כמונופול בתחום החשמל, בין השאר באמצעות ביורוקרטיה וסחבת מיותרים בחיבור מערכות סולאריות, ובכך חוסמת את המעבר לשימוש בטכנולוגיה ירוקה ונקייה לייצור חשמל.

אבל יותר מכל אחראית לכישלון בהשגת היעד היא הממשלה עצמה. לנוכח ההצהרות הממשלתיות על פירוק מונופולים וטיפול בבעיות הריכוזיות, נראה היה כי היא תעדיף את האינטרס הציבורי על פני אינטרסים זרים אחרים. בפועל, התמונה שונה.

גם במשרד האוצר יודעים שהגירעון של חברת החשמל, בהיקף של 70 מיליארד שקל, מסכן את הדירוג של מדינת ישראל. אין ספק כי הגברת הייצור של חשמל סולארי עלולה לפגוע בהכנסות חברת חשמל, וזאת בדומה לירידה שרשמה החברה בעקבות כניסתם לשוק של יצרני חשמל פרטיים.

אבל יש חסמים שמציבים עוד משרדי הממשלה, למשל רשות המסים שטרם חוקקה חוקים ברורים על הקצאת מכסות להתקנת מערכות סולאריות; מנהל מקרקעי ישראל שמתמהמה בהבהרת כוונותיו בכל הקשור להיטלי השבחה למערכות סולאריות; ומשרד הפנים שעדיין לא קבע פטור מארנונה למערכות סולארית בבית פרטי או בעסק, כפי שנהוג בעולם.

הניסיונות לעצור ולחסל את ענף החשמל הסולארי, שהוא זול יותר, בריא יותר ונקי יותר, מזכירים קצת את ניסיונות העבר לעכב את כניסת האינטרנט והסלולר. כפי שאת מהפכת האינטרנט והסלולר לא היה ניתן לעצור, גם ענף האנרגיה הירוקה צפוי לצמוח ולגדול, למרות הקשיים והחסמים ביורוקרטיים הנוכחיים. בסופו של דבר, מדינת ישראל תצטרף מרצון או מכורח למהפכת האנרגיה הירוקה המתחוללת כיום בעולם.

הכותב הוא מנכ"ל אנרפוינט ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully