וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מחיר שמן הזית כפול בהשוואה לאירופה?

אביחי שניר

7.3.2016 / 15:57

המשווקים הגדולים של שמן הזית שולטים גם במחיר שהם משלמים לחקלאים, וגם בכמות הייבוא. התוצאה: בישראל המחיר הוא כ-35-40 שקל לבקבוק – כמעט כפול ממחירו בחנויות במדינות כמו גרמניה ואנגליה, שכלל לא מיוצר בהן שמן זית. דעה

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

הכוונה של שר האוצר לצמצם את המכסים על ייבוא שמן זית לישראל היא צעד בכיוון שיכול להוביל לירידות מחירים ולשיפור מצבם של החקלאים בארץ. אבל אם הצעד הזה יבוצע לפי התוכנית הנוכחית של האוצר, הוא כמעט לא יועיל לצרכנים וללא ספק יפגע בחקלאים. היחידים שירוויחו מהתוכנית הזו - המשווקים.

רוב שמן הזית שנצרך בישראל מיוצר בישראל. זאת למרות שהמחיר של ייצור שמן זית בישראל הוא כ-18 שקל לק"ג, בעוד שבספרד וביוון הוא כ-10 שקל לק"ג או פחות. התוצאה היא שמחיר שמן הזית בחנויות בישראל הוא כ-35-40 שקל – כמעט כפול ממחירו במדינות שמתירות ייבוא, כמו גרמניה ואנגליה, אף שלא מיוצר בהן שמן זית בכלל.

הסיבה לכך שלא מייבאים לארץ שמן זית מחו"ל, ובכך מביאים לירידה במחיר, כפולה. ראשית, כמעט כל השיווק של שמן הזית בישראל נעשה על ידי שלושה-ארבעה משווקים גדולים. שנית, יש מכס בגובה של כ-6-8 שקל לכל ק"ג שמן מיובא.

המכס גורם לכך שליבואנים קטנים לא כדאי לייבא שמן זית בכמויות גדולות. זה משאיר את המשווקים הגדולים בעמדה שבה הם שולטים גם בתוצרת המקומית, וגם בכמות הייבוא.

המשווקים הגדולים משתמשים בכוח הזה כדי לשלוט לא רק במחיר לצרכנים, אלא גם במחיר שהם משלמים לחקלאים. כי אם החקלאים לא ימכרו במחירים שיאפשרו רווחים למשווקים, המשווקים פשוט יגדילו את הייבוא ויעלו עוד קצת את המחיר לצרכנים.

לבטל את המכסים

התוכנית של שר האוצר להוריד את המכסים היתה יכולה לשנות את המצב הזה. אלא שכדי שזה יקרה, צריך שהמכסים יבוטלו לחלוטין. במקרה כזה, יבואנים חדשים היו יכולים לשווק סחורה במחירים נמוכים, והיתה נוצרת תחרות לשליטה של המשווקים הגדולים גם בתוצרת המקומית וגם בייבוא.

בינתיים, נראה שהתוכנית אינה כוללת ביטול מוחלט של המכסים, אלא מאפשרת הקצאת מכסות ייבוא. המשמעות של ההקצאה הזו היא שמי שיזכה במכסות יוכל לייבא שמן זית בזול, אבל כל השאר ימשיכו לשלם מכסים כרגיל. כך יידע היבואן שקיבל מכסות שהמתחרים שלו לא יכולים להוריד את המחיר, מהסיבה הפשוטה שהם משלמים מכס.

התוצאה הצפויה של מהלך כזה היא שהמחיר לצרכנים ירד במקרה הטוב, בכמה שקלים בודדים – אבל גם זה לא הכרחי. הרי צפוי שהחקלאים ידרשו פיצוי, לנוכח התנאים החדשים שבהם המשווקים יכריחו אותם למכור במחירי הפסד. כדי לפצות את החקלאים, סביר שמשרד האוצר יאמץ את המדיניות האירופית של סובסידיות ישירות לחקלאים. במקרה כזה, החקלאים בארץ, כמו החקלאים באירופה, יסובסדו בשלושה-שמונה שקלים לכל ק"ג שמן.

זה יספיק לחקלאים בשביל להתקיים, אבל יגרום לכך שהצרכנים ישלמו פעמיים. פעם אחת כשהם יקנו שמן זית בחנויות. פעם שנייה, כשהם ישלמו מסים בשביל לסבסד את החקלאים.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפינטי

  • עוד באותו נושא:
  • שמן זית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully